Ako bolo avizované, Mercedes-Benz Trucks dnes oficiálne predstavil svoj plne elektrický ťahač Mercedes-Benz eActros, určený pre pre ťažkú distribučnú dopravu.
Formálna prezentácia očakávanej novinky so sebou priniesla kľúčové informácie o technických špecifikáciách. Konečne sa tak z prvej ruky dozvedáme podrobnosti o dojazde, výkone a použitej batérii.
Ťahač eActros je prvým sériovo vyrábaným elektrickým nákladným vozidlom, ktoré ponesie hviezdu Mercedes, čím automobilka hlása príchod novej epochy a súčasne vyzdvihuje svoju jasnú túžbu dosiahnuť uhlíkovú neutralitu cestnej nákladnej dopravy.
Batéria s kapacitou 420 kWh a 160 kW nabíjaním
Akumulátor sériového modelu eActros je vybavený tromi alebo štyrmi batériami, každá s elektrickou kapacitou približne 105 kWh. Maximálna možná kapacita tohto systému dosahuje 420 kWh, čo podľa výrobcu umožňuje dosahovať dojazd až do 400 kilometrov na jedno nabitie. eActros možno nabíjať výkonom až 160 kW. Pri zapojení do bežnej 400-ampérovej nabíjacej stanice s jednosmerným prúdom potrebujú tri akumulátory niečo vyše hodiny, aby sa nabili z 20 na 80 percent.
Okamžitý výkon a rekuperácia
Technologickým ťažiskom elektrického nákladného vozidla je pohonná jednotka – pevná elektrická náprava s dvoma integrovanými elektromotormi a dvojstupňovou prevodovkou. Oba kvapalinou chladené motory poskytujú nepretržitý výstupný výkon 330 kW, pričom najvyšší možný výkon sa zastavuje na hodnote 400 kW.
Výrobca v súvislosti s osadenými elektromotormi spomína vysoký počiatočný krútiaci moment, ktorý sa má postarať o výrazné zrýchlenie, pôsobivý komfort a dobrú jazdnú dynamiku.
Tak ako je pri elektromobiloch zvykom, aj v prípade modelu eActros je prítomný systém rekuperácie. To znamená, že pri brzdení dochádza ku generovaniu elektrickej energie, ktorá sa privádza späť do akumulátorov a predlžuje tak dojazd.
Podporné služby
S cieľom pomôcť dopravným spoločnostiam na ich ceste k e-mobilite začlenila spoločnosť Mercedes-Benz Trucks eActros do ekosystému “eConsulting”, ktorý poskytuje poradenstvo a služby, ako aj množstvo digitálnych riešení na zvyšovanie využiteľnosti kapacity vozidla a optimalizovanie celkových nákladov na jeho vlastníctvo.
Napríklad na základe existujúcich plánov trás zákazníka je možné vytvoriť vysoko realistický a zmysluplný profil používania elektrických nákladných motorových vozidiel. V praxi ale poradenstvo pokrýva všetky praktické otázky, s ktorými sa zákazník môže stretnúť v súvislosti s prechodom na elektrifikované vozidlo.
Cez zabudovaný systém Multimedia Interactive je vodič neustále informovaný o aktuálnom stave batérií, dojazde a spotrebe. Pracovné nasadenie má zefektívniť aj digitálny portál Fleetboard, cez ktorý manažéri autoparkov môžu sledovať a spravovať systém nabíjania, ako aj denník obsahujúci detailné informácie o časoch jázd, časoch státia a prestávkach v nabíjaní. Okrem toho sa tu zobrazuje aj aktuálna poloha vozidla či stav akumulátora.
Mercedes-Benz ponúka aj službu pre kompletnú starostlivosť o vozidlo. Patrí sem napríklad intenzívna zákaznícka podpora či plnoautomatizovaná diagnostika na diaľku.
Asistenčné systémy pre ochranu vodiča aj okolia
Spomína sa aj pokročilý systém asistenčných prvkov pre zvýšenie bezpečnosti na cestách. Okrem iného sem patria aj nárazové prvky s hliníkovým profilom, ktoré chránia akumulátory v prípade bočného nárazu. V nich sú navyše zakomponované aj senzory, a pri náraze okamžite dochádza k izolácii akumulátora od zvyšku vozidla. Vodič má taktiež možnosť kedykoľvek vypnúť vysokonapäťovú sústavu priamo z kabíny.
Nechýba ani vonkajší akustický výstražný systém (AVAS), ktorý sa stará o to, aby vozidlo v premávke bolo dobre počuteľné a predchádzalo sa možným stretom s chodcami či inými účastníkmi cestnej premávky. Medzi asistenčnými prvkami sa nachádza aj asistent odbočovania či aktívny brzdový asistent s rozpoznávaním chodcov.
Štandardný model vozidla eActros by mal začať opúšťať výrobné linky v meste Wörth am Rhein (Nemecko) od jesene 2021.
Mercedes-Benz eActros: elektrický ťahač bude predstavený už 30. júna
Mercedes-Benz Trucks už čoskoro predstaví svoje nákladné motorové vozidlo s čisto elektrickým pohonom a akumulátormi určené na ťažkú distribučnú prepravu. Model s označením eActros má pre automobilku predstavovať vstup do novej éry nákladnej cestnej dopravy s nulovými emisiami CO2.
Digitálna svetová premiéra sériovej verzie očakávaného elektrického ťahača sa bude vysielať na internete už 30. júna. Práve v tento deň sa verejnosť dozvie všetky podrobnosti. Pôjde o technické údaje, ako aj digitálne služby a ponuky poradenstva pre zákazníkov v súvislosti s modelom eActros.
Výroba od druhej polovice roka
Spustenie sériovej výroby modelu eActros je naplánované na druhú polovicu roka v závode v lokalite Wörth nad Rýnom. Elektrický tahač je pritom vyvíjaný už od roku 2016, kedy bol predstavený prvý koncept. Odvtedy prešiel množstvom úprav a testovaním, do ktorého boli zapojení aj priamo zákazníci.
Desať prototypov modelu eActros známych pod názvom „Inovatívny autopark“ sa od roku 2018 osvedčilo v trvalom nasadení u rôznych zákazníkov v Nemecku a ďalších európskych krajinách. Takmer 20 testovacích zákazníkov používalo model eActros v dvoch testovacích fázach namiesto konvenčného nákladného motorového vozidla vo svojom autoparku.
Zohľadňovali spätnú väzbu
Odborníci z Mercedes-Benz Trucks mali pri postupnom vývoji zohľadnil priamu spätnú väzbu získanú počas spomínaného testovania. Prototypy medzičasom najazdili na verejných cestných komunikáciách viac ako pol milióna kilometrov.
Okrem toho prešli sériami interných testov. Tie sa vozidlu venovali komplexne, no zamerali sa napríklad aj na správanie akumulátorov a elektrického hnacieho ústrojenstva počas nepriaznivých poveternostných podmienok.
V ničom vraj nezaostáva
Automobilka uvádza, že vozidlo eActros v mestskej premávke, pri jazdách na diaľniciach alebo mimo obcí v porovnaní s tradičným naftovým nákladným motorovým vozidlom, pokiaľ ide o dostupnosť a realizáciu výkonov, v ničom nezaostáva.
Sériovo vyrábané nákladné motorové vozidlo eActros má v niektorých dôležitých vlastnostiach výrazne prekonávať testovacie prototypy. Menovite sa spomína dojazd, hnací výkon a celková bezpečnosť. Do oficiálneho predstavenia zostávajú už len dva týždne, potom uvidíme všetko čierna na bielom.