Tak ako bolo avizované, Mercedes-Benz Vans približuje svoj plne elektrický obytný mikrokaravan vychádzajúci z malej elektrickej dodávky Mercedes-Benz EQT. Základom je teda model EQT, ktorý sa po rozšírení o dodatočné prvky zaobalené do označenia “Marco Polo Module” mení na ideálneho spoločníka pre kempovanie a výlety.
Mercedes prakticky naraz predstavuje tri veci: model EQT (elektromobil), model EQT s rozšírením Marco Polo Module (elektromobil s doplnkom pre kempovanie) a koncept Concept EQT Marco Polo (prototyp toho, ako by toto spojenie malo vyzerať v ideálnom prípade).
Ak si za primárny účel zvolíme práve kempovanie v obytnom elektromobile, tak z pohľad prezentovaných vecí je najdôležitejší koncept Concept EQT Marco Polo, ktorý by sa mal do sériovej verzie pretaviť niekedy v druhej polovici roka 2023. Práve tento koncept totiž obsahuje najviac rozličných prvkov a inovácií pre segment malých obytných vozidiel. Súčasne ale platí, že ide o koncept…
EQT
Základ, teda elektrická dodávka Mercedes-Benz EQT sa má do predaja dostať ako prvá, a to už “čoskoro”. Cena bude začínať na 49 000 € pri verzii s 90 kW elektromotorom a prevedením v štandardnej dĺžke. Počas roku 2023 sa má do ponuky dostať aj EQT s dlhým rázvorom.
Z technických parametrov sa spomína batéria s kapacitou 45 kWh, CCS konektor a podpora nabíjacieho výkonu 22 kW pri AC a 80 kW pri DC. Nabitie z 10 na 80 % kapacity batérie má byť otázkou 38 minút pri využívaní DC nabíjania a 2,5 hodiny pri AC nabíjaní. Celkový dojazd podľa WLTP dosahuje 282 km, kombinovaná spotreba má byť 18,99 kWh/100 km a maximálna rýchlosť sa zastavuje na 134 km / h.
EQT s modulom Marco Polo
Nasledovať bude modul Marco Polo, vďaka ktorému sa základné EQT dokáže premeniť na praktické mikro kempingové vozidlo. Zjednodušene povedané ide o to, že do zadnej časti vozidla je pridaná posteľ, a do kufra, pôvodného elektrického vanu, sú vložené základné prvky ako umývadlo, varič, chladiaci box, odkladacie priestory pre kuchynské potreby a podobne. Predstavte si to ako zásuvky, ktoré vysuniete a nájdete v nich svoju mobilnú kuchyňu.
Ako voliteľný doplnok sú k dispozícii 2 kempingové stoličky a stolík. Stolík ponúka 2 nohy, a tým pádom ho možno postaviť v exteriéri, ako aj upevniť v interiéri EQT. Štandardná posteľná jednotka modulu Marco Polo pre zadnú časť ponúka plochu na spanie s rozmermi 2 metre x 1,15 metra. Systém bodovo elastických tanierových pružín a matrac s hrúbkou 10 centimetrov zaisťujú ergonomický komfort ležania.
Koncept EQT Marco Polo
Ideálne spojenie elektrického vanu a kempingu predstavuje spomínaný koncept Concept EQT Marco Polo. V tomto prípade je výrazne upravený celý vnútorný priestor elektromobilu EQT, a to práve za jediným účelom – spraviť z neho karavan. To znamená, že je tu zabudovaná kuchyňa, lavice, priestor pre spoločné stravovanie, chladnička, variče a zabudované sú tu aj postele. Prakticky dvojica.
Zadný priestor sa z denného využívania v noci zmení na spálňu a dodatočný priestor poskytuje výsuvná “strešná posteľ”. Všetky prvku pritom majú byť navrhnuté tak, aby ich dvojica ľudí zvládla z vozidla vybrať za 5 minút a prispôsobiť si tak aktuálne prevedenie.
Koncept EQT Marco Polo ponúka 7 prípojok USB na nabíjanie mobilných zariadení, ako aj možnosť pripevnenia slnečnej markízy na 2 body potrubnej lišty na streche vozidla v niekoľkých jednoduchých krokoch. Zaujímavá je aj funkcia pre zatemnenie zadných skiel stlačením tlačidla.
Technické údaje Mercedes-Benz EQT
Kombinované emisie CO₂ | 0 g/km |
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP)[3,4] | 18,99 kWh/100 km |
Dojazd (WLTP)[3,4] | 282 km |
Nabíjací štandard | CCS |
Čas nabíjania na nabíjacej skrinke alebo na verejnej nabíjacej stanici (nabíjanie striedavým prúdom, až do 22 kW) | 2,5 h (0 – 100 %) |
Čas nabíjania na rýchlonabíjacej stanici | 38 min (10 – 80 % stavu nabitia) |
(nabíjane jednosmerným prúdom, až do 80 kW)[10] | |
Nabíjacie napätie | 400 V |
Pohonný systém | Náhon na predné kolesá |
Výkon (špičkový) | 90 kW (122 k) |
Výkon (trvalý) | 51 kW (69 k) |
Maximálny krútiaci moment | 245 Nm |
Maximálna rýchlosť[11] | 134 km/h |
Vysokovoltový akumulátor | Lítium-iónový |
Kapacita akumulátora (využiteľná) | 45 kWh |
Kapacita akumulátora (inštalovaná) | 46 kWh |
Podvozok | |
Predná náprava | Náprava McPherson so spodnými priečnymi ramenami a stabilizátorom |
Zadná náprava | Tuhá náprava s panhardskou tyčou |
Brzdový systém | Kotúčové brzdy s vnútorným vetraním vpredu, kotúčové brzdy s vnútorným vetraním vzadu, ABS, ESP® |
Riadenie | Hrebeňový posilňovač riadenia s elektrickou asistenciou |
Rozmery a hmotnosti | |
Rázvor | 2 716 mm |
Rozchod kolies, vpredu/vzadu | 1 585/1 606 mm |
Dĺžka/výška[9]/šírka | 4 498/1 819/1 859 |
Priemer otáčania | 11,20 metrov |
Max. dĺžka ložného priestoru | 1 804 mm |
Max. objem ložného priestoru | 551[11] až 1 979 litrov |
Prevádzková hmotnosť podľa do ES | 1 874 – 2 015 kg |
Užitočné zaťaženie | 375 – 516 kg |
Povolená celková hmotnosť vozidla | 2 390 kg |
Max. zaťaženie strechy | 80 kilogramov so strešným nosičom batožiny |
Hmotnosť prívesu, brzdeného/nebrzdeného | 1 500/do 750 kg |
EQT Marco Polo: Prvý pohľad na malý obytný elektromobil
Z konceptu Mercedes-Benz EQT, ktorý sme mali možnosť vidieť už viac ako pred rokom, nakoniec vznikne sériovo vyrábaný elektromobil. Konkrétne pôjde o elektrický van zameraný na poskytnutie praktických riešení pre fanúšikov kempovania.
Najnovšiu podobu obytného elektromobilu uvidíme už 2. decembra 2022 pod názvom EQT Marco Polo. Hoci aj v tomto prípade pôjde o koncepčné vozidlo, podľa oficiálnych vyjadrení aktuálna podoba nemá ďaleko od sériovej verzie, ktorá sa svojej premiéry dočká počas druhej polovice roka 2023.
Vďaka kombinácii modernej koncepcie pohonu s inovatívnym interiérom obytného automobilu má koncept EQT Marco Polo ponúknuť tie najlepšie predpoklady na prežitie vydareného víkendového výletu. Vďaka možnosti rýchlej demontáže kempingových prvkov je vozidlo súčasne vhodné aj na flexibilné každodenné používanie.
Prémiový malý van spája variabilitu a výbavu Triedy T s výhodami plnoelektrického pohonu, čo privítajú rodiny, ako aj ľudia aktívne tráviaci voľný čas. Kompaktné vonkajšie rozmery sú kombinované s veľkou ponukou priestoru. Vďaka chránenému, nízko položenému ťažisku a priestorovo úspornému uloženiu akumulátora na spodku karosérie ponúka takmer rovnakú variabilitu a funkčnosť interiéru ako vozidlo Triedy T s konvenčným pohonom.
Tento plnoelektrický malý van na báze Triedy T ponúka okrem iného nízku hranu ložného priestoru, praktické posuvné dvere, ako aj typické nároky značky Mercedes-Benz v oblasti komfortu, konektivity, kvality a bezpečnosti. Automobilka si pre seba necháva prakticky všetky podrobnosti, no ako bolo spomenuté, na ich odhalenie by sme nemali čakať príliš dlho.
Mercedes-Benz EQT ako koncept moderného elektrického vanu
10.5.2021
Automobilka Mercedes-Benz dnes predstavila koncept svojho ďalšieho elektromobilu z radu EQ. Elektrická inteligencia sa rozširuje o koncept vanu Mercedes-Benz EQT, ktorý nájde využitie v početnejších rodinách alebo na výletoch s väčšou partiou.
Koncept Mercedes-Benz EQT vychádza z pôvodného radu vozidiel V, teda až osem-miestnych dodávok z prémiovejšieho segmentu. Aj napriek tomu ale nepôjde o identický klon, ale o nový adaptovaný rad v kompaktnejšom prevedení. Trieda T je preto novým štandardom v segmente menších kompaktných vanov. Predstavený je v elektrickej verzii, čo má potvrdzovať smerovanie Mercedesu smerom k elektrifikácií.
Moderný, kompaktný a elektrický
Z pohľadu dizajn je jasné, z čoho nový rad vychádza. S elektrickým pohonom ale prichádzajú prvky, ktoré sú pre elektromobilitu typické. Predná maska je výrazná a ťahá sa od znaku až popod svetlá, no je zaslepená. Elektromobily nepotrebujú veľký objem vzduchu pre chladenie motora a elektroniky, pričom práve takýmto zacelením sa znižuje aerodynamický odpor a spotreba. Samotné svetlá dostali taktiež odlišný dizajn. Síce sú stále výrazné, značne sa zúžili. Pri otázke spotreby sú v kontraste 21-palcové disky kolies, ktoré vyzerajú dobre, no práve väčší rozmer spotrebe neprospieva.
Koncept EQT má na dĺžku 4,945 milimetrov, na šírku 1,863 milimetrov a na výšku 1,826 milimetrov. Ide teda skutočne o kompakt, ktorý ale stále chce ponúknuť dosť priestoru. Posuvné dvere sú umiestnené z oboch strán, vďaka čomu je dostatočný prístup nielen k sedadlám v druhom, ale aj treťom rade. Priestor opticky zväčšuje veľká panoramatická strecha. Aj napriek trom radom sedadiel je dosť priestoru pre batožinu. Kufor sa dá využiť objemovo najmä do výšky, no ak by vám dané miesto nestačilo a plánujete jazdu iba v pätici, sklopenie alebo úplné odstránenie tretieho radu sedadiel vám už dostatok miesta určite poskytne.
Čo tá páka prevodovky?
Počas jazdy bude k dispozícii vodičovi a spolujazdcom systém MBUX. Infotainment od Mercedes-Benz sa pomerne rýchlo adaptoval pre potreby elektromobilov a stále sa zlepšuje. Priestor okolo vodiča a spolujazdca vychádza najmä zo známych štandardov. Sú tu ale aj detaily, ktoré sú nové. Podľa fotografii konceptu tu nenájdete štandardnú dotykovú plochu pre ovládanie infotainmentu. Nahradená bola bežnou pákou prevodovky, o ktorej využití zatiaľ nevieme nič.
Nová trieda T sa dostane do predaja v priebehu budúceho roka. Konkurenciou pre EQT môže byť aj pripravovaný mini-bus od automobilky Volkswagen. Tá pracuje na modernom a plne elektrickom oživení autobusu T1, ktorý zatiaľ komunikuje pod názvom ID.BUZZ.