Mercedes-Benz eCitaro G: kĺbový elektrobus so solid-state batériou

Mercedes-Benz eCitaro G mit revolutionären Technologien für Batterie und elektrischen Antrieb Mercedes-Benz eCitaro G with revolutionary technologies for battery and electric drive.

Znižovanie lokálnych emisií v mestách je možné aj vďaka elektrifikácii mestskej hromadnej dopravy. V tomto smere samozrejme vyhráva metro, električky či trolejbusy, ktoré sú poháňané elektrickou energiou. Takáto forma dopravy ale nie je realizovateľná všade, aj preto sa čoraz častejšie dostávajú do miest elektrické autobusy. S najnovším modelom eCitaro G prichádza Mercedes-Benz, ktorý zaujme predovšetkým solid-state batériou s vysokou kapacitou.

Nielen viac miesta

Naposledy sme vás informovali o elektrickom autobuse od automobilky Mercedes-Benz ešte pred dvoma rokmi. Model eCitaro bol vybavený batériou s kapacitou 243 kWh, čo malo autobusu postačovať na dojazd 150 kilometrov. Takéto hodnoty kapacity batérie v spojení s týmto číslom dojazdu sú veľmi zvláštne, no treba myslieť na to, že autobus predsa len nie je malé vozidlo.

Konečná priemerná spotreba je preto násobne vyššia a dojazd výrazne nižší. Tentokrát však výrobca prichádza s novým modelom, ktorý do názvu dostáva prívlastok G. Celý názov eCitaro G je tak určený pre väčšiu verziu s kĺbom, vďaka čomu získava výrazne viac miest na sedenie a státie a je preto vhodný najmä do hustejšie zaľudnených miest.

Veľké zmeny v batérii

V závislosti od vyhotovenia teda dokáže odviesť až 146 ľudí. Toto však nie je jediná výhoda nového modelu, nakoľko v Mercedese sa zamerali aj na technickú stránku nového elektrobusu. Firma sa rozhodla zamerať na to, o čom hovorili už v roku 2018. Nový model totiž bude môcť byť dodávaný nielen so štandardnými lítium-iónovými akumulátormi s technológiou NMC, ktoré ponúknu kapacitu 292 kWh. Taktiež bude k dispozícii verzia s batériou s tuhým elektrolytom.

Súvisiacie články

Takzvaný solid-state elektrolyt ponúka výrazne vyššiu energetickú hustotu a taktiež aj väčšiu životnosť. Kapacita batérie preto stúpne zo spomínaných 292 kWh na 396 kWh, čo je už skutočne zaujímavá hodnota. V tejto batérii nie je použitý kobalt, nikel alebo mangán a v prípade použitia siedmich sád batérií je možné dosiahnuť kapacitu až 441 kWh. Aké konkrétne hodnoty WLTP dojazdu je možné dosiahnuť s takouto kapacitou batérie Mercedes-Benz neuvádza, no tvrdí, že má postačovať na typické nájazdy mestských autobusov.

Batéria so solid-state elektrolytom nie je vhodná na rýchle nabíjanie, z tohto dôvodu sa firma rozhodla ponúkať vozidlá s oboma typmi akumulátorov. Napríklad mesto sa preto môže rozhodnúť na základe vlastných potrieb, aká verzia je pre ich lokalitu vhodnejšia. V súčasnosti už majú mať viac ako 60 záväzných objednávok na nový model eCitaro G. Už teraz sa však neboja hovoriť o budúcnosti, nakoľko na rok 2022 pripravujú autobusy s palivovými článkami, ktoré by prípadné problémy s dojazdom či nabíjaním mali odstrániť.

Po svete jazdí pol milióna elektrobusov

V máji minulého roka sme vám priniesli článok o počte elektrických autobusov na cestách. Na svete ich v tej chvíli malo jazdiť 425 tisíc, no z toho až 421 tisíc v Číne. V súčasnosti je ich počet určite ešte vyšší. Výrobcov elektrických autobusov pritom nie je málo, a asi neprekvapí, že veľký podiel si berie práve Čína.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.