Novú generáciu Mercedes-Benz CLA môžeme očakávať už budúci rok. Bude to už tretia generácia Mercedes-Benz CLA a po prvýkrát bude predstavená aj ako elektromobil. O ďalších novinkách informoval portál insideevs. Aktualizovaný článok prináša nové detaily na techniku, rekordný dojazd počas 24 hodinovej jazdy s prestávkami len na nabíjanie, či video z jazdy šéfa automobilky.
Dizajnová štúdia Mercedes-Benz CLA Concept, ktorú sme v lete aj na jeseň mali možnosť vidieť naživo, celkom dobre ilustrovala výslednú podobu.
Až nedávno nám však Mercedes konečne dal nahliadnuť na finálny sériový model, ktorý má prísť na trh budúci rok. Zatiaľ je skrytý pod kamuflážou, ale z fotografií môžeme vyčítať tvar karosérie, proporcie a ďalšie detaily. Mercedes prvýkrát ukázal pripravovaný model CLA počas Festivalu d’Hyères vo Francúzsku.
Vidíme na fotkách plug-in hybrid Mercedes CLA?
Predstavený šedý maskovaný prototyp je pravdepodobne plug-in hybrid. Automobilka síce nepotvrdila, že ide o PHEV, avšak na zadných blatníkoch má dve klapky; pravdepodobne jedna skrýva nabíjací port a druhá viečko palivovej nádrže.
Dizajn modelu CLA neskrýva žiadne prekvapenie. Pri pohľade na predchádzajúce generácie, koncept CLA a najnovšie modely výrobcu, tak máme celkom dobrú predstavu o tom, ako bude vyzerať
Jeho bočný profil je okamžite rozpoznateľný ako silueta „štvordverového kupé“, hoci línia strechy sa smerom dozadu neznižuje tak dramaticky ako pri súčasnom modeli. Dôvodom môže byť fakt, že Mercedes údajne nebude k novému CLA ponúkať hatchback triedy A, čo znamená, že tento model bude musieť zaplniť miesto, ktoré v ponuke uvoľnil jeho brat ponúkajúci viac priestoru nad hlavami zadných pasažierov.
Zadná časť vyzerá podobne ako starý model CLA, avšak dizajn zadných svetiel má bližšie k novému kupé CLE. Zaujímavé je, že hoci predpokladáme, že tento maskovaný prototyp má pod kapotou aj spaľovací motor, pod zadným nárazníkom nevidíme výfuk. Nie je to však prekvapivé, pretože Mercedes vo svojich najnovších modeloch umiestňuje výfuk ďalej za hranu zadného nárazníka.
To, čo robí pripravovaný model CLA revolučným, nie je jeho dizajn, ktorý je len evolúciou toho, čo sme videli predtým. Dôležité je to, čo sa skrýva pod karosériou: nová 800-voltová platforma MMA. Mercedes tvrdí, že vozidlo v priemere spotrebuje len 12 kWh / 100 km, čo ho má zaradiť medzi najefektívnejšie elektromobily na trhu.
Elektromobil Mercedes-Benz CLA: Dojazd, batéria a nabíjanie
Za 15 minút dokáže nabiť energiu pre dodatočných 400 km a Mercedes očakáva, že jeho dojazd podľa WLTP bude až 750 km. S takýmito číslami bude CLA nielen špičkou v dojazde, ale aj medzi vozidlami s najvyšším nabíjacím výkonom. To by ho spolu s aerodynamickým tvarom karosérie mohlo spraviť skutočne zaujímavým elektromobilom na dlhé diaľničné presuny.
Popri avizovanom vrcholnom variante Mercedes-Benz CLA (kapacita NMC akumulátora 90 kWh) s dojazdom 750 kilometrov a vysokokapacitnými kremíkovými anódami má byť k dispozícii aj alternatíva. Základný variant ponúkne batériu s chemickým zložením z lítia, fosfátu a železa (LFP / LiFePo) a kapacitou 58 kWh.
Dvojstupňová prevodovka pre elektrický Mercedes-Benz CLA
Nový model CLA bude pravdepodobne aj najdostupnejším vozidlom s batériovým pohonom v ponuke značky Mercedes-Benz, ale ako sme sa nedávno dozvedeli, kompaktný elektromobil sa inšpiroval na úplne opačnom konci ponuky.
Kokpit Mercedes-Benz Concept CLA | Zdroj: Mercedes-Benz
Elektromobily majú zvyčajne pevný prevod, tzn. jeden prevodový stupeň. Elektromotory totiž dosahujú maximálny krútiaci moment od najnižších otáčok a zároveň môžu pracovať pri veľmi vysokých otáčkach, takže väčšina z nich je schopná jazdiť po meste aj po diaľnici bez viacstupňovej prevodovky.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Porsche Taycan: Kto si dnes kúpi na dlhé cesty spaľovák? | Cesta Bratislava-Košice a späť
- Rodinný výlet z Košíc do Londýna a naspäť. Takmer 5 000 km elektromobilom po celej Európe | Blog
- Redakčný test zimnej spotreby 20 elektromobilov – ktorý má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
Druhá vec je ale výkon a efektivita. Aj elektromotor sa s vyššími otáčkami zahrieva a pri dlhodobej vysokej záťaži pomaly klesá účinnosť. Každý výrobca sa teda musí rozhodnúť, či uprednostní rýchlu akceleráciu z nuly, alebo úspornú jazdu aj vo vyšších rýchlostiach.
Pridanie druhého prevodového stupňa na prevádzku pri vysokých rýchlostiach je teda vítaným doplnkom a pravdepodobne zvýši účinnosť vozidla. Iste, zvýši sa tým aj zložitosť a pravdepodobnosť, že sa niečo pokazí, ale zároveň majú spaľovacie autá viacstupňové prevodovky už desaťročia. Dvojstupňová prevodovka je dlhodobo súčasťou aj v športových či výkonných elektromobiloch. Medzi najviac rozšírené môžeme určite zaradiť Porsche Taycan, či sesterské Audi e-tron GT.
Pripravovaný model má byť k dispozícii vo viacerých verziách, pri čom základná má mať výkon približne 200 koní. Vozidlo ale má byť dostupné aj s pohonom 4×4 a výkonom až do 536 koní, základná verzia ale bude využívať pohon zadnej nápravy. Maximálna rýchlosť modelu s výkonom 536 k je údajne 240 km/h.
Rekord v dojazde elektromobilu za 24 hodín
Predprodukčná verzia nového elektroauta Mercedes-Benz CLA zároveň vytvorila nový rekord v prekonaní vzdialenosti elektrickým vozidlom za 24 hodín. Vozidlo prešlo celkovú vzdialenosť 3 717 km s priemernou rýchlosťou 154 km/h na okruhu Nardo Ring v Taliansku, čím prekonalo predchádzajúci rekord 3 425 km ktorý na tej istej trati v roku 2019 vytvorilo Porsche Taycan. To sme na jar exkluzívne vyskúšali v najvýkonnejšej verzií (Porsche Taycan Turbo GT s výkonom viac než 1 000 koní) na okruhu neďaleko španielskej Sevilly.
Počas rekordnej jazdy sa CLA na okruhu pohybovalo rýchlosťou 210 km/h. Automobilka zvolila techniku častých a krátkych prestávok na nabíjanie, aby sa maximálne využil potenciál rýchleho nabíjania 800 V platformy. Počas 24 hodín sa totiž nabíjalo celkovo 40-krát, obvykle po 10 minútach, počas ktorých sa akumulátor dobil z 10 na 55 %.
Elektrický Mercedes-Benz CLA 2025: Cena a dostupnosť
Hoci ceny ešte nie sú známe, očakáva sa, že cena elektrického modelu CLA bude začínať pod hranicou 50 000 eur. Za túto cenu by mohol potenciálne konkurovať Tesle Model 3, ktorá sa pohybuje v podobnej cenovej hladine. Bude tiež konkurovať BMW i4, to však aktuálne štartuje tesne nad hranicou 60 000 eur.
Novinka by po budúcoročnom uvedení na trh mohla pomôcť zvýšiť predaje elektrických vozidiel Mercedes-Benz. Ten do septembra predal 148 500 elektrických vozidiel. Nemecký konkurent BMW predal viac ako 294 000 elektrických vozidiel, čo je medziročne o takmer 20 % viac.