Test Mercedes-Benz C 400e: Plug-in hybrid ako sa patrí

Mercedes-Benz C 400e. PHEV s 11 kW palubnou nabíjačkou | Zdroj : Radovan Hlôška

V radoch elektromobilistov sú hybridné a plug-in hybridné vozidlá často zatracované. Ich najväčším problémom je, že vždy so sebou nesú vybavenie navyše. Pri jazde so spaľovacím motorom tu je navyše batéria a elektromotory, pri jazde na elektriku zase opačne.

Plug-in hybridy väčšinou ponúkajú batériu s malou kapacitou, krátky elektrický dojazd a pomalé AC nabíjanie. Potom je tu Mercedes, pri ktorom si dovolím tvrdiť, že takýto plug-in hybrid naozaj dáva zmysel. Prečo?

Foto : Radovan Hlôška

Je to jednoduché. Má veľkú batériu, ponúka slušný elektrický dojazd, palubná nabíjačka má výkon až 11 kW a k dispozícii je dokonca aj DC nabíjanie. Presne takto sa mi to páči. Takže aký je nový Mercedes-Benz C 400e?

Test Mercedes-Benz C 400e: Cena a výbava

Cena tohto konkrétneho modelu začína na 58 520 eurách. Mnou testované vozidlo s príplatkovou výbavou má cenníkovú cenu 83 240 eur, čo rozhodne nie je málo. Rázom sa z vozidla strednej triedy stáva vozidlo drahšie, no výbava tomu plne zodpovedá. Mercedes-Benz je stále prémiová značka a za kvalitu sa platí. A to platí aj v tomto prípade.

Foto : Radovan Hlôška

Poteší, že v základnej výbave nový majiteľ dostane aj Type 2 kábel spoločne s 230 V káblom. Takže problémom nebude základné domáce nabíjanie (bez nutnosti inštalovania wallboxu), ale ani bežné AC stĺpiky inštalované na sídliskách.

Z príplatkovej výbavy zaujme napríklad Digital Light. Ide o funkciu premietania loga Mercedes na zem pred, ale aj po bokoch vozidla. Zaujímavý a efektný doplnok, no či je hodný ceny 1 365 eur, musí usúdiť samotný majiteľ.

Foto : Radovan Hlôška

Konkurencia sa hľadá ťažko. Z pohľadu podobne vybavených vozidiel by som ju samozrejme našiel, no na webe o elektromobiloch hľadáme skôr konkurenciu z pohľadu ceny a elektrických parametrov. Mercedes je prakticky jedinou automobilkou, ktorá vyrába plug-in hybridy s dostatočne veľkou batériou a aj rýchlym nabíjaním.

Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4751 x 1820 x 1437 mm, rázvor 2865 mm
Batéria25,4 kWh
Nabíjanie11 kW AC, 55 kW DC
Výkon185 kW + 95 kW (252 k + 129 k)
Objem batožinového priestoru
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h5,4 s
Prevodovkaautomatická,
Udávaný elektrický dojazd110 km
Kombinovaná spotreba elektrickej energie18,6 kWh / 100 km
Kombinovaná spotreba paliva0,6 l / 100 km

Test Mercedes-Benz C 400e: Exteriér

Nový Mercedes-Benz C 400e je charakteristický aerodynamickým športovým dizajnom, ktorý sa mu rozhodne nedá uprieť. Vyzerá to naozaj dobre a atraktívne. Veď pod kapotou sa nachádza značné množstvo koní, takže športový dizajn je pochopiteľný.

Foto : Radovan Hlôška
Foto : Radovan Hlôška

Efektné sú svetlomety DIGITAL LIGHT, ktoré majú funkciu projekcie. Funkcia, ktorá vždy zaujala okolie. Predná časť s charakteristickou plnou maskou pôsobí atraktívne. Vozidlo je dlhé 4751 mm, rázvor má 2865 mm. Jeho šírka je 1820 mm.

Test Mercedes-Benz C 400e: Interiér, infotainment

Ak ste už niekedy vo vozidle značky Mercedes-Benz sedeli, interiér ihneď spoznáte. Keďže sme v cenovej kategórii nad 80-tisíc eur, tomu zodpovedá aj výbava a použité materiály. Tu sa naozaj menám na čo sťažovať. Či už ide o drevo v strede palubovky alebo príjemné mäkké materiály (vrátane kože) všade naokolo. Ak k tomu pridám skvelé odhlučnenie interiéru a pohodlné sedenie, ide o veľmi príjemné a pohodlné vozenie.

Foto : Radovan Hlôška

K dispozícii sú až 4 USB-C konektory, z toho dva po otvorení lakťovej opierky. Samozrejmosťou sú funkcionality ako Android Auto či Apple CarPlay, obe služby fungujú aj bezdrôtovo. Používateľské prostredie Mercedesu je skalným fanúšikom dobre známe a dizajnovo atraktívne. Len to nabiehanie je trochu pomalšie. Ak chcem niečo urobiť, musím po naštartovaní pár sekúnd počkať.

Foto : Radovan Hlôška

Páčia sa mi rôzne dizajny displeja za volantom, z ktorých si môžem vybrať ten svoj obľúbený. Akú farbu si tu nastavím, taká farba bude prevládať v interiéri, vďaka všadeprítomnému podsvieteniu. To je naozaj efektívne a ešte viac umocňuje dojem luxusu.

Foto : Radovan Hlôška

Na mape vždy vidím aktuálny dozajd na batériu, ktorý je vyznačený akýmsi bielym ohraničením. Zaujímavá funkcionalita, ktorá sa môže hodiť. Navigácia je už tradične veľmi dobra, nechýba ani radarové zobrazenie mapy. Počas navigovania do cieľa je možné pridávať aj medzizastávky.

Páči sa mi navigovanie v reálnom čase pomocou umelej inteligencie, ktorá navigačné pokyny premieta na displeji pri reálnom pohľade na cestu. Pomocou šípok a iných pokynov presne viem, na ktorej križovatke kam odbočiť. Teší ma aj automatický náhľad semaforu na križovatke. Je tu proste všetko, čo by tu malo byť.

Foto : Radovan Hlôška

Na mape taktiež vidím aj nabíjacie stanice s aktuálnymi informáciami o ich obsadenosti a nabíjacom výkone. Na tieto informácie som sa naozaj mohol spoľahnúť a počas testu vždy sedeli s realitou.

Foto : Radovan Hlôška

Samozrejmosťou sú kvalitné kamery a 360-stupňový náhľad, no na ich zobrazenie si treba zvyknúť, pretože obraz je trochu zdeformovaný. Stačí však pár zaparkovaní a budete v tom ako doma.

Foto : Radovan Hlôška

Poteší aj prepracovaná aplikácia Mercedes Me, ktorá ponúka všetko to, čo od aplikácie tohto typu očakávam. Na diaľku si viem jednoducho nastaviť klimatizáciu, znížiť alebo zvýšiť nabíjací výkon, zistiť, kde sa vozidlo nachádza či odomknúť ho.

Test Mercedes-Benz C 400e: Jazda

Jazdenie s novým C 400e je veľmi príjemné. Oceňujem skvelé odhlučnenie interiéru, ani pri vyšších rýchlostiach ma okolie nijako nerušilo. Stačí si pustiť hudbu, nemusím ani príliš nahlas a ani neviem, že idem diaľničným tempom.

Podvozok veľmi dobre kopíruje nerovnosti a vnútri sa cítim pohodlne. Ak k tomu pridám pohodlné sedadlá, naozaj sa nemám na čo sťažovať. V rámci jedného dňa som absolvoval cestu do Popradu a späť, pohodlie bolo na vysokej úrovni.

Na diaľnici som samozrejme vyskúšal aj balík asistenčných jazdných systémov, ktorý je v rámci príplatkovej výbavy za 1 650 eur. V kombinácii s adaptívnym tempomatom ide o veľmi príjemnú funkcionalitu.

Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Vozidlo si veľmi dobre drží jazdný pruh, nejazdí zľava doprava, ale je pekne v strede. Raz sa mi však stalo, že dvomi kolesami prešlo do iného pruhu. Páči sa mi, že nemusím neustále vytvárať tlak na volant. Vo vnútri sú pravdepodobne dotykové senzory, takže stačí, že sa ho jemne dotýkam. Vozidlo ma registruje a neukazuje hlášky o tom, že nedržím volant.

V rámci tohto balíka je k dispozícii aj automatická zmena jazdného pruhu, ktorá funguje celkom dobre. Autu to síce trvá trochu dlhšie a potrebuje priestor, ale pruh dokáže zmeniť aj bez môjho zásahu. Samozrejme, len na diaľnici. Stačí, ak vyhodím smerovku a pokiaľ je to bezpečné, vozidlo začne s manévrom. Smerovka bliká až dovtedy, kým sa manéver neskončí.

Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Adaptívny tempomat funguje veľmi dobre. Auto nebrzdí pri veľkých vzdialenostiach od pomalších vozidiel vpredu, prispôsobovanie rýchlosti je príjemné. Dokáže aj čítať značky a rýchlosť im prispôsobuje tiež. Za mňa je to poriadne otravná funkcionalita, ktorú som nevedel nijako vypnúť.

Mercedes je v tomto ešte ďalej. Nielenže dokáže značky čítať, ale aj dopredu vie, aká značka príde. Infotainment ma o tom samozrejme informuje. Ak sa napríklad rýchlosťou 90 km/h blížim k obci a značku napríklad nevidím, lebo je za zákrutou, vozidlo o nej vie, pretože informácie už dávno má. A tak začne pomaly pribrzďovať, pričom pri prekročení hranice obce už idem pekne rýchlosťou 50 km/h. Naozaj super funkcia.

V ponuke je viacero jazdných režimov. Okrem štandardného hybridného a elektrického je tu napríklad režim, v ktorom sa elektromotor vôbec nezapája, čím šetrí batériu. Samozrejmosťou je potom športový režim a k dispozícii je aj individuálny režim, ktorý používateľovi dovolí nastaviť si parametre podľa seba.

Súvisiacie články
Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Čisto elektrická jazda je tiež možná, a to aj na diaľnici. Ak si zvolím elektrický režim, akcelerátor sa tomu ihneď prispôsobí a zrýchľovanie je len také rýchle, koľko zvláda výkon elektromotora. Krásne cítim, kedy je to nadoraz. Stačí mi ho však pretlačiť a ihneď sa zapojí aj spaľovací motor. Takto sa mi to páči.

Rekuperácia tu je a je dostatočne silná, no so štýlom, aký mi to naservíroval Mercedes, nie som veľmi stotožnený. Je vidieť, že v prvom rade sa myslí na komfort. Najsilnejšiu rekuperáciu mám v režime D-. Na môj vkus nastupuje až príliš pomaly. Úplne pustím akcelerátor a autu trvá tak sekundu až dve, kým sa to naplno prejaví. Zvyknutý som na to, že si rekuperáciou pribrzdievam v reálnom čase a keď akcelerátor pustím naraz a rýchlo, brzdím hneď a na maximum.

Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Pre šoférov, ktorí s elektromobilmi skúsenosti nemajú, príde vhod automatická rekuperácia, ktorá funguje veľmi dobre. Ak auto pred sebou neregistruje žiadnu prekážku, ku ktorej sa približuje, po pustení akcelerátora prakticky plachtí. Ak je potrebné pribrzdiť, naozaj pribrzdí, a to pomerne slušne.

Mercedes sa chváli, že maximálny rekuperačný výkon môže dosiahnuť viac ako 100 kW, avšak je potrebné stlačiť aj brzdový pedál, až vtedy je rekuperácia na maxime. Na samotnú fyzickú brzdu som si musel chvíľu zvykať. Už dlho som nejazdil na aute, ktoré ju má takú jemnú. Jemná v tomto  prípade znamená, že ju musím naozaj poriadne stlačiť, aby auto brzdilo silnejšie. Spočiatku mi to robilo problémy, lebo na takéto správanie som zvyknutý nebol. Ako mínus by som to ale nebral, stačilo pár hodín s C 400e a zvykol som si.

Test Mercedes-Benz C 400e: Diaľničný dojazd a spotreba

Zaujímalo ma, ako si tento plug-in hybrid poradí s diaľničným tempom čisto na elektrický pohon. Batéria s kapacitou 25,4 kWh vyzerá veľmi sľubne. Test som začal v bratislavskej Dúbravke, odkiaľ som vyrážal s plne nabitým vozidlom. Na diaľnicu som sa pripojil hneď v Dúbravke, pokračoval smer Trnava a Banská Bystrica.

Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Tempomat bol neustále nastavený na maximálnu povolenú rýchlosť. Na obchvate Bratislavy to bolo medzi 90 – 120 km/h, po D1 som išiel rýchlosťou 110 km/h a následne 130 km/h. Vo vozidle boli dve osoby, vonkajšia teplota 9 stupňov Celzia a kúrenie nastavené na 21,5 stupňa.

V tomto režime som čisto na elektrickú energiu prešiel presne 80 kilometrov so spotrebou 23 kWh/100 km. Vzhľadom na uvedenú spotrebu je jasné, že batéria má nastavený pomerne slušnú rezervu (buffer). Pri tejto spotrebe by som očakával dojazd cez 100 km, keďže batéria má kapacitu vyššiu ako 23 kWh.

Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Je jasné, že tento údaj hovorí o celkovej kapacite, nie využiteľnej. Tá je o pár kWh nižšia. V každom prípade, pre diaľničné tempo je dojazd 80 km pre plug-in hybrid veľmi dobrý, patrí medzi to najlepšie.

Akonáhle sa batéria úplne vybila, mal som možnosť vyskúšať aj to, ako sa auto správa, keď v nej energia nie je. Opäť na diaľnici. Pri dlhších trasách treba počítať s tým, že batéria s vami nebude večne. Takže som si vyskúšal klasický scenár, bez predošlého nabitia. Vtedy C400e funguje ako klasický hladký hybrid, elektromotor samozrejme stále pomáha a batéria sa nabíja pri brzdení rekuperáciou.

Spotreba benzínu pri diaľničnom tempe (130 km/h na tempomate) sa zastavila na 8,2 l / 100 km.

Mestský dojazd a spotreba

Po zaujímavých číslach na diaľnici som sa tešil na mestský dojazd a dúfal som, že sa dostanem cez magickú hranicu 100 km. Bohužiaľ, nestalo sa tak. A to aj napriek tomu, že som sa naozaj snažil. Spotreba v meste je veľmi podobná spotrebe na diaľnici, možno o trochu nižšia. Počas testu, kedy som jazdil len po Bratislave a ani raz som nevyšiel na obchvat, som dokázal na jedno nabitie prejsť 84 km, spotreba sa zastavila na čísle 24,1 kWh/100 km.

Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Pripomínam, že vonkajšia teplota už bola nižšia, no v rámci komfortu som sa nijako neobmedzoval. Pár ďalších jázd ukázalo, že jazdiť sa dá aj so spotrebou tesne pod 20 kWh/100 km, čo by znamenalo dojazd cez 100 km. V každom prípade, v lete by to nemal byť problém. Stále platí, že takýto dojazd nemá medzi plug-in hybridmi konkurenciu.

Test Mercedes-Benz C 400e: Nabíjanie

Podľa mňa sú práve možnosti nabíjania najväčšou konkurenčnou výhodou tohto auta. Teda ak sa naň pozeráme z pohľadu fanúšika elektromobility. Nielenže je k dispozícii klasická palubná nabíjačka pre AC nabíjanie, ale dokonca tu máme aj rýchle DC nabíjania. Poďme ale pekne poporiadku.

To, že plug-in hybridné vozidlá je možné nabíjať striedavým prúdom (pomalé AC nabíjanie), je bežná vec. Takto fungujú všetky. Avšak zlatým štandardom je momentálne palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW. Vtedy si poviem, že je to celkom slušné. Automobilly majú ale v ponuke aj plug-in hybridy len s 3,5 kW AC nabíjaním, čo je absolútny základ.

CCS konektor Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Mercedes na to mohol ísť podobne, keďže ponúka aj rýchle DC nabíjanie. Avšak aj v tomto smere príjemne prekvapil, pretože palubná nabíjačka má výkon až 11 kW. A toto je bežným štandardom pre čisté elektromobily.

V praxi to znamená, že z 0 na 100 % mám nabité za niečo cez dve hodiny. V nastaveniach sa mi bohužiaľ nepodarilo nájsť zníženie výkonu pri AC nabíjaní, ktoré by sa niekedy zišlo.

Počas nabíjania mám na displeji k dispozícii takmer všetky dôležité údaje. Vidím tu aktuálny výkon v kW (nie v km/h), čas do ukončenia nabíjania a aktuálny stav nabitia v percentách. Chýba mi tu snáď len informácia o dĺžke nabíjania. Ale v podstate som veľmi spokojný, plug-in hybridy väčšinou neponúknu ani polovicu z týchto informácií.

Nabíjanie Mercedes-Benz C 400e | Foto: Radovan Hlôška

Nabíjanie je možné zastaviť aj zvnútra vozidla, a poteší napríklad aj možnosť nastaviť si 2 vlastné nabíjacie programy s vlastnými parametrami. No a samozrejmosťou je aj nastavenie maximálnej úrovne nabitia v desiatkach percent. Vozidlo vždy ukazuje zostávajúci čas do úrovne nabitia, ktorú som si nastavil.

Nabíjania potvrdzujú väčší buffer. Často som nabíjal práve z 0 do 100 %, pričom do batérie sa mi podarilo natlačiť od 20,5 do 21,5 kWh. A to je pomerne výrazne vzdialené od udávaných vyše 25 kWh. Väčší buffer ale umožnil Mercedesu lepšie optimalizovať nabíjacie výkony pri DC nabíjaní.

Maximom je oficiálne 55 kW. Vždy po začiatku DC nabíjania je výkon nastavený automaticky na maximálne 20 kW a používateľ ho musí tlačidlom manuálne zvýšiť na maximum. Zaujímavé je, že samotné vozidlo udáva maximálny výkon 44 kW, no už po pár sekundách je tento výkon vyšší.

Veľmi zaujímavá je aj krivka nabíjania, ktorá je takmer priamkou. Z 0 do 100 % je možné tento akumulátor nabiť za približne 25 minút. Výkon sa počas prvej minúty dostane nad úroveň. 50 kW, kde sa stabilne drží až do približne 65 % nabitia. Potom mierne klesá, no klesanie nie je výrazné. Tesne pred dokončením nabíjania je výkon stále nad 35 kW, čo sú skvelé čísla.

Obrázok ukazuje, ako prebiehalo moje nabíjanie v Budči. Maximálne som sa dostal na 56,8 kW a bolo to práve tesne pred začatím znižovania výkonu. Priemerný výkon počas celého nabíjania presiahol 50 kW. Tým sa nemôžu pochváliť ani klasické elektromobily s podobne veľkými batériami. Zaujímavé čísla tu máme aj pri pohľade na nabíjanie z 20 do 80 %, ktoré mi trvalo len 14 minút.

Záverečné hodnotenie: Takto sa to má robiť

Test Mercedes-Benz C 400e som si naozaj užil. Či už z pohľadu šoféra, ale aj nadšenca elektromobility. Ak by som sa rozhodoval medzi plug-in hybridnými vozidlami, práve tento Mercedes by vyhral. Prečo? Pretože v rámci elektrického pohonu na trhu nemá konkurenciu.

Mercedes-Benz C 400e | Foto : Radovan Hlôška

Ponúka presne to, čo konkurencia nemá. To znamená veľmi dobrý dojazd na jedno nabitie, AC nabíjanie s výkonom 11 kW a dokonca aj rýchle DC nabíjanie, vďaka čomu viem batériu nabiť z 0 do 100 percent približne za 25 minút.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.