Ponuka medzimestských elektrobusov sa rozšíri. Prichádza Mercedes-Benz eIntouro s dojazdom až 500 kilometrov

Mercedes-Benz eIntouro M | Zdroj: Daimler Trucks & Buses

Spoločnosť Daimler Buses predstavila medzimestský autobus na batériový pohon. Mercedes-Benz eIntouro je síce zatiaľ prototyp, avšak už len krok od sériovej výroby – prvé dodávky odštartujú v roku 2026. S týmto modelom však nepríde len nová koncepcia pohonu, prinesie aj množstvo ďalších technologických vychytávok.

Elektrobusy už nie sú len do mesta

Viacerí výrobcovia autobusov s portfóliom mestských elektrobusov expandujú ďalej – chcú elektrifikovať aj prímestskú dopravu. Technológie napredujú a tak v dnešnej dobe už nie je problém postaviť elektrický autobus aj na medzimestskú linku. Model Mercedes-Benz eIntouro výrobca teraz predstavil na „Daimler Buses eMobility Days 2.0“.

Mercedes-Benz eIntouro M | Zdroj: Daimler Trucks & Buses

Ide o vysokopodlažný autobus, ktorý vychádza zo zabehnutého modelu Intouro s naftovým pohonom. Prekvapí však, že z hľadiska elektrického pohonu a batérie je nový medzimestský autobus menej príbuzný s mestským elektrobusom Mercedes-Benz eCitaro, a naopak je bližší s elektrickým diaľkovým ťahačom Mercedes eActros 600. Obe vozidlá napríklad používajú rovnakú batériu LFP (lítium-železo-fosfát).

Dva varianty akumulátorov pre dojazd až 500 kilometrov

Mercedes-Benz eIntouro je vybavený elektrickým pohonom s trvalým výkonom 320 kW a dvoma akumulátormi s kombinovanou kapacitou 414 kWh pre dojazd až 500 kilometrov. Medzimestský autobus sa môže nabíjať prostredníctvom konektora CCS nabíjacím výkonom až 300 kW. Úplné nabitie batérií by tak trvalo jeden a pol hodiny. Pri inštalácii len jednej batérie trvá plné nabitie 70 minút.

Dve batérie s chemickým zložením LFP (každá s kapacitou 207 kWh), ako aj niekoľko vysokonapäťových komponentov sú rovnaké ako v elektrickom nákladnom vozidle eActros 600 od materskej spoločnosti Daimler Truck – s tým rozdielom, že v diaľkovom nákladnom vozidle sú nainštalované až tri akumulátory s výslednou kapacitou 621 kWh.

Mercedes-Benz eIntouro M | Zdroj: Daimler Trucks & Buses

Prvá batéria je z dôvodu rozloženia hmotnosti vždy umiestnená v priestore za prednou nápravou. Voliteľný druhý akumulátor je umiestnený v bývalom motorovom priestore vzadu. Neprekvapí, že moderný systém pracuje s napätím 800 V. Podľa spoločnosti Daimler Buses sa spoločnosť rozhodla pre chemické zloženie katódy LFP (lítium-železo-fosfát), pretože vykazuje menšiu degradáciu, čo by malo viesť k životnosti až 15 rokov.

Okrem toho, na rozdiel od batériových článkov s katódou NMC (nikel-mangán-kobalt) možno pri technológii LFP využiť viac ako 95 % kapacity akumulátora, zatiaľ čo NMC takéto “plné” využívanie neprospieva. To umožňuje aj dlhší dojazd pri rovnakej inštalovanej kapacite batérie.

Mercedes-Benz eIntouro M | Zdroj: Daimler Trucks & Buses

Zaujímavosťou je, že zákazníci si môžu vybrať zo štyroch rôznych polôh nabíjacích konektorov: vpredu, vzadu, vpravo a vľavo za prednou nápravou; pri čom na jednom vozidle je možné umiestniť maximálne dve nabíjacie zásuvky.

Súvisiacie články

Na výber sú dve dĺžky a množstvo asistenčných systémov

Vozidlo eIntouro bude k dispozícii v dvoch verziách so štandardnou dĺžkou 12,2 alebo verzia eIntouro M s predĺženým rázvorom a celkovou dĺžkou 13,1 metra. Spomenuté verzie budú mať 50 až 63 miest na sedenie a podľa spoločnosti Daimler Buses ponúknu rovnako veľa priestoru ako ich dieselové náprotivky. Pre oba dĺžkové varianty je voliteľne k dispozícii aj nástupná plošina pre invalidný vozík. Výrobca zatiaľ neprezradil, či bude neskôr k dispozícii aj verzia K a trojnápravová L (10,7 a 14,9 metra), podobne ako pri naftových autobusoch Mercedes-Benz Intouro.

Súčasnú generáciu naftových autobusov Mercedes-Benz Intouro používa na Slovensku viacero dopravcov, jeden z nich jazdí napríklad aj ako školský autobus v meste Gbely | Zdroj: Tomino, evidencia-dopravcov.eu

Výrobca sľubuje komplexný balík jazdných asistentov, vrátane asistenta odstupu a núdzového brzdenia, asistenta pre sledovanie dopravných značiek, systému monitorovania tlaku v pneumatikách (TPM) a systému Attention Assist (AtAs). Ako alternatívu k cúvacej kamere si zákazníci môžu zvoliť aj 360° kamerový systém.

Prvýkrát možnosť aktualizácie cez vzduch (OTA aktualizácia)

V tomto modeli výrobca predstavil novú architektúru elektroniky, ktorá po prvýkrát umožňuje aktualizácie cez vzduch, tzv. OTA alebo over-the-air aktualizácie, ktoré poznáme aj z osobných elektrických vozidiel. Aktualizácie sa ovládajú prostredníctvom digitálneho nástroja s názvom „Omniplus On Portal“.

Mercedes-Benz eIntouro M | Zdroj: Daimler Trucks & Buses

“Ak je k dispozícii aktualizácia, správca vozového parku dostane správu a následne môže určiť jednotlivé vozidlá na aktualizáciu. Na portáli je možné zvoliť aj požadovaný čas inštalácie,“ uvádza výrobca. Počas inštalácie nie je potrebné žiadne internetové pripojenie. Možnosť aktualizácie sa navyše neobmedzuje len na potrebné bezpečnostné aktualizácie; týmto spôsobom možno inštalovať aj všeobecné aktualizácie softvéru, funkcie dodatočnej montáže a upravené nastavenia, napríklad pre ovládanie dverí. Tým sa znižuje počet návštev servisu a zlepšuje sa využiteľnosť vozidla. Po debute v modeli eIntouro sa táto technológia bude používať vo všetkých budúcich modeloch autobusov výrobcu.

Objednávky sa otvoria v prvom štvrťroku 2025

Zákazníci si budú môcť objednať nový elektrický medzimestský autobus z portfólia spoločnosti Daimler začiatkom roka 2025, pričom spoločnosť oznámila svetovú premiéru sériového vozidla na Busworld v Bruseli v októbri 2025. Prvé dodávky zákazníkom sú potom plánované od roku 2026.

Volvo 8900 Electric | Zdroj: Volvo

Prímestské elektrické autobusy majú v ponuke aj viacerí konkurenční výrobcovia. Na jar predstavila spoločnosť Volvo Buses elektrický medzimestský autobus Volvo 8900 Electric, ktorý bude uvedený na trh v roku 2025. Ten ponúka  v štandardnej 12-metrovej dĺžke elektrobusu akumulátory s kapacitou 360 alebo 450 kWh pre dojazd okolo 400 kilometrov. Pre trojnápravové 15-metrové vozidlo je možné inštalovať batérie s kapacitou až 540 kWh. Vozidlo však využíva 600-voltovú architektúru.

Okrem Volva nájdeme v ponuke napríklad aj prímestské Iveco Crossway LE Electric, ktoré je podobne ako Mercedes ponúkané v 12- a 13-metrových dĺžkach. Rovnako v prípade Iveca aj Volva však ide o čiastočne nízkopodlažné vozidlá, zatiaľ čo Mercedes-Benz predstavil vozidlo s vysokou podlahou, ktoré sa obvykle používa aj na dlhšie vzdialenosti a disponuje batožinovým priestorom pod podlahou.

Náš tip
10. výročie prevádzky elektrobusov na Slovensku. Koľko je u nás elektrobusov a aké modely sú dostupné na trhu?
Súvisiacie články
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.