Test Mercedes-Benz EQE SUV: Maximálny luxus v elektrike

Rad EQ od Mercedes-Benz sa poriadne rozrastá. O SUV modely je na Slovensku podstatne väčší záujem ako o tie klasické. A preto príchod EQS SUV a EQE SUV na slovenský trh bol veľmi dôležitý. EQE SUV sa na drahšie EQS SUV mimoriadne podobá a z diaľky je naozaj náročné ich rozoznať. Aké je, ako jazdí a čo sa nám na ňom páči? Toto je test elektromobilu Mercedes-Benz EQE SUV.

Cena, výbava a konkurencia

Vozidlo je v ponuke s piatimi elektrickými motorizáciami. Ja som konkrétne testoval EQE 500 4MATIC SUV s náhonom na všetky štyri kolesá a najväčším dostupným akumulátorom. V ponuke sú aj dve rýchlejšie AMG verzie.

Čo sa týka tohto konkrétneho elektromobilu, tak začína na cenovke 105 120 eur. Už základná výbava je naozaj poriadna. Avšak príplatková výbava v tomto prípade bola taktiež veľmi štedrá, spoločne s ňou sa cena testovaného vozidla vyšplhala na 130 704 €.

Mercedes-Benz EQE SUV

Súčasťou je balík ELECTRIC ART PREMIUM PLUS za viac ako 18-tisíc eur, ktorý obsahuje napríklad náladové osvetlenie, panoramatickú posuvnú strechu, 3D soundsystém Burmester, natáčanie zadnej nápravy, prahové lišty s nápisom Mercedes-Benz, parkovací balík s 360-stupňovou kamerou a tak ďalej. Je toho naozaj neúrekom, no pri tejto cenovej kategórii je to normálne. Za luxus sa jednoducho platí a práve tieto extra prvky výbavy novému EQE SUV dodávajú ešte viac štýlu.

Čo ma zaujíma viac, je, že v rámci príplatkovej výbavy tu máme aj 22 kW AC palubnú nabíjačku. Štandardom je 11 kW.

Mercedes-Benz EQE SUV

Konkurenciu tomuto vozidlu musíme hľadať v drahých modeloch prémiových značiek. Veľmi zaujímavou alternatívou môže byť BMW iX so 105 kWh akumulátorom a skvelým výkonom, prípadne Tesla Model X Plaid s ešte vyšším výkonom a lepšou efektivitou, avšak menej luxusným vzhľadom.

Tabuľka s parametrami

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4863 x 2141 x 1684 mm, rázvor 3030 mm
Pohotovostná hmotnosť2485 kg
Maximálna hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený)1800 / 750 kg
Výkon elektromotora300 kW (408 k), AWD
Krútiaci moment858 Nm
Udávaný dojazd (WLTP)540 km
Maximána rýchlosť210 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h4,9 s
Kapacita batérie100 kWh (90,56 kWh využiteľných)
Výkon DC nabíjania170 kW
Výkon palubnej nabíjačky22 kW príplatková, štandardne 11 kW
Objem batožinového priestoru520 l / 1675 l
Cena testovaného vozidla130 704 €

Test Mercedes-Benz EQE SUV: Batéria a nabíjanie

V podvozku je umiestnený veľký akumulátor s kapacitou rovných 100 kWh. Tu sa však bavíme o celkovej kapacite, tá využiteľná činí 90,56 kWh. Ide o 400-voltový systém, takže na extrémne vysoké výkony počas nabíjania môžete zabudnúť. Vozidlo podľa automobilky zvládne prejsť na jedno nabitie 540 km (WLTP).

Automobilka garantuje, že počas obdobia 10 rokov alebo prejdenia 250-tisíc kilometrov bude batéria stále v dobrej kondícii a jeho kapacita neklesne pod 204 Ah.

Informácia o maximálnom možnom výkone nabíjania sa hodí

Čo sa týka palubnej nabíjačky, v základe máme výkon 11 kW, s ktorým sa akumulátor nabije z 0 doplna za približne 9 hodín. V tomto prípade som mal k dispozícii až 22 kW nabíjačku, ktorá tento čas skracuje na polovicu. V nastaveniach si bohužiaľ nemôžem na verejných nabíjačkách nastaviť nižší výkon, takže vozidlo si stále berie maximum. 22 kW je naozaj poriadne veľa a niekedy by sa mi hodilo nechať auto na nabíjačke dlhšie. Po nabití nechcem stojan zbytočne blokovať.

Nabíjací port sa nachádza vzadu vpravo, o čom informuje aj šípka na displeji za volantom. Vždy vďaka nej viem, z ktorej strany mám auto k nabíjačke pristaviť. Rýchle DC nabíjanie je tu prítomné s maximálnym výkonom na úrovni 170 kW.

Krivka nabíjania Mercedes-Benz EQE SUV

Nabíjanie som testoval na DC nabíjačke Rovinka Juh s maximálnym výkonom 175 kW, no na tejto nabíjačke nevie EQE SUV dosiahnuť svoj maximálny výkon z dôvodu nižšieho napätia nabíjačky. V každom prípade, aj teraz som dostal zaujímavé čísla. Tie sa prakticky zhodovali s tým, čo mi vozidlo ukazovalo v infotainmente ako aktuálny maximálny nabíjací výkon.

Nabíjal som z  15 do 86 percent, čo trvalo 38 minút a doplnilo sa 70,1 kWh energie. Vozidlo dosiahlo maximálny výkon 135 kW. Z 20 na 80 % sa akumulátor nabil za 29 minút. Výkon išiel prakticky hneď na začiatku na svoje maximum, kde sa držal až do 56 %, potom začal pomaly klesať. Pod 100 kW sa dostal pri 73 percentách nabitia.

Informácie, ktoré mám k dispozícii počas nabíjania, sú presne také, aké potrebujem. Pekne tu vidím aktuálny stav nabitia batérie a aj čas do konca nabíjania (nastaveného limitu nabíjania). Okrem toho nechýba ani aktuálny výkon v kW. Ďalej je tu aktuálny odhad dojazdu a vidím aj to, koľko kilometrov dojazdu som počas nabíjania získal. Skvelé.

Nabíjací port vzadu vpravo

Ak plánujete prejsť dlhšiu trasu, odporúčam si do navigácie určite zadať nabíjaciu stanicu ako cieľ, pretože v tomto prípade sa spustí aj predhrev akumulátora, aby dosiahol čo najvyšší nabíjací výkon. Hocikedy počas jazdy si môžem pozrieť aj to, akým výkonom by sa batéria nabíjala v aktuálnom čase, pokiaľ by som bol práve teraz na nabíjačke.

Jazda, výkon, rekuperácia

Luxusné SUV od prémiového výrobcu. A presne tak to je aj počas jazdy. Je príjemná, tichá a pohodlná. Interiér je veľmi dobre odhlučnený a k podvozku tiež nemám veľmi čo povedať. Ale ak Mercedes-Benz EQE SUV chce, vie byť aj agresívny.

Svedčí o tom v prvom rade výkon rovných 300 kW (408 koní), čo stačí aj na poriadne zrýchlenie. Z nuly na stovku to zvládne pod 5 sekúnd (4,9 s) a impozantný je aj krútiaci moment na úrovni 858 Nm. Agresívna jazda však tomuto monštru veľmi nesvedčí, aj keď nechať raz za čas ostatných za sebou na semafore môže byť príjemné. Tu je to ale v prvom rade o luxuse a pohodlí.

Ako elektromobilistu ma samozrejme zaujíma tá elektrická stránka, najmä možnosti rekuperácie. Tú si viem nastavovať priamo páčkami na volante. Prednastavená je “normálna,” ktorá je samozrejme veľmi slabá. Máme tu aj režim D+, kedy vozidlo plachtí a po uvoľnení akcelerátora nerekuperuje vôbec. Režim D- zase ponúka maximálnu rekuperáciu, ktorá je pomerne silná a každý elektromobilista sa poteší

Mercedes-Benz EQE SUV

Vozidlo bohužiaľ nevie úplne zastaviť len za pomoci rekuperácie, pre zastavenie musím stlačiť brzdový pedál. Režim jazdy jedným pedálom tu prítomný nie je. Čo tu však prítomné je v rámci príplatkovej výbavy, je natáčanie zadných kolies až o 10 stupňov.

To úplne mení spôsob parkovania. Zrazu nie sú problémom ani náročnejšie manévre, ktoré tento dlhý kolos zvládne podobne ako nejaké malé mestské autíčko. Len je potrebné mať na mysli to, že aj zadné kolesá sú vytočené, pretože sa ľahko môže stať, že šuchnete bok vozidla.

To by sa ale stať nemalo, pretože senzorová výbava je tu naozaj maximálna. Pri parkovaní všetko pípa a vidíte, ako ďaleko ste od akejkoľvek prekážky v okolí vozidla. Všetko je to podčiarknuté parádnou kamerou s 360-stupňovým náhľadom. Poteší aj možnosť automatického sklopenia pravého spätného zrkadla pri cúvaní.

Mercedes-Benz EQE SUV

Mercedes má výborne zvládnutú aj jazdu s použitím tempomatu, pričom k dispozícii je aj systém udržiavania v jazdnom pruhu. Na diaľnici je to skvelá pomôcka, funguje naozaj výborne. Nejazdí od čiary k čiare, pekne si drží stred jazdného pruhu. Vozidlo dokonca za dobrých podmienok dokáže aj samo prejsť z pruhu do pruhu. Trvá mu to síce dlhšie, počas prechádzania neustále dáva znamenie o zmene smeru, no funguje to. Pre mňa je to skôr hračka ako funkcia, ktorú by som bežne využíval. V prvom rade som šofér ja.

Súvisiacie články

K dispozícii sú samozrejme jazdné režimy, nechýba ni ten ECO, v ktorom je reakcia na pedál naozaj veľmi vlažná. Osobne som najčastejšie používal štandardný komfortný režim, pre tých, ktorí chcú jazdiť dynamickejšie je tu aj športový režim. Nechýba ani individuálny, ktorý si môžte nastaviť podľa seba.

Svetlá Digital Light

Osvetlenie je výborné. K dispozícii sú automatické diaľkové svetlá Digital Light s funkciou vyrezávania. Počas jazdy večer som mal vždy výborne osvetlenú vozovku pred sebou, no vozidlá som neoslepoval.

Test Mercedes-Benz EQE SUV: Infotainment

Základom infotainmentu v prípade mojej výbavy je 12,8-palcový multimediálny displej spoločne s 12,3-palcovým displejom vodiča. V ponuke je však aj dobre známy hyperscreen, ten však nebol súčasťou mojej výbavy.

Samotný displej je výborný. Má krásne farby, vysoké rozlíšenie a pracuje sa s ním veľmi príjemne. Ovládanie infotainmentu je intuitívne, len to chce trochu cviku na začiatok. Ovládanie je možné aj pomocou tlačidiel na volante, čo sa môže hodiť.

Navigácia je za mňa vyriešená výborne. Jedinú výčitku mám snáď k občasným zásekom prostredia, inak ale ponúka všetko to, čo potrebujem. Je online, takže odhad času do cieľa zohľadňuje aj aktuálnu premávku. K dispozícii je aj AI navigácia, ktorá dokáže premietať navigačné pokyny priamo na cestu pred vami. Po zastavení mám k dispozícii náhľad semafora.

Nabíjačka a jej obsadenosť

Pri zadaní cieľa, ktorý nie je v dosahu dojazdu automaticky po ceste navrhne nabíjanie, ukáže percento nabitia batérie v cieli a aj pri nabíjačke. Tento odhad percnet je skvelý a výborne sa hodí napríklad pre začínajúcich elektromobilistov. Určite sa potešia aj tí ostrieľaní. Odhad funguje veľmi dobre a počas testu som nezaznamenal žiadne výrazné odchýlky. Ešte pred cestou vidím, či v pohode dôjdem alebo bude potrebná krátka zastávka na dobitie.

Takto vyzerá plánovanie trasy so zastávkami na nabíjanie

Navigačné pokyny je možné premietať aj na head-up displej, ktorý dokonca dokáže zobraziť celú mapu prakticky ako na displeji. Tiež výborná funkcia. Nechbýa tu ani virtuálna navigácia pomocou modrých šípok na head-up displeji. Naozaj si neviem predstaviť, čo by sa v tomto smere dalo ešte vylepšiť.

V mapách vždy vidím nabíjacie stanice v okolí, ktoré má Mercedes v pamäti Stačí mi na konkrétnu ťuknúť a začne navigácia. Navyše, okrem ich polohy vidím aj aktuálnu obsadenosť, čiže celkový počet nabíjacích bodov a voľné nabíjacie body.

Exteriér a interiér

Zvonku je jasne vidieť, o aký Mercedes ide a že je súčasťou elektrickej rodiny EQ. Samotný dizajn možno nepatrí medzi tie najatraktívnejšie, no stále pôsobí veľmi hodnotným dojmom. Dôležitý je v tomto smere odpor vzduchu, pretože ten sa významne podpisuje pod spotrebu a tým aj celkový dojazd. A exteriér je navrhnutý práve s dôrazom na tento parameter.

Mercedes-Benz EQE SUV

To ale neznamená, že auto vyzerá zle. Pôsobí mohutným a luxusným dojmom, no dizajnovo nekričí. To môžu oceniť konzervatívnejší používatelia, ktorí sa nepotrebujú ukazovať, no na luxuse a pohodlnej jazde im naozaj záleží.

Interiér poteší aj tých najnáročnejších. Vzhľadom na cenovku to ale nie je žiadnym prekvapením. Všade naokolo kvalitné a na dotyk príjemné materiály, skvelé ambientné osvetlenie, ktoré s vami interaguje a ktorého farbu si môžete nastaviť presne podľa predstáv. Mimoriadne štedrý priestor vpredu aj vzadu, pohodlné kvalitné sedadlá, ktoré sú vpredu nielen vyhrievané a ventilované, ale majú aj masážnu funkciu. V tomto smere sa naozaj niet na čo sťažovať.

Mercedes-Benz EQE SUV

Ak ste už niekedy v Mercedese sedeli, interiér pre vás nebude žiadnou novinkou. Presne budete vedieť, čo sa kde nachádza. A o to ide, automobilka má svoj vlastný podpis, ktorý používa naprieč celým spektrom vozidiel. Jediné, čo ma trochu zamrzelo, bolo vŕzganie prístrojového panelu na okrajoch. Taká malá škvrnka na inak skvelom prevedení interiéru.

Mercedes-Benz EQE SUV

Batožinový priestor s objemom 520 litrov je štedrý, nakladacia hrana by mohla byť umiestnená trochu nižšie. Po sklopení zadných sedadiel toto SUV ponúkne objem až 1675 litrov.

Test Mercedes-Benz EQE SUV: Spotreba a dojazd

Keďže ide o veľké a ťažké SUV, medzi rekordmanov z pohľadu spotreby určite nebude patriť. To je jasné už od začiatku. Vyššiu spotrebu si EQE SUV kompenzuje väčším akumulátorom a výrobca udáva celkový dojazd na jedno nabitie podľa WLTP hodnotu 540 kilometrov. Poďme sa na to teda pozrieť podrobnejšie.

Ukazovateľ spotreby

Začnem diaľničnou jazdou, respektíve úsekom BA-TT, kde je maximálna povolená rýchlosť 110 km/h. Tento úsek som zvládol so spotrebou 21,9 kWh/100 km, čo nie je málo. Cesta späť ukázala veľmi podobné čísla. Podmienky som mal pomerne dobré, vonku bolo 15 stupňov celzia, svietilo Slnko, nefúkalo a nevyužíval som klimatizáciu. S touto spotrebou je celkový dojazd na úrovni približne 413 kilometrov.

Po okreskách sa mi podarilo jazdiť so spotrebou 17 kWh/100 km, čo by predstavovalo celkový dojazd približne 533 km. Po zrýchlení na diaľničných 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 26,6 kWh/100 km, a to na trase Trnava – Nitra. Trasu späť zvládlo vozdilo so spotrebou 23,5 kWh/100 km. S týmito spotrebami by boli celkové dojazdy 340, respektíve 385 km.

Test Mercedes-Benz EQE SUV: Záverečné hodnotenie

Mercedes-Benz EQE SUV nie je pre každého. Svoju vysokú cenovku si ale vie obhájiť. Či už ide o použité materiály, dostatok priestoru vnútri alebo najmodernejšie technológie, ktoré ponúka. Poteší aj príplatková 22 kW palubná nabíjačka a za zmienku stoja aj slušné dojazdy. Spotreba by mohla byť o čosi nižšia, no vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla je celkom pochopiteľná.

Mercedes-Benz EQE SUV

Tento elektromobil je pre tých najnáročnejších a okrem ceny mu je naozaj ťažko niečo vyčítať, pretože to, čo robí, robí naozaj veľmi dobre.

  • Veľká batéria, rýchle nabíanie
  • 22 kW palubná nabíjačka za príplatok
  • Natáčanie zadných kolies
  • Špičkový interiér
  • Výkon je cítiť aj napriek vyššej hmotnosti

  • Vyššia spotreba
  • Vysoká cena
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.