MojElektromobil

Mercedes-Benz EQA je ďalší elektromobil zo série EQ, ktorý automobilka predstavila minulý mesiac. V tejto náročnej situácii sme mali príležitosť zúčastniť sa okrúhleho stola cez konferenčný hovor s Markusom Schäferom, ktorý má na starosti vývoj a výskum. Aj napriek komplikovaným podmienkam sme stihli položiť zopár otázok týkajúcich sa najmä batérie či nabíjania.

Ako je už z dizajnu možné vidieť, Mercedes-Benz EQA je elektrifikovaná verzia klasického modelu GLA. Ponúka dojazd 426 kilometrov a podporu pre 100 kW nabíjanie. Objednávky sú na Slovensku spustené od 9. februára 2021.

Inteligentný manažment batérie

Pri rozhovore s Markusom Schäferom sme sa zaujímali o batériu, spôsob a systém chladenia / zohrievania a nakoniec aj to, či plánujú ponúkať ešte výkonnejšiu, až 22 kW palubnú nabíjačku. Mercedes-Benz EQA využíva ako médium v termálnom manažmente kvapalinu. Systém auta má kontrolu teploty plne pod kontrolou, takže automobilka nedáva možnosť vodičovi zapnúť vyhrievanie napríklad pred príchodom k nabíjacej stanici. Vozidlo si batériu samé pripraví do optimálnej kondície, aby dokázalo prijať maximálny nabíjací výkon 100 kW.

Náš tip
Mercedes-Benz EQA oficiálne: Moderný dizajn a dojazd cez 400 kilometrov

Nakoľko pri využívaní vstavanej navigácie si vie vozidlo samé naplánovať nabíjacie stanice, takýto prístup je logický. Každopádne, ak navigáciu vynecháte, je možné, že auto s prípravou batérie začne až po spustení nabíjania. Ako to celé bude fungovať v praxi vyskúšame asi až v praxi, no pravdepodobne vynecháme náročnejšie zimné mesiace, kedy sa ukazujú najväčšie nedostatky nabíjacieho systému v elektromobiloch. Schäfer zároveň dodal, že pri Mercedes-Benz EQA sa zamerali na čo najnižšiu spotrebu, čo má byť tiež dôvod, prečo je termálny manažment plne pod kontrolou auta. Cieľom má byť spotreba 15 kWh / 100 km. Automobilka pri oznámení potvrdila palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW, no možnosť priplatiť si za 22 kW bude chýbať.

Vyššia kapacita, rovnaká veľkosť

Za okrúhlim stolom padli aj ďalšie zaujímavé otázky. Veľmi intenzívne sa riešili nové technológie batérií či spolupráca s prípadnými novými startupmi, ktoré sľubujú prelomové batérie. Schäfer tu dodal, že tieto novinky sledujú, no je potrebné ich brať s rezervou, respektíve rozmýšľať o nich s chladnou hlavou. Rôzne technológie fungujú v laboratórnych podmienkach, ale v praxi sa správajú úplne inak. Každopádne, nové technológie sú kľúčové.

Elektromobil Mercedes-Benz EQA bude teda dostupný najskôr v základnej verzii s dojazdom 426 kilometrov. Tento dojazd zabezpečí batéria s kapacitou 66,5 kWh. Neskôr príde verzia s vyšším dojazdom, no podľa slov Schäfera sa veľkosť batéria meniť nebude z pohľadu objemu. Zmení sa iba technológia batérie a teda aj vyššia energetická hustota. To by aj vysvetľovalo približne 15 percentný rozdiel v dojazde medzi aktuálnou a ďalšou verziou, ktorá by teda mala ponúknuť dojazd cez 500 kilometrov.

Konkurencia ide útokom

Mercedes-Benz začína tento rok miernejšie z pohľadu elektromobilov, no v rukáve má ešte niekoľko zaujímavých modelov, ktoré čakajú na odhalenie. Samozrejmosťou je model Mercedes-Benz EQS, avšak ani konkurencia nespí. Už tento mesiac predstaví Hyundai svoj nový elektromobil Ioniq 5 s dojazdom cez 500 kilometrov a veľmi rýchlym nabíjaním s výkonom 230 kW. Práve tu môže vidieť Mercedes-Benz svoju konkurenciu, no taktiež pri sesterskom modeli Hyundai – nový elektromobil KIA. Síce z pohľadu triedy môže ísť o odlišné vozidlá, zdá sa, že ani kórejské značky sa nechcú nechať zahanbiť.

Ešte v prvom polroku sa dostanú k prvým zákazníkom aj ďalšie elektromobile kategórie SUV. Očakávaný je určite Volkswagen ID.4 spolu so Škoda Enyaq IV, ktoré dojazdom atakujú hranicu 450 kilometrov s podporou nabíjania do 125 kW. Volkswagen už ale avizoval, že pri modeli ID.3 bude nabíjanie zrýchľovať, takže podobný krok môže nastať aj pri ID.4.

 

10. februára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+