Mercedes-AMG C 63 S E Performance: 680 divokých koní, elektrická jazda a priame chladenie batérie

Mercedes-Benz

Mercedes-AMG s predstavením plug-in hybridu Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE hlási vstup do novej éry. Využíva know-how z Formuly 1, aby na cesty priniesol najmodernejšie technológie z motoristického športu.

V novom modeli Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE je použitá kombinácia 2,0-litrového štvorvalcového turbomotora s permanentne budeným synchrónnym elektromotorom, vysokovýkonného akumulátora, ktorý bol vyvinutý v Affalterbachu, a plnovariabilného náhonu na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.

Kombinovaný systémový výkon je 500 kW (680 k), kombinovaný maximálny systémový krútiaci moment je 1 020 Nm. Toto sú nové špičkové hodnoty pre Triedu C. Sedan aj kombi zrýchlia z pokoja na 100 km/h za 3,4 sekundy. Zrýchľovanie končí až pri elektronicky obmedzenej hodnote rýchlosti 280 km/h (pre kombi 270 km/h).

Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s dvojstupňovou prevodovkou s elektronickým radením a elektronicky riadeným zverným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit, EDU). Toto usporiadanie pohonu odborníci označujú ako P3 hybrid.

Táto konštrukcia má prinášať viacero výhod v oblasti ďalšieho zvýšenia výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predbiehaní, celkovej stability vozidla či efektívnosti jazdy.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance | Foto: Mercedes-Benz

Svalnatejšie proporcie

C 63 S sa od vozidla Mercedes-Benz Triedy C líši svalnatejšími proporciami. Sedan aj kombi sú postavené na výrazne upravenej holej karosérii od AMG. Predná časť je dlhšia o 50 milimetrov, predné blatníky sú širšie. Sedan aj kombi sú dlhšie o 83 milimetrov. Vďaka väčšiemu rozchodu kolies na prednej náprave je celková šírka vpredu väčšia o 76 milimetrov. Rázvor narástol o 10 milimetrov.

Novým charakteristickým prvkom, ktorý je exkluzívne vyhradený pre model C 63 S, je úzky výduch vzduchu v strede kapoty motora. Hviezda Mercedes s vavrínovým vencom na kapote motora je na sériovom modeli Mercedes-AMG prvýkrát nahradená okrúhlou plaketou s čiernym erbom AMG. Typickými prvkami naďalej zostávajú pre AMG špecifické obloženie chladiča s vertikálnymi výstuhami a spojler predného nárazníka AMG s dizajnom krídla prúdového lietadla.

Dizajn dopĺňajú zladené bočné obloženia prahov, spojler zadného nárazníka s veľkým difúzorom, ako aj dve zvonku drážkované zdvojené koncovky výfuku s lichobežníkovým tvarom.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance | Foto: Mercedes-Benz

8 jazdných režimov, 4 režimy rekuperácie

Mercedes-AMG C 63 S E Performance ponúka až 8 jazdných režimov, ktoré upravujú dôležité parametre, napríklad odozvu pohonu a prevodovky, krivku charakteristiky riadenia, tlmenie podvozka alebo zvuk. Vybrať si možno z režimov: AMG DYNAMIC SELECT Elektrický, Komfort, Zachovanie stavu nabitia, Šport, Šport+, PRETEKY, Klzká vozovka a Individuálny

Mercedes pritom myslel na všetky situácie, ktoré môžu nastať. Napríklad pri režime Elektrický sa vypína spaľovací motor a čisto elektrická jazda prebieha do maximálne rýchlosti 125 km/h. Vždy je pritom k dispozícii aj náhon na všetky kolesá: ak zadné kolesá začnú náhle preklzávať, sila elektromotora sa cez kardanové a hnacie hriadele prenesie aj na predné kolesá.

V prípade, že by sa počas čisto elektrickej jazdy vybila batéria alebo ak vodič vyžaduje vyšší výkon, inteligentná regulácia prevádzky automaticky prepne na jazdný program Komfort, v dôsledku čoho sa naštartuje spaľovací motor, ktorý prevezme zabezpečenie hnacieho výkonu.

Elektromotor je ale vo väčšej či menšej miere využívaný aj v ostatných jazdných režimoch. Napríklad pri programe Komfort je rozjazd väčšinou elektrický. Elektrický pohon sa využíva aj pri nízkych rýchlostiach, napríklad v obytnej zóne alebo v centre mesta. Pri vyšších rýchlostiach zase elektromotor pracuje v tandeme so spaľovacím motorom, čím zvyšuje kombinovaný výkon celej pohonnej sústavy.

Súvisiacie články

Zaujímavý môže byť režim Zachovanie stavu nabitia, kedy elektromotor stále prispieva svojim dodatočným výkonom, no dochádza k tomu v čiastočne obmedzenom rozsahu s dôrazom na nízky odber energie, aby sa udržal stav nabitia batérie. Energia v batérií je priebežne dopĺňaná s využitím rekuperácie.

Rekuperácia sa začína vtedy, keď vodič odtiahne nohu z akceleračného pedála, teda v deceleračnom režime bez kontaktu s brzdovým pedálom. Pravým tlačidlom AMG na volante si vodič môže vybrať zo štyroch rôznych stupňov rekuperačného výkonu, pričom rekuperácia energie sa líši v závislosti od jazdného programu. Zjednodušene povedané platí, že čím vyšší stupeň rekuperácie je zvolený, tým silnejšie vozidlo spomaľuje. Pri využívaní maximálneho stupňa je možno využívať takzvaný jednopedálový jazdný režim, podobne ako na čisto elektrickom vozidle.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance | Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG C 63 S E Performance: Dojazd a batéria

Nový plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63 S E Performance je vybavený batériou s kapacitou 6,1 kWh, ktorá sa podpisuje na elektrickom dojazde na úrovni 13 kilometrov, podľa metodiky WLTP. Batéria má byť navrhnutá s ohľadom na okamžité dodávanie veľkého množstva energie, nie na dosahovanie čo najväčšieho dojazdu. Na jej nabíjanie slúži AC palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW.

Automobilka uvádza, že využívanie čisto elektrickej jazdy má svoje praktické využitie napríklad pri prejazde cez nízkoemisné zóny alebo rezidenčné oblasti, kde je dočasne vhodné eliminovať prípadný hluk spaľovacieho motora.

Použitie hybridného systému má svoje plus aj z pohľadu dodatočného výkonu (150 kW), ktorý produkuje elektromotor, čo je plusom najmä pri predbiehaní, ako aj pri prvotnej akcelerácii. Maximálny výkon elektromotora so zvýšením na hodnotu 150 kW možno kedykoľvek vyvolať prostredníctvom funkcie podradenia dorazovým spínačom (kick-down).

Ak je aktivovaný režim čisto elektrickej prevádzky, zákonom predpísaný zvukový systém varovania upozorňuje okolie na to, že sa približuje vysokovýkonné hybridné vozidlo.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance | Foto: Mercedes-Benz

Priame chladenie batérie

Mercedes-AMG C 63 S E Performance pri 400-voltovom akumulátore AMG využíva inovatívny prvok, a to priame chladenie. Špeciálne chladiace médium prúdi okolo všetkých 560 článkov a chladí samostatne každý z nich, čo spôsobuje, že pracovná teplota akumulátora je vždy v optimálnom intervale, bez ohľadu na to, ako často dochádza k nabíjaniu alebo vybíjaniu.

Automobilka vysvetľuje, že pri svižnej jazde môže ľahko dôjsť k prekročeniu priemernej teploty. Ochranné mechanizmy sú preto nastavené tak, aby bolo možné z akumulátora odobrať maximálny výkon, pričom sa úroveň teploty následne zníži priamym chladením.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance | Foto: Mercedes-Benz

AMG prvky

Nakoľko ide o vozidlo spadajúce do rodiny AMG, ktorá je orientovaná na maximálny výkon, už v základe sú tu prítomné očakávané prvky. Ide napríklad o podvozok AMG RIDE CONTROL s oceľovými pružinami a adaptívnym nastaviteľným tlmením, riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies maximálne 2,5 stupňa či vysokovýkonná kompozitná brzdovú sústava AMG so 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance: Cena a dostupnosť

Mercedes nezverejnil žiadne informácie o cene nového modelu, no vo všeobecnosti môžeme očakávať, že sa bude pohybovať niekde vo sfére 100 000 €. Mercedes-AMG C 63 S E Performance by sa mal do predaja dostať počas roka 2023.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE: Technické údaje

Hodnoty uvedené v hranatých zátvorkách sa týkajú verzie kombi, pokiaľ sú odlišné od prevedenia sedan.

Systémový výkon 500 kW (680 k)
Systémový krútiaci moment 1 020 Nm
Spaľovací motor 2-litrový R4 s elektricky podporovaným preplňovaním turbodúchadlom
Zdvihový objem 1 991 cm³
Max. výkon spaľovacieho motora 350 kW (476 k) pri 6 725 ot/min
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora 545 Nm pri 5 250 – 5 500 ot/min
Maximálny výkon elektromotora 150 kW (204 k)
Max. krútiaci moment elektromotora 320 Nm
Pohon Náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ s plnovariabilným rozdeľovaním momentu a šmykovým modusom
Prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Kombinovaná vážená spotreba paliva 6,9 l/100 km
Kombinované vážené emisie CO₂ 156 g/km
Kombinovaná vážená spotreba elektriny 11,7 kWh/100 km
Kapacita energie 6,1 kWh
Elektrický dojazd 13 km
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 3,4 s [3,4 s]
Maximálna rýchlosť 250 km/h, voliteľne 280 km/h [250 km/h, voliteľne 270 km/h]
Prevádzková hmotnosť podľa ES 2 111 kg [2 145 kg]

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.