Ako už napovedá titulok, s týmto plug-in hybridom sme absolvovali poriadnu porciu kilometrov. Behom 6 dní sme prešli cez 7 krajín – zo Slovenska cez Rakúsko, Nemecko, Švajčiarsko, Taliansko, Monako až do francúzskeho Nice a zase naspäť. Z vyše 2 800 kilometrovej cesty sa nám dokonca podarilo prejsť vyše 1 500 čisto na elektriku, a to bez cielených ciest na nabíjačku a nabíjania na ubytovaní. Podarilo sa nám na ňom vôbec nájsť nejaký nedostatok? Ako fungovala nabíjacia karta Mercedes me Charge v rôznych krajinách EU či vo Švajčiarsku? Akú sme mali spotrebu nafty a elektrickej energie? Odpovede na tieto otázky prinesie test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain.
Trieda E All-Terrain nie je žiadnym nováčikom. Na trhu sa objavila už v minulej generácii, kedy sa výrobca rozhodol využiť plný potenciál rodinného kombi. Medzičasom už ponuku rozšírila aj menšia trieda C vo verzii All-Terrain.
Dva protipóly pohonu, dva protipóly spôsobu jazdy
Vozidlo sa snaží byť čo najuniverzálnejším ako sa len dá. Už názvom sa profiluje ako vhodné na cestu, aj ľahší terén. Disponuje úsporným naftovým motorom, no zároveň tu nájdeme aj elektromotor. Oba svety sa však konštruktérom podarilo perfektne skĺbiť. V meste či jeho okolí dokážeme prejsť až 102 kilometrov čisto na elektrický pohon. Použiť sa dá však aj na diaľnici, nakoľko elektrický pohon dovoľuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 140 km/h.
Na dlhých trasách nás zase poteší nízka spotreba paliva a dojazd vyše 800 kilometrov vďaka modernému dieselovému motoru. Samotnému pohonu sa z technického hľadiska však v tomto teste až tak dopodrobna venovať nebudeme. Podrobnejšie sme ho na jar popísali v teste sedanu Mercedes-Benz E 300de 4MATIC.
Test Mercedes-Benz E 300de 4MATIC AllTerrain: Vzduchový podvozok mení svetlú výšku podľa potreby
Vďaka vzduchovému podvozku tu nájdeme možnosť nastavenia svetlej výšky a tvrdosti odpruženia. Zatiaľ čo v prípade potreby sa v režime off-road vozidlo dokáže do rýchlosti cca. 35 kilometrov „prifúknuť“ na bezpečný prejazd po poľnej ceste, na diaľnici sa pri prekročení 120 km/h jeho svetlá výška zase zníži o 15 mm pre čo najmenší aerodynamický odpor a lepšiu ovládateľnosť (stabilitu v pozdĺžnom smere).
Čo sa týka karosérie, ide o tradičného zástupcu kategórie terénnych kombi vyššej strednej triedy. Takmer 5-metrová dĺžka napovedá, že o priestor v interiéri nebude núdza.
Test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain: Komfortný interiér, menší batožinový priestor
Cestujúcich vpredu potešia na dlhých cestách komfortné masážne sedačky s vyhrievaním a odvetraním. V našom prípade boli čalúnené bielou umelou kožou Artico, ktorá pôsobí odolne a prekvapivo ani nebola náchylná na zašpinenie. Treba však počítať s tým, že na nej dozaista bude viac vidieť špinu, a preto sa bude treba častejšie venovať údržbe. To je len dobre, pretože na tmavých sedačkách to nevidno, a mnohí používatelia úplne zanedbávajú starostlivosť o kožený interiér.
Hoci sme cestovali len vo dvoch osobách, niet pochýb o tom, že aj pre štyri dospelé osoby by sa v interiéri našiel dostatok miesta. V prípade plug-in hybridu to však je trochu horšie s batožinovým priestorom. Zatiaľ čo štandardné kombi E-Klasse presviedča zákazníkov aj na rekordne veľký objem batožinového priestoru, plug-in hybrid to má o niečo ťažšie.
Určitú časť totiž zaberá trakčný akumulátor, na podlahe kufra tu nájdeme aj menší schodík. Batožinový priestor Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain dosahuje v základnom usporiadaní objem 460 litrov, teda o 145 litrov menej v porovnaní s konvenčným spaľovacím vozidlom. Po sklopení zadných sedačiek sa objem kufra zväčší na 1 675 litrov.
V prípade infotainmentu rozdiel oproti štandardnému sedanu či kombi novej triedy E nenachádzame. All-Terrain má ale navyše možnosť zobrazenia údajov, ktoré sa zídu pri jazde v teréne.
Cesta naprieč Európou bez emisií v mestách a okolí
Keďže sme už pobalení aj usadení, môžeme vyraziť. Prvý deň nás čaká cesta zo Slovenska cez Rakúsko a Nemecko až po trojhraničný bod na pomedzí Rakúska, Švajčiarska a Talianska. Z domu vyrážame s autom natankovaným aj nabitým takmer na 100 %. Počas 730-kilometrovej cesty plánujeme dlhšiu prestávku približne uprostred – v nemeckom Königssee.
Aj keď na diaľnici prioritne používame naftový pohon, vo vhodných situáciách ako napríklad posúvanie sa v kolóne, či úseky s rýchlostným obmedzením na 100 či 80 km/h prepíname na elektriku. Práve výhody rekuperácie stoja za nízkou priemernou spotrebou vozidla.
Prvá prestávka bez nabíjania, pri druhej sme vďaka nemu zaparkovali
Prvú prestávku si robíme po približne dvoch hodinách cesty na odpočívadle kdesi za Viedňou. Tú využívame na raňajky a toaletu. Bohužiaľ sme počas nej nenabíjali, nakoľko podľa navigácie okolité odpočívadlá v okruhu desiatok kilometrov nabíjačkami nedisponovali a z diaľnice sme schádzať nechceli. Hneď ďalšie novučičké odpočívadlo rakúskej správy diaľnic však bolo vybavené viacerými zastrešenými rýchlonabíjačkami, ktoré nám mohlo pridať ďalších 100 kilometrov elektrického dojazdu. Snáď sa čoskoro dostane aj do mapových podkladov.
V duchu „cesta je cieľ“ sme si za destináciu vybrali Königssee v nemeckých Alpách. Tu nás zachránila prítomnosť elektrického pohonu, nakoľko ostatné vozidlá na obrovské parkovisko strážnici ani nepustili z dôvodu plného obsadenia. Návštevníci so spaľovákmi tak museli hľadať parkovanie v okolitých obciach.
Strážnici však mali pochopenie pre potrebu nabíjania, nabíjačky boli obsadené približne na polovicu. Bohužiaľ bol jediný voľný a zároveň funkčný rýchlonabíjací stojan blokovaný spaľovacím SUV, a tak sme museli zastať krivo a natesno, aby nám vôbec dočiahol kábel na opačnú stranu vozidla.
Počas rýchleho kebabu a cca. polhodinovej prechádzky sa nám Mercedes nabil na 100 %, v takmer 35-stupňových horúčavách sme ocenili prítomnosť možnosti predklimatizovania interiéru cez aplikáciu v telefóne.
Prvé tankovanie prekvapilo spotrebou
Následne sme pokračovali opäť smerom do Rakúska. Ďalšiu prestávku sme spravili opäť po približne dvoch hodinách cesty v Innsbrucku, teda 637 kilometrov od štartu. Priemernú spotrebu nafty máme 3,9 litra / 100 kilometrov, cestou sme vyčerpali aj dvakrát plnú kapacitu baterky. Do mesta sme zašli z dôvodu, že už pár stoviek metrov od diaľnice je cena PHM o častokrát aj o 30 % nižšia, než priamo na diaľnici. Do najmodernejšieho dieselu sme však nechceli tankovať naftu z neznámych čerpacích staníc, vybrali sme si preto najväčšiu rakúsku sieť. Pri tankovaní prichádza prvé prekvapenie – počas 600 kilometrovej cesty sme spotrebovali len 25 litrov nafty.
Z dôvodov zníženia nákladov sme chceli minimalizovať potrebu tankovania v Taliansku či Švajčiarsku, hoci tankovanie až pri návrate do Rakúska by znamenalo prejsť na jednu nádrž vyše 1 400 km. Palubný počítač nám pri spotrebe 3,9 litra odhaduje pri plnej nádrži a prázdnej baterke dostatok nafty na dojazd 1 135 kilometrov.
Rýchlonabíjanie prináša nový rozmer použiteľnosti plug-in hybridov
Po príjazde do hôr sme krátko po check-ine a vybalení sa vyrazili na nákup a následne piknik k neďalekému horskému jazeru Lago di Résia. Zhodou okolností hneď pri ňom bola 75-kilowattová rýchlonabíjacia stanica, a tak počas pikniku pri horskom jazierku sme sa opäť dobili do plna. Hoci vozidlo disponuje maximálnym nabíjacím výkonom 55 kW, nám sa podarilo namerať maximum 58,6 kW. Nabíjacia krivka je navyše veľmi plochá, takže vysoký výkon je dostupný v priebehu celého nabíjania. Kompletné nabitie akumulátora tak trvá približne 25 minút.
Druhý deň sme vyrazili smerom na Švajčiarsko, prvú pauzu sme si urobili na prechádzku mestečkom St. Moritz. Tu nám dobre poslúžila rýchlonabíjacia stanica pri lokálnom servise Porsche a vyrazili sme ďalej smerom na Miláno. Hoci parkovanie v Miláne môže znieť ako utrpenie, s plug-in hybridom nájdeme dostatok voľných nabíjacích staníc priamo v centre. Využili sme teda príležitosť a nabili sa. 262-kilometrovú cestu z Rakúska cez Švajčiarsko až do Milána sme prešli skoro celú na elektriku (opäť dve plné baterky), priemerná spotreba nafty bola len 0,8 litra / 100 km (27 diaľničných kilometrov prejdených na naftu).
Z Milána cez Piacenzu do Janova
Aj počas ďalšieho dňa sa nám Mercedes nabíjateľný z elektrickej siete osvedčil. Na nábreží janovskej štvrti Boccadesse sa dá nájsť voľné parkovacie miesto tak maximálne na skúter, nám ale opäť pomohla AC nabíjačka. Nenabíjali sme tu však doplna, ale len počas rýchleho obeda s výhľadom na more, počas ktorého sa nám dobilo cca. 50 elektrických kilometrov.
Vďaka tomu sme počas diaľničného presunu mali dostatok elektrickej energie na prejazdy úsekov s rýchlosťou obmedzenou na 80 či 100 km/h – dokázali sme ich prejsť s vypnutým spaľovacím motorom. Pricestovali sme do mestečka Ventimiglia na talianskej riviére, tu sme plánovali zotrvať dve noci a poriadne sa okúpať v mori. V uličkách tesne pri pláži sa opäť nachádzali AC nabíjacie stĺpiky, hneď počas prvého večerného kúpania sa tak naše Éčko nabilo doplna.
Na otočku do Monaka a Nice
Ubytovanie v tesnej blízkosti Monaka a Nice nás lákalo aj na malý výlet týmto smerom – podarilo sa nám ho absolvovať čisto na elektriku a dokonca sme sa zaobišli bez nabíjania.
Predposledný deň sme už vyrazili smerom na východ do San Pellegrino Therme, aby sme sa priblížili k rakúskym hraniciam. Na diaľnici nám síce z nafty ubúdalo, no v kúpeľnom mestečku sme sa opäť nabili doplna.
Domov cez nadmorskú výšku 2 kilometre
Pre cestu späť sme zvolili najkratšiu trasu, ktorá však bola zároveň najkomplikovanejšia z pohľadu terénu. Google Maps odhadoval trvanie cesty na necelých 12 hodín, počas ktorých sme mali absolvovať 950 kilometrov. Hneď po pár kilometroch nás navyše čakal horský prechod Passo San Marco. Elektrická energia nám vydržala až takmer po vrch, no pochopiteľne ubúdala podstatne rýchlejšie než pri jazde po rovinke ustálenou rýchlosťou.
Cestou z kopca sme ale rekuperáciou získali ďalších 60 kilometrov elektrického dojazdu. Napriek dynamickému spôsobu jazdy sme sa snažili jazdiť hospodárne, nakoľko sme chceli tankovať opäť až v Rakúsku. Vďaka obedovej pauze vo švajčiarskom St. Moritzi, kde sme opäť nabíjali pri servise Porsche, sa nám “Éčko” nabilo doplna. Odtiaľ je to do rakúskeho mesta Fiss, kde sme chceli tankovať, značne dole kopcom.
Prekvapivo sa nám to aj podarilo – na jednu nádrž sme prešli približne 1 500 kilometrov (vďaka nabíjaniu) a tankovali sme opäť až v Rakúsku – za podstatne lepšie ceny, než v Taliansku či Švajčiarsku. Pred nami zostávalo stále približne 700 kilometrov cesty domov, natankovali sme približne 40 litrov za 62 eur, ktoré by nám mali vystačiť aj na výhradne “naftovú” cestu domov.
Nešli sme vôbec na spotrebu, naopak celý čas sme jazdili približne na hranici maximálnej povolenej rýchlosti podľa GPS. Na nemeckej diaľnici s neobmedzenou rýchlosťou sme chvíľami svišťali až 180 km/h. V okolí Linzu sme sa navečerali v “mekáči” pri diaľnici. Hneď pred ním sa nachádzali dva rýchlonabíjacie stojany, a tak sa nám baterka stihla nabiť ešte skôr, než sme stihli zjesť žemle.
Test Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain: Nízka kombinovaná spotreba aj prevádzkové náklady
Vďaka tomu sme domov dorazili s až 1 504 elektrickými kilometrami z celkového počtu 2 824 kilometrov. Počas nich sme vo vozidle strávili 43,5 hodiny. Priemerná spotreba nafty v priebehu celého výletu dosiahla výbornú hodnotu 3,6 litra na 100 kilometrov, čomu pomohol aj elektrický pohon s priemernou spotrebou 7 kWh / 100 km.
Dokopy sme tak spotrebovali necelých 200 kWh elektrickej energie a 101 litrov nafty, čiže približne dve plné nádrže. Priemerné náklady sme udržali hlboko pod hladinou 0,10 eur na 1 kilometer.
Pochvalu si zaslúži aj služba Mercedes me Charge, ktorú automobilka ponúka aj ku plug-in hybridom. V zime sme s ňou skúšali nabíjať elektromobil Mercedes-Benz EQA aj na českej Ionity, kde funguje ako Plug&Charge vďaka automatickej autorizácii.
Ani počas tohto dlhého výletu s veľkým počtom nabíjaní na najrôznejších nabíjacích staniciach rozličných poskytovateľov, od malých mestských stĺpikov až po ultrarýchle nabíjacie stojany, a či už išlo o Slovensko, Rakúsko, Nemecko, Taliansko či dokonca Švajčiarsko, ktoré ani nie je v EÚ, sa nám vždy podarilo úspešne autorizovať a nabiť auto do požadovanej úrovne.
Test Mercedes-Benz E 300de 4MATIC All-Terrain: Spotreba v meste okolí
Pre výskumné účely sme ešte pred cestou absolvovali aj naše tradičné meranie prímestskej spotreby v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 15,7 kWh / 100 km, čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu či niektoré testované elektromobily.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu | ||
---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Vonkajšia teplota |
Fiat 500e | 9,9 kWh / 100 km | 13 °C |
Peugeot E-2008 | 10,5 kWh / 100 km | 19 °C |
Škoda Enyaq 60 | 11,2 kWh / 100 km | 16 °C |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 11,2 kWh / 100 km | 30 °C |
Mini Countryman SE ALL4 | 11,7 kWh / 100 km | 20 °C |
MG5 Electric | 11,8 kWh / 100 km | 17 °C |
Tesla Model 3 Performance | 12,8 kWh / 100 km | 24 °C |
Renault Scenic E-Tech Electric | 13,1 kWh / 100 km | 33 °C |
MG Cyberster AWD | 13,4 kWh / 100 km | 20 °C |
Porsche Taycan | 13,5 kWh / 100 km | 28 °C |
Audi Q6 e-tron quattro | 13,7 kWh / 100 km | 27 °C |
MG4 XPower | 14,1 kWh / 100 km | 10 °C |
Kia EV9 | 14,2 kWh / 100 km | 22 °C |
Peugeot 508 SW PSE | 14,3 kWh / 100 km | 16 °C |
Tesla Model S Plaid | 14,3 kWh / 100 km | 22 °C |
Porsche Macan 4 | 14,4 kWh / 100 km | 11 °C |
Ssangyong Torres EVX | 15,0 kWh / 100 km | 17 °C |
BMW i4 xDrive40 | 15,1 kWh / 100 km | 26 °C |
BMW i5 M60 xDrive Touring | 15,4 kWh / 100 km | 19 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain | 15,7 kWh / 100 km | 28 °C |
Hyundai Ioniq 5 N | 15,9 kWh / 100 km | 31 °C |
BMW 330e xDrive | 16,9 kWh / 100 km | 21 °C |
BMW 550e xDrive | 19,6 kWh / 100 km | 17 °C |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 21,0 kWh / 100 km | 19 °C |
Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Aj v reálnych podmienkach mixu mesta, mimo mesta a diaľnice pre nás nebol problém po úplnom nabití batérie dosiahnuť elektrický dojazd okolo 100 kilometrov.
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC All-Terrain: Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 950 x 1 889 x 1 497 mm, rázvor 2 961 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 380 kg |
Celková hmotnosť | 2 970 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 2 100 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,284 |
Pohon | 4x4 |
Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 1 993 cm3 (R4) |
Maximálny výkon spaľovacieho motora | 145 kW (197 k) |
Maximálny výkon elektromotora | 95 kW (129 k) |
Maximálny kombinovaný výkon sústavy | 230 kW (313 k) |
Krútiaci moment pri maximálnom systémovom výkone | 700 Nm |
Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 85 - 102 km |
Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
Maximálna rýchlosť | 213 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,9 s |
Kapacita batérie | 25,4 kWh (19,5 kWh využiteľných) |
Maximálny výkon DC nabíjania | 55 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
Objem batožinového priestoru | 460 / 1 675 l |
Cena testovaného vozidla | 117 006 € |
✅
- Kvalita materiálov a spracovania, komfort na palube
- Vzduchový podvozok s nastaviteľnou svetlou výškou vhodný na diaľnicu aj do ľahšieho terénu
- Vysoká rýchlosť nabíjania až do 100 % kapacity
- Výborná spotreba naftového motora, dlhý dojazd na elektrickú energiu aj na naftu
❌
- Menší batožinový priestor
- Na nespevnené cesty by sme uvítali menšie disky kolies s pneumatikami s vyšším bočným profilom
- Vyššia cena