Elektrifikácia nákladnej dopravy je jednou z oblastí, ktorej sa v ostatných rokoch venuje veľká pozornosť. Niet sa čomu čudovať, veď nákladná preprava sa citeľne podpisuje na emisiách celej dopravy. Kombinácia ľahkých a ťažkých nákladných vozidiel na cestách EÚ podľa dát Európskeho parlamentu spolu tvorí približne 38% celkových dopravných emisií.
Jednou z ciest ako tento podiel znížiť, prípadne za ideálnych podmienok eliminovať, je masívne nasadenie vozidiel s nulovou emisnou stopou. To znamená, že môže ísť o elektrické alebo vodíkové úžitkové a nákladné vozidlá, ktoré by mali postupne obmeniť existujúci vozový park pozostávajúci z vozidiel so spaľovacími motormi. Aj preto sa automobilky zameriavajú na vývoj, testovanie a produkciu elektrifikovaných nákladných vozidiel a ťahačov.
V tomto smere je dobre známa Tesla so svojim elektrickým Tesla Semi, pri ktorom sľubuje prakticky elektrickú revolúciu celej nákladnej dopravy. Rozhodne ale nejde o jedinú spoločnosť, ktorá aktívne vyvíja úsilie v snahe pripraviť elektrický ťahač či nákladné auto s dostatočnou efektivitou pre nasadenie do reálnej prepravy. Oblasti sa venujú aj Mercedes-Benz či Volvo. Mercedes v roku 2021 napríklad predstavil plne elektrický ťahač Mercedes-Benz eActros.
Mercedes-Benz eEconic
Nedávne dáta síce ukázali, že európske predaje elektrických nákladných áut sa zatiaľ pohybujú v objeme niekoľkých stoviek kusov, no trend poukazuje na to, že trhový záujem začína výrazne narastať. V tomto kontexte je zaujímavá správa o nových aktivitách značky Mercedes-Benz. Téme sa venoval portál Electrek.
Tá sa aktuálne pripravuje na spustenie výroby svojho tretieho elektrického ťahača eEconic, pričom sa netají tým, že jej ambíciou je zaujať pozíciu lídra v oblasti elektrifikácie nákladnej dopravy. V týchto dňoch majú prebiehať posledné kola testovania a so spustením výroby sa počíta ešte na tento rok.
eEconic má napájať trojica batérií s kapacitou 105 kWh, pre kombinovanú kapacitu 315 kWh. Informácie o očakávanom dojazde zatiaľ nie sú známe, závisieť to bude od spôsobu využitia, ako aj od výsledkom aktuálneho testovania. Z technických parametrov je známa informácia o dvojici elektromotorov s celkovým výkonom 400 kW. Na nabíjanie bude možné využívať DC nabíjacie stanice a maximálny podporovaný nabíjací výkon je 160 kW.