MojElektromobil

Oddelenie ministerstva energetiky USA zamerané na technológie vozidiel (Vehicle Technologies Office) sa pozrelo na vývoj dojazdu batériových elektromobilov. Za zmienku stojí, že zverejnený prehľad nesleduje priemernú hodnotu dojazdu elektromobilov predávaných v Spojených štátoch. Namiesto toho sa sústreďuje na medián, teda strednú hodnotu usporiadaného radu.

To znamená, že keď zoradíme dojazd všetkých modelov batériových elektromobilov od najkratšieho po ten najdlhší, tak sledovaná hodnota sa týka elektromobilu, ktorý sa nachádza v presnom strede tohto radu. Inak povedané, 50 % predávaných modelov elektromobilov má menší dojazd než uvedená hodnota a 50 % modelov ho zase prekračuje. Ako to vyzerá v praxi?

Násobný nárast dojazdu

Dôležité je, že to nič nemení na podstate, ktorá jasne ukazuje, že dojazd batériových elektromobilov dosahuje zásadné zlepšenia. Pri medziročnom porovnaní rokov 2024 a 2023 je rozdiel veľmi nízky. Ide o 13 míľ, čo je približne 20 kilometrov. Ide však o rozdiel len jedného roka.

Nemali by ste prehliadnuť:

Pre získanie predstavy o vývoji segmentu je dôležité pozrieť sa na dlhší časový úsek. Keď sa pozrieme na medián dojazdu elektromobilov za ostatné desaťročie, tak vtedy to už začína byť omnoho zaujímavejšie. Medzi rokmi 2014 až 2024 medián narástol z 84 míľ (135 kilometrov) na 283 míľ (445 km), čo je viac než trojnásobok.

V prípade, že by sme porovnali začiatok sledovaného obdobia, teda rok 2011 a rok 2024, zistíme, že rozdiel je ešte vyšší a medián počas tohto obdobia narástol na štvornásobok zo 68 na 283 míľ.

Na zverejnenom grafe si môžeme všimnúť, že medián prechádza takmer s pravidelnosťou určitým cyklom, kedy kedy dochádza k jeho nárastu a poklesu. Zo zverejnených dát ale zatiaľ vyplýva, že s každým novým cyklom sa hodnota v konečnom dôsledku zvyšuje oproti tomu predošlému. Trend je preto pomerne jasný a má vzostupnú tendenciu.

Okrem toho, v grafe je zverejnené ešte jedno kľúčové číslo, ktoré priamočiaro poukazuje na postupné zlepšenia v segmente batériových elektromobilov. Ide o hodnotu maximálneho dojazdu predávaného elektromobilu.

Zatiaľ čo v roku 2014 sa predávali batériové elektromobily s maximálnym dojazdom 265 míľ (426 kilometrov), v roku 2019 to bolo už 402 míľ (646 kilometrov), a v roku 2024 až 516 míľ (830 kilometrov). Sledované pritom boli hodnoty certifikované podľa metodiky EPA.

Trh diktuje

Prehľad sa síce týka Spojených štátov, a hoci ide o veľmi špecifický trh, z pohľadu dostupných modelov batériových elektromobilov by v porovnaní s Európou nemalo dochádzať k očividným rozdielom. To znamená, že trend, respektíve krivka vývoja mediánu a maximálneho dojazdu batériových elektromobilov by mali platiť vo všeobecnosti aj pre segment v našich končinách.

Na obdobie najbližších rokov sa neočakáva dramatický nárast mediánu dojazdu. Spôsobené je to primárne tým, že aktuálne prebieha trhová snaha o posilnenie ponuky cenovo dostupných modelov, ktorá vyzerá byť silnejšia než záujem o posúvanie maximálnych hodnôt za cenu vysokých cien a modelov, ktoré sa predávajú len veľmi slabo.

Samozrejme, technológie sa neustále posúvajú vpred a počas najbližšieho „cyklu“ môžu situáciu zmeniť napríklad tak dlho sľubované solid-state batérie. Tie totiž majú potenciál takpovediac zabiť dve muchy jednou ranou: stlačiť cenu a zvýšiť dojazd. Stále ale do veľkej miery platí, že trh diktuje. Ak by napríklad výrobcovia považovali dojazd 400 kilometrov za dostatočný a predajne zaujímavý, tak budú na trh sypať práve modely s týmto parametrov. V ich záplave by zmena nemusela byť pozorovateľná, no na druhú stranu by sme v takom prípade mali zaznamenať zníženie priemerných predajných cien, prípadne by sme ďalší pokrok mohli v zjednodušenej podobe sledovať napríklad na stave maximálnych dojazdov.

Náš tip
Čoskoro príde ďalší retro elektromobil, sľubujú cenu pod 20 000 €. Renault Twingo E-Tech
16. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+