Do predaja sa blíži ďalší zaujímavý plug-in hybrid, tentokrát z japonskej dielne. Mazda totiž oficiálne predstavila model Mazda CX-60, svoj prvý plug-in hybrid. Do predaja sa dostane počas roka 2022.
Celkovo ide o mohutné SUV s dĺžkou 4,74 metra, šírkou 1,89 metra, výškou 1,67 metra a rázvorom náprav 2,87 metra. Stojí na novej podvozkovej platforme Skyactiv Multi Solution Scalable Architecture.
Na rovnakom základe vyrastú aj modely pripravované modely Mazda CX-70, CX-80 a CX-90, ako aj niekoľko kúskov z dielne Lexus. V tejto súvislosti za zmienku určite stojí, že Toyota a Lexus v rámci svojej spolupráci na najbližšie roky chystajú až 15 elektromobilov.
Veľké, no poriadne výkonné SUV
Novinku poháňa 2,5-litrový zážihový štvorvalec s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 261 Nm, v kombinácii s elektromotorom s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Maximálny kombinovaný výkon dosahuje 241 kW a 500 Nm. V prípade značky Mazda by podľa dostupných informácií malo ísť o jej vôbec najvýkonnejšie SUV.
Mazda CX-60 v hybridnom režime dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 200 km/h. Z nuly na stovku sa rozbehne za 5,8 sekundy. K dispozícii je 8-stupňová automatická prevodovka.
O napájanie elektromotora sa stará batérie s kapacitou 17,8 kWh, čo sa má prejaviť na čisto elektrickom dojazde 60 až 63 kilometrov. Plné nabitie batérie má byť pri využívaní AC nabíjania otázkou približne 4 hodín. Zaujme aj spotreba paliva, ktorá je podľa metodiky WLTP uvádzaná na 1,5 až 1,6 litra/100 km.
Plug-in hybridné SUV láka na elegantný interiér plný luxusných prvkov s množstvom najmodernejších technológií pre pohodlnú a bezpečnú jazdu. V interiéri sa spájajú rôzne prvky a materiály, napríklad javorové drevo, koža Nappa a japonské textílie.
Z technologických vychytávok sa spomína napríklad systém DPS, ktorý prináša automatické nastavenie niektorých funkcií preferenciám vodiča, 360° Top View monitor, ktorý umožňuje výhľad dookola alebo nový kinematický stabilizačný systém, ktorý uľahčuje manévrovanie a zvyšuje stabilitu v zákrutách.
Prítomný je aj režim Off-road pre jazdu po nespevnenej ceste, navigačný systém, 12“ dotykový displej na stredovom paneli či podpora pre Apple CarPlay a AndroidAuto. V kontexte off-roadovej jazdy stojí za zmienku, že Mazda CX-60 vo vyhotovení plug-in hybrid síce vyrástla na novej platforme s pohonom zadných kolies, no reálne sa pýši pohonom všetkých kolies (AWD).
Mazda CX-60: Cena a dostupnosť
Informácie o presnej dostupnosti zatiaľ nepoznáme. Spomína sa len “skorá jeseň”. Mazda však zverejnila predbežné predajné ceny pre štvoricu ponúkaných výbav, ktorá bude dostupná na Slovensku:
- PRIME-LINE od 48 890€ (podpora CarPlay a Android Auto, dvojzónová klimatizácia a navigačný systém, sledovania obsadenosti jazdného pruhu, zadné parkovacie senzory, systém prevencie čelného nárazu)
- EXCLUSIVE-LINE od 50 490€ (+ vyhrievaný volant a predné sedadlá, + bezkľúčové zamykanie, +predné parkovacie senzory)
- HOMURA od 52 840€ (čierne kožené sedadlá, +LED osvetlenie interiéru a osvetlenie priestoru pre nohy vzadu, +funkcia 360° Top View Monitor)
- TAKUMI od 54 340€ (biele kožené čalúnenie Nappa, jedinečné textúry a chrómové detaily, najvyššia výbava)
V rámci doplnkovej výbavy sú k dispozícii rôzne balíčky, označované ako pakety:
- Paket Panoramatické strešné okno – 1 350 €
- Paket Pohodlie+Sound – 2 850 €
- Paket Safety – 1 600 €
- Paket Komfort (Exclusive-line) – 2 950 €
- Paket Komfort (Homura, Takumi) – 1 650 €
Paket Pohodlie + Sound obsahuje zvukový systém Bose, 12 reproduktorov, elektrické otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru (handsfree), zatmavené zadné bočné sklá, 360° Top View Monitor, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu a 150 W zásuvku AC.
Paket Safety pozostáva z prvkov: adaptívne LED svetlomety, asistenčný systém na prejazd križovatkou, Rear Cross Traffic Brake, Smart City Brake Support (SCBS-R), automatické zatmavenie vonkajších spätných zrkadiel, automatické zatmavenie vnútorného spätného zrkadla, adaptívny tempomat a zadná digitálna parkovacia kamera s dynamickými digitálnymi líniami.
Paket Komfort do výbavy pridáva elektricky nastaviteľné predné sedadlá, ventilované predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, DPS (systém automatického nastavenia miesta vodiča): podpora pri nastupovaní a vystupovaní, monitorovanie vodiča, nastavenie miesta vodiča (HUD, sedadlá, volant, klimatizácia, audiosystém), nastavenie vonkajších spätných zrkadiel, elektrické nastavenie riadenia, kožené sedadlá, čierne pre verziu Exclusive-line (už v štandarde pri verziách Takumi a Homura). Práve kvôli sedadlám je v prípade verzie Exclusive-line vyššia cena tohto paketu.
Mazda CX-60: Konkurencia
Konkurencia v segmente plug-in hybridov sa v ostatných rokoch poriadne vyostrila. Každá väčšia automobilka tu má svojho favorita, najväčší boj je samozrejme možné pozorovať podľa cenových kategórií. Stačí letmý pohľad na zoznam plug-in hybridov, ktoré sa dajú kúpiť na Slovensku, a hneď je jasné, ktoré modely sú stavané do pozície priamych rivalov.
V prípade Mazda CX-60 môžeme s prihliadnutím na cenu a tenkú hranicu medzi SUV a crossbackom za konkurentov označiť napríklad plug-in hybridy BMW X1 25e a Jaguar E-PACE, ale aj DS 7 Crossback a Hyundai Tucson PHEV. O priazeň taktiež bojuje dvojica Kia Sorento PHEV a Volvo XC40 Twin Engine. A to je len niekoľko príkladov, z ktorých je možné vyberať v prípade, že sa pozeráme na cenovú hranicu 50 000€.
Technické parametre
Mazda CX-60 | e-Skyactiv PHEV |
---|---|
Zdvihový objem (cm³) | 2 488 |
Maximálny výkon systému PHEV (kW/k pri ot/min) | 241 (327)/6 000 |
Maximálny krútiaci moment systému PHEV (Nm) | 500 |
Maximálny výkon benzínového motora (kW/k pri ot/min) | 141 (192)/6 000 |
Maximálny výkon elektromotora (kW/k) | 100/136 |
Napätie (V) | 355 |
Pohon/prevodovka | AWD/8AT |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Zrýchlenie 0 –100 km/h (s) | 5,8 |
Emisná norma EU | Euro 6d |
Palivo | benzín 95 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP (l/100 km) | 1,5 –1,6 |
Emisie CO2 pri kombinovanej spotrebe podľa WLTP (g/km) | 33 |
Maximálny dojazd v elektrickom režime (km) | 60 –63 |
Dĺžka (mm) | 4 745 |
Šírka (mm) | 2 134 |
Výška (mm) | 1 680 –1 686 |
Rázvor (mm) | 2 870 |
Objem batožinového priestoru 5 sedadiel/2 sedadlá (l) | 570/1 148 |
Maximálna celková hmotnosť (kg) | 2 667 |
Pohotovostná hmotnosť vrátane vodiča (kg) | 2 052 –2 072 |
Maximálna hmotnosť nebrzdeného prívesu (kg) | 750 |
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg) | 2 500 |
Maximálna nosnosť strechy (kg) | 100 |