Elektromobilita je už trvalo zakotvená aj u prémiových vozidiel, do ktorých modely od Mercedes-Benz určite patria. Dôkazom toho je aj nová generácia elektromobilu EQB, ktorá prišla s viacerými zmenami. Automobilka na ňu ponúka servis v cene vozidla na 6 rokov alebo 90-tisíc kilometrov a rovnako dlhú záruku. Je tu toho ale oveľa viac. Čo sa nám páčilo a nepáčilo? Toto je test nového Mercedes-Benz EQB.
Test Mercedes-Benz EQB 350: Cena a výbava
Mercedes-Benz EQB začína na cene 54 170 € (65 004 € s DPH), no doplnková výbava môže cenu zdvihnúť oveľa vyššie. Konkrétne vozidlo, ktoré sme testovali my, stojí 82 434 eur s DPH.
V rámci doplnkovej výbavy stojí napríklad za zmienku panoramatická posuvná strecha (1 200 €) či nastaviteľné tlmenie za 990 €. Za 1150 eur zákazník získa balík asistenčných jazdných systémov. My sme testovali vozidlo vo výbave AMG LINE PREMIUM, ktoré je v základe o 8 855 eur drahšie.
V rámci tejto konfigurácie sme mali k dispozícii navigáciu MBUX premium s najnovším MBUX systémom, head-up displej, 12 V zásuvku v batožinovom priestore či Apple CarPlay.
Parametre
Rozmery | 4684 x 2020 x 1689 mm |
Hmotnosť | 2165 kg |
Kapacita batérie brutto | 69,7 kWh |
Kapacita batérie netto | 66,5 kWh |
Maximálny výkon DC nabíjania | 100 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Výkon elektromotora | 215 kW (292 k) |
WLTP dojazd | 412 km |
Rázvor | 2829 mm |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,2 s |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Test Mercedes-Benz EQB 350: Batéria a nabíjanie
Nominálna kapacita akumulátora je 69,7 kWh, z čoho je 66,5 kWh využiteľných. Vzhľadom na veľkosť a spotrebu vozidla by som určite privítal aj väčší akumulátor, no na druhú stranu, dojazdy nie sú úplne zlé.
Konkurencia je v tejto cenovej kategórii silná, niektoré modely sú dokonca aj lacnejšie. V rámci prémiových automobiliek tu máme napríklad BMW iX3 a zaujímavým rodinným vozidlom je aj obrovská Kia EV9. Oba modely ponúkajú väčšie batérie. Spomenúť môžeme napríklad aj Teslu Model Y, ktorá je tiež výborným rodinným vozidlom s väčšou batériou. Naozaj tu je z čoho vyberať.
Nabíjací port sa nachádza na zadnej pravej strane, k jeho umiestneniu nemám výhrady. Okrem vonkajšieho krytu je ešte krytý ďalšími plastovými záslepkami, ktoré je možné odňať veľmi pohodlne.
Palubná nabíjačka ponúka výkon 11 kW, čo je bežným štandardom a plné nabitie týmto spôsobom trvá približne 7 hodín. Maximálny výkon DC nabíjania je na úrovni rovných 100 kW, čo je vzhľadom na veľkosť batérie rozumný kompromis, no očakával by som ešte o niečo vyšší výkon. Automobilka tvrdí, že z 10 na 80 percent kapacity sa EQB nabije za 32 minút.
A tieto čísla sa potvrdili, dokonca som počas testovacieho nabíjania dosiahol ešte o niečo lepší výsledok. Z 10 na 80 percent to trvalo presne 30 minúť, z 20 na 80 percent sa vozidlo nabilo za 26 minút. Maximálny udávaný výkon na úrovni 100 kW nebol vôbec problém presiahnuť, stalo sa tak už po prvej minúte nabíjania, batéria bola nabitá na 9 percent.
Maximálny výkon počas testovacieho nabíjania bol na úrovni 103,5 kW. Celkovo som nabíjal z 8 do 90 percent, čo trvalo 39 minút a batéria prijala 59,1 kWh energie. Nabíjací výkon okolo 100 kW si EQB držal až do 56 percent. Pri 73 percentách klesol výkon pod 90 kW a pri 80 % nabitia batérie sa stále držal v hodnotách okolo 80 kW. Na to, že maximom je 100 kW, sú tieto čísla výborné.
Skvelou vlastnosťou je, že v infotainmente v rámci sekcie venovanej elektrickej časti vozidla môžem vidieť okamžitý maximálny nabíjací výkon, ak by som začal ihneď nabíjať. Táto informácia korešponduje s tým, aké výkony som reálne pri nabíjaní dosahoval. Takže ešte predtým, ako začnem nabíjať, viem, aký bude výkon. Toto by mohli ponúknuť aj iné automobilky.
K dispozícii je aj automatický predohrev akumulátora, a to v prípade, ak do cieľa zadáte nejakú nabíjačku, prípadne je na dlhšej ceste plánované zastavenie pre nabíjanie, ktoré vozidlo navrhlo automaticky. Temperovanie batérie nie je možné aktivovať ručne, vozidlo si to rieši úplne samo. Tepelné čerpadlo je súčasťou sériovej výbavy.
Jazda, výkon a rekuperácia
Celkový výkon 215 kW, pohon všetkých štyroch kolies a krútiaci moment 520 Nm sú dostatočné aj pre takto veľké vozidlo. Nové EQB je vie zrýchľovať veľmi svižne, dokonca vás aj zatlačí do sedačky. A pritom ide o veľké pohodlné SUV, ktoré je ideálne pre rodinu s deťmi. Avšak ak ste v aute sami a deti sú niekde preč, užijete si s ním aj kopec srandy. Z nuly na stovku zrýchli za 6,2 sekundy.
V každom prípade, hlavnú úlohu tu hrá pohodlie. A to je na veľmi vysokej úrovni. Či už sa bavíme o prvotriednom odhlučnení, mimoriadne pohodlnom podvozku, ktorý doslova hltá nerovnosti, alebo skvelému sedeniu. Mercedes-Benz EQB si pokojne môžete zobrať aj na dlhšie rodinné výlety a nebudete sa po ceste cítiť unavene.
Úroveň rekuperácie je možné nastavovať okamžite prostredníctvom páčok za volantom. Len je škoda, že si auto nepamätá poslednú zvolenú možnosť. Zastaviť úplne do nuly bohužiaľ nevie, no sila rekuperácie v maximálnom nastavení je poriadna a môže sa pokojne rovnať s Teslami či elektromobilmi od Volva. Jazdiť sa tak dá (až na výnimku úplného zastavenia) veľmi pohodlne len s pomocou jedného pedálu.
Na výber je aj viacero jazdných režimov, či už ECO, Comfort alebo Šport. K dispozícii je aj individuálny režim, ktorý umožní používateľovi nastaviť si rôzne aspekty správania vozidla. Ja som počas testovania používal základný režim Comfort, ktorý sa mimochodom po každom naštartovaní spustí automaticky. Ak som mal predtým zvolený napríklad športový režim, vozidlo si to nezapamätá.
Čo mi vadilo najviac, je nutnosť vždy auto štartovať a vypínať. V roku 2024 by to už malo fungovať automaticky, čiže chcem len vojsť, stlačiť brzdu a elektromobil by mal byť pripravený na jazdu. Dnes to už vie viacero automobiliek a ponúkajú to aj v lacnejších modeloch.
Test Mercedes-Benz EQB 350: Infotainment a navigácia
Displej infotainmentu je na dnešné pomery maličký, no ako nevýhodu by som to nebral. Výborne sadne do dizajnu interiéru a stále pohodlne obslúži všetko, čo potrebujete. Pri držaní volantu si však jeho ľavú časť trochu zakrývam rukou, čo nie je úplne najideálnejšie. Navigácia je tu výborná. Mapy sú aktualizované, dostatočne rýchle, vyhľadávanie adries je prakticky okamžité. V tomto smere veľká spokojnosť.
Rovnako aj s prvkami rozšírenej reality priamo pri navigovaní. Vedieť, kde presne je potrebné odbočiť na zložitých križovatkách, je doslova na nezaplatenie. Náhľad z kamier sa automaticky aktivuje aj na semafore, takže som sa nemusel krčiť zo sedadla, aby som na semafor videl. Výborné.
Navigácia sa následne premieta buď na displej budíkov (tam to tiež vyzerá výborne) alebo na špičkový head-up displej. Ten ukazuje všetky dôležité údaje, vrátane navigačných pokynov, dokonca aj jednoduchšieho náhľadu mapy. V konečnom dôsledku tak navigáciu vôbec nepotrebujete sledovať na displeji infotainmentu.
Samotný infotainment je príjemne rýchly a displej veľmi kvalitný. Odozvy sú okamžité a ak ste už niekedy vlastnili vozidlo od Mercedesu, rýchlo si naň zvyknete. Najnovšia generácia systému MBUX sa vydarila a je vidieť, že inžinieri automobilky zapracovali nielen na množstve funkcionalít, ale aj na optimalizácii, aby bol zážitok ešte lepší.
Na volante mi chýbali tlačidlá preskakovania skladieb. Počas navigovania síce mám na displeji infotainmentu vždy poruke, no z volantu by to bolo ešte pohodlnejšie. Volant sám o sebe je veľmi príjemný a veľký, dokonca aj množstvo dotykových tlačidiel bolo navrhnutých tak, aby nerušili celkový výborný dojem z dizajnu. Preferujem síce klasické fyzické tlačidlá, no dá sa zvyknúť aj na toto riešenie. Chce to len trochu času.
Exteriér a interiér
Zvonku ide už na pohľad o veľké vozidlo, automobilka stavila skôr na decentný a uhladený vzhľad. Celkovo vyzerá nové EQB veľmi dobre, aj keď zraky ľudí okolo sa naň neopierajú. Navonok vnímanú šírku prednej časti zvýrazňuje nový nárazník a trochu zmenená bola aj vnútorná časť zadných svetlometov.
Prednej strane dominuje obloženie chladiča so vzorom hviezdy, čo vyzerá mimoriadne atraktívne, uhladene a štýlovo. Panoramatická posuvná strecha v rámci príplatkovej výbavy sa nachádza v prednej časti a otvára sa smerom von. Stredná časť je tiež sklenená, no otvárať sa nedá. Umožňuje však ešte lepšie prenikanie slnečného svetla do interiéru, ktorý je vďaka tomu dobre presvetlený. Voľný výhľad nahor majú teda všetci pasažieri, nielen tí vpredu.
Osvetlenie vzadu je charakteristické plynulým prechodom nových zadných LED svetiel, vďaka čomu pôsobí nové EQB mimoriadne široko. Zväčšený odstup zadných svetiel prispel aj k pohodlnejšiemu nakladaniu do batožinového priestoru. Ten má objem 465 litrov a po sklopení zadných sedadiel je k dispozícii až 1620 litrov.
Prémiová automobilka, prémiový interiér. V tomto smere naozaj nie je veľmi čo vyčítať. Pohodlné sedenie, perfektné sedadlá, elektricky nastaviteľné, samozrejme vyhrievané. Vyhrievaný volant a veľmi slušný výhľad von. Ak pripočítame kvalitné prevedenie, hodnotné materiály a to, že nikde nič nevŕzga, jazda v novom EQB bude mimoriadne pohodlná. Dojem z perfektného interiéru ešte umocňuje skvelé náladové osvetlenie, ktorého farbu si môže používateľ vybrať, prípadne zvoliť jednu z možností prechodových farieb. Všetky vyzerajú výborne.
Priestoru je vo veľkom SUV naozaj dosť. A to vpredu aj vzadu. Sťažovať sa určite nebudú ani vyšší pasažieri a dlhšie cesty nebudú žiadnym problémom. Ako mimoriadnu výbavu je dokonca možné zvoliť si aj tretí rad sedadiel, no batožinový priestor v tomto prípade bude prakticky nulový.
Test Mercedes-Benz EQB 350: Spotreba a dojazd
Keďže EQB je pomerne veľké SUV, očakával som, že najväčšie problémy bude mať udržať spotrebu na rozumných číslach práve pri vyššej rýchlosti. To je pri elektromobiloch síce bežné, no dobrá aerodynamika vie výrazne pomôcť. Začnem preto práve diaľničným testom. Bohužiaľ, poveternostné podmienky mi v čase testovania nepriali. Vydal som sa z Bratislavy smerom na Malacky a naspäť, aby bolo meranie spotreby férové.
To sa v konečnom dôsledku ukázalo ako múdra voľba, pretože fúkal pomerne silný severný vietor. Ten sa podpísal pod vyššiu spotrebu smerom tam, no naopak, zlepšil spotrebu smerom naspäť. Vonkajšia teplota počas testu bola 7 stupňov celzia, kúrenie nastavené na 21 stupňov a auto bolo pred testom dopredu vyhriate.
Cesta tam si zobrala pri rýchlosti 130 km/h (podľa GPS) až 29,4 kWh/100 km, čo je naozaj dosť. Smerom späť to bolo výrazne lepšie, a to 23,1 kWh/100 km. Ak zoberiem oba smery ako celok, priemerná spotreba bola 26,6 kWh/100 km. Teoretické dojazdy by boli 226, 250 a 288 diaľničných kilometrov.
Spotreby v meste pomerne kolísali, no priemerom bolo približne 15-18 kWh/100 km, čo je pomerne dosť. Pripomínam, že počas testovania bolo vonku chladnejšie počasie, teploty sa pohybovali na úrovni od 5 do 10 stupňov celzia. Klimatizácia bola samozrejme zapnutá, v rámci komfortu som sa vôbec neobmedzoval. V prípade týchto spotrieb vozidlo prejde teoreticky v meste na jedno nabitie 370 – 440 kilometrov. WLTP dojazd je na úrovni 412 km.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Na našej okreskovej testovacej trase patril Mercedes-Benz EQB medzi vozidlá s vyššou spotrebou, no to sme akosi očakávali. Väčšie auto, vyššia hmotnosť a nie príliš ideálne podmienky. Počas testu bolo vonku 7 stupňov celzia. Spotreba sa presne po prejdení 30 km zastavila na hodnote 16 kWh/100 km. Ak počítame s celkovou kapacitou batérie 66,5 kWh, tak by to takouto jazdou stačilo na celkový dojazd 415 kilometrov. A to vôbec nie je zle.
Test Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC: Záverečné hodnotenie
Nový Mercedes opäť nesklamal a je len veľmi málo vecí, ktoré by sme mu mohli vyčítať. Za spomínanú cenu je to napríklad absencia MATRIX svetlometov, ktoré by sa naozaj patrili. Zamrzí aj to, že štartovanie nie je automatické a pre zapnutie aj vypnutie motora je potrebné stlačiť príslušné tlačidlo. Spotreby by mohli byť tiež nižšie, no vzhľadom na veľkosť auta sú opodstatnené.
Plusov je ale oveľa viac. V prvom rade perfektné spracovanie, kvalitný interiér a skvelý infotainment s najnovším používateľským rozhraním MBUX, ktoré funguje na jednotku. EQB výborne jazdí, má dostatočný výkon a aj slušnú rýchlosť nabíjania. Interiér je príkladne odhlučnený, skvelé panoramatické okno je tiež príjemný bonus, aj keď za príplatok. Výborná je aj rekuperácia a jej rýchle nastavovanie priamo páčkami pod volantom. Zabudnúť nesmiem ani na navigáciu so živým náhľadom a tak ďalej. Mercedes-Benz EQB je pohodlné priestranné vozidlo, s ktorým si užijete kopec zábavy, a zároveň v ňom odveziete celú rodinu.