Mazda jednoznačne patrí medzi automobilky, ktoré sa na rastúci trend elektromobility pozerali ešte donedávna z diaľky. Okolité výrobné haly už začali s produkciou elektrických áut, no Mazda sa týmto smerom dlhšiu dobu nechcela vydať. Nakoniec sme sa však dočkali. V októbri minulého roka prišlo oficiálne oznámenie prvého elektromobilu MX-30 so všetkými dôležitými parametrami. Následne v máji tohto roka bola zahájená výroba a len pred pár dňami sme si v tejto absolútnej novinke mohli zajazdiť. Ako dopadla naša prvá jazda v Mazde MX-30 vám priblíži text nižšie.
Kde sa stratil motor?
Nebojte sa, Mazda MX-30 nie je žiadne odrážadlo, ale skutočný elektromobil solídnej japonskej výroby. Síce môže byť tiché, no Mazda sa predsa len rozhodla priniesť elektronický zvuk motora do vášho každodenného života. Ten je intenzívny najmä pri rozbehu, respektíve prudkom pridávaní výkonu, no nie je ho počuť len zvonku. Počuť ho je aj vo vnútri, a to nie preto, že by bol zvuk v exteriéri taký intenzívny, ale preto, že je cielene prehrávaný aj do interiéru vozidla.
Mazda totiž chce, aby ste boli s autom stále čo možno najviac prepojení, aby ste cítili to, čo auto robí, a čo “cíti.” Bohužiaľ, zabudli na simuláciu jemného trhania pri preraďovaní stupňov prevodovky… a teraz naozaj. Mazda skutočne chce, aby ste mali s autom rovnaké spojenie ako v prípade vozidla so spaľovacím agregátom. Skrátka, aby ste cítili rýchlosť, otáčky, silu auta. Tento zámer je určite myslený dobre, no nie každému môže byť sympatický. Je preto škoda, že ho nie je možné vypnúť. V aute sme prešli všetky nastavenia a preskúmali všetky dostupné tlačidlá a takúto možnosť sme tu bohužiaľ nenašli.
S autom sme mohli stráviť len niečo málo cez pol hodinu, a tak sme si každú minútu naozaj šetrili. Nechcem preto vyvodzovať konečné závery už teraz a počkám si až na plnohodnotný test. Úvodnú otázku, kde sa stratil motor som ale nesmeroval na virtuálny zvuk motora. Mazda ešte pri pôvodnom predstavení tvrdila, že vozidlo ponúkne aj so spaľovacím motorom. Nešlo by však o obyčajný motor, ale o ich Wankelov motor, ktorý by slúžil ako záložný generátor elektrickej energie. Plne rozumiem tomu, že sa pre takýto krok v Mazde rozhodli, no nami testovaná verzia bola bez tohto motora a elektrický dojazd bol preto základný.
Dojazd zrelý do mesta
Naša prvá jazda v MX-30 bola veľmi krátka, za pol hodinu sa toho po meste nedalo veľa prejsť, no najazdili sme približne 20 kilometrov. Je pochopiteľné, že sme pri tak krátkom nájazde a čase nemohli otestovať napríklad dojazd. Pri metodike WLTP, teda pri kombinovanej jazde, by auto malo zvládnuť na jedno nabitie prejsť rovných 200 kilometrov. Mazda MX-30 už tu môže viacerých ľudí odradiť, a vôbec ma to neprekvapuje. Ide o dojazd, s ktorým prichádzali elektromobily pred niekoľkými rokmi. Síce, máme tu niekoľko modelov, ktoré s takýmito hodnotami prichádzajú aj dnes, no skôr ide o dizajnové kúsky, ktoré sú aj veľkosťou vhodné najmä do mesta.
Neprehliadnite: Zoznam elektromobilov, ktoré aktuálne kúpite na Slovensku
Spomenúť môžem napríklad Mini Cooper SE, s ktorým taktiež dokážete prejsť približne 200 kilometrov, čo sme si potvrdili aj v našom teste. Rovnako je na tom aj Honda E, ktorej test aktuálne pripravujeme. Každopádne, Mazda MX-30 je síce štýlový kus z rôznych uhlov pohľadu, vedel by som si ho predstaviť aj ako kompaktnejšie rodinné auto. Predsa len, ide o kompaktné SUV, ktoré je však v skutočnosti o niečo väčšie ako by ste možno čakali. Teda, auto na nás tak pôsobilo, keď sme sa s ním po prvýkrát stretli tvárou tvár. Rozmery vás o tom ale veľmi nepresvedčia – jeho dĺžka je 4 395, šírka 2 035 a výška 1 555 milimetrov. Každopádne, je škoda, že sa Mazda nerozhodla pre o niečo lepší dojazd, aj keď je asi očividné, že na to má svoje dôvody.
Nabíjanie a prvá jazda
Pre Mazdu nie je elektromobilita prioritou. Na MX-30 si síce dali záležať v rôznych oblastiach, no z pohľadu elektromobilu tu ani tak nejde o to byť prvý, ale mať v ponuke svoj elektromobil, hoci aj s kompromismi. Aby som sa ale konečne dostal k spomínaným údajom, batéria je umiestnená v podvozku a má kapacitu 35,5 kWh. To je menej ako má napríklad mestské Citigo-e, respektíve e-Up. Avšak, Mazda si na batériách dala záležať. Ich výrobcom je Panasonic a vybavené sú plnohodnotným termálnym manažmentom. Keď som v menu hľadal možnosť pre vypnutie elektronického zvuku motora, prekvapila ma prítomnosť možnosti pre vypnutie ohrievania batérie.
Z pohľadu nabíjania si auto poradí s maximálnym výkonom 50 kW, čo znamená nabitie do 80 % kapacity batérie za približne 36 minút. Súčasťou nabíjacej sústavy je samozrejme aj palubná nabíjačka, a to s výkonom 7,4, respektíve 6,6 kW. Tá auto dokáže nabiť do plnej kapacity za približne tri a pol hodiny. Fakt, že sa nedá dokúpiť palubná nabíjačka s ešte vyšším výkonom mi však neprekáža, nakoľko pre nižšiu kapacitu batérie je pomerne dostačujúca. Aj keď teda mať možnosť dokúpiť si niečo navyše by určite nebola zlá.
Výkon neprekvapí, ale postačuje
Aby som nezabudol na samotný motor. Elektromotor je umiestnený vpredu a ponúka výkon 107 kW s krútiacim momentom 265 Nm. Nejde o žiadny trhač asfaltu, a bolo to cítiť aj pri samotnej jazde. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h tesne pod desať sekúnd – 9,7 s. Takže o nejakom razantnom výkone sa príliš hovoriť nedá, no pre každodennú jazdu je ho tu dostatok. Čo je však potrebné povedať, Mazda MX-30 je stále Mazdou a to je jedna z vlastností, ktorú v chceli zachovať v elektrickej verzii svojho vozidla a potvrdila to aj naša prvá jazda. Navyše, kategória MX nie je len náhoda. Ide o odkaz na legendárny model MX-5. Aj to je odpoveď na to, čo chce Mazda vlastne s elektrickým modelom priniesť.
Netrúfam si jazdné vlastnosti hodnotiť nejak výraznejšie, no tých pár desiatok minút strávených za volantom som si dokázal užiť. Prvá jazda bola v MX-30 veľmi komfortná, zábavná a do istej miery až ne-elektrická. Aj tu by som teda videl práve ten kompromis, ktorý sa Mazda snažila dosiahnuť. Zároveň je ale jasné, že toto určite nie je model, na ktorom by automobilke nezáležalo.
Napríklad, po dizajnovej stránke sa firma vyhrala. Či už ide o exteriér alebo interiér s prvkami korku, ktorý odkazuje na ich pôvodný biznis, a to výrobu tohto materiálu. Z vnútra, ale aj z vonku, vyzerá naozaj veľmi dobre. Vyniká tu typická predná maska, svetlá, veľmi jasné bočné línie či výraznejší kufor. Rozhodnutie, ktoré ale môže byť nepraktické, je otváranie zadných dverí oproti sebe.
Mazda MX-30 začína na cene od 33 990 € v základnej verzii až po 38 190 € v najvyššej verzii. Predaj je už spustený a pre prvých 50 zákazníkov čaká bonus v podobe wallboxu zdarma.