Solid-state batérie sú momentálne v kurze. Majú potenciál znížiť hmotnosť a predĺžiť dojazd elektromobilov, preto sú mimoriadne zaujímavé a hovorí sa o nich pomerne veľa. Jednou z firiem, ktorá sa zaoberá ich vývojom, je americký Factorial, ktorý patrí medzi špičku v danej oblasti. Tvrdí, že nová technológia výrazne predĺži dojazd elektromobilu, zvýši bezpečnosť a zníži náklady v porovnaní s tým, čo je dostupné aktuálne. Na tému upozornil portál Electrek.
Vzniku spoločnosti Factorial pomohli viaceré automobilky
Na to, aby spoločnosť vôbec mohla vzniknúť, existovala zbierka. V roku 2022 do nej investoval napríklad Stellantis či Hyundai, jedným z podporovateľov bol aj Mercedes-Benz. Celkovo bolo preinvestovaných približne 200 miliónov dolárov. Najnovšie solid-state akumulátory pre budúcu generáciu vozidiel Mercedes-Benz budú pochádzať práve od Factorial a údajne majú predĺžiť dojazd až o 80 percent.
Spoločnosť rozvíja svoju panteovanú platformu solid state batérií FEST (Factorial Electrolyte System Technology), pričom práve takéto batérie boli Mercedesu dodané ešte začiatkom tohto leta. V prípade najnovšej generácie spoločnosť uvádza, že systém na báze sulfidov rieši aj obavy týkajúce sa konštrukcií horľavých kvapalných elektrolytov, pričom si zachováva stabilitu aj pri teplotách vyšších ako 90 stupňov celzia.
Bezpečnejšie, ľahšie a účinnejšie
Ako iste viete, elektromobily horia v porovnaní so spaľovacími automobilmi podstatne menej často a nie vždy je dôvodom požiaru batéria. Na druhú stranu, takýto požiar je náročnejšie uhasiť. Táto nová technológia batérií tak ešte zníži obavy o bezpečnosť, čo je mimoriadne pozitívna správa. Bezpečnejší dizajn môže navyše znížiť potrebu ťažkých chladiacich systémov v rámci batérie, čo sa môže prejaviť na nižších cenách.
Momentálne sa podarilo dostať na hustotu energie na úrovni 450 Wh/kg, čo by mohlo dojazd elektromobilu predĺžiť až o 80 percent. Okrem toho to aj zníži výslednú hmotnosť a celkovo zvýši efektivitu. Cieľom spoločnosti je dosiahnuť dojazd viac ako 950 kilometrov na jedno nabitie a 40-percentnú úsporu hmotnosti v porovnaní s tradičnými batériami. Batérie sú však nielen ľahšie, ale aj o 33 percent menšie. Tento najnovší typ batérie by mal byť na trhu do konca tohto desaťročia.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Prekonáva očakávania: S týmto elektromobilom prejdete viac ako 800 km na diaľnici
- Slabá informovanosť a dezinformácie sú dôvodom slabších predajov elektromobilov
- Cybertruckom na koniec sveta. Táto expedícia mieri až k Severnému ľadovému oceánu
Táto nová technológia prichádza prakticky súčasne s oznámením Toyoty, ktorej plány na vývoj a výrobu solid state batérií boli certifikované v Japonsku. Cieľom automobilky je zvýšiť domácu výrobu, čím sa zníži závislosť od Južnej Kórey. Takýmto smerom rozmýšľa napríklad aj Nissan či Panasonic.
Čo je solid-state batéria
Ide o typ batérie, ktorá používa pevný elektrolyt namiesto tekutého alebo gélového, ako je to v prípade tradičných lítium-iónových batériách. Tento rozdiel v materiáli vedie k rôznym výhodám, ktoré môžu výrazne zlepšiť výkon, bezpečnosť a životnosť batérií. V tradičných batériách prenáša kvapalný elektrolyt ióny medzi anódou a katódou, v solid-state batériách môže byť na tento účel využitý pevný materiál, ktorý môže byť keramický, polymérový alebo sklovitý.