MojElektromobil

Plánovanie dlhších ciest s elektromobilom môže byť pre niektorých ľudí výzvou. My sme sa rozhodli prekonať predsudky a vydali sme sa z Bratislavy na cestu do Talianska, presnejšie kúsok od Rimini, s novým Mercedes-Benz EQV. Spolu s celou rodinou – tri deti, sedemmiestny elektrický van a bez dlhého plánovania.

Pripravil som tipy na cestovanie s EQV, s ktorým sme za posledných 10 dní prešli 2500 kilometrov. Tu sú naše skúsenosti.

Plánovanie cesty

Plánovať dlhú cestu s elektromobilom nie je žiadny problém. Stačí aplikácia Mercedes me alebo rovno navigácia v aute. Z aplikácie si potom cestu odošlem rovno do navigácie vozidla. Dnešné elektromobily dokážu naplánovať cestu spolu aj so zastávkami na nabíjanie, tiež vypočítajú koľko minúť treba nabíjať a s koľkými percentami dorazím do cieľa. Plánovanie tak trvá len pár minút.

Čas na nabíjačke

Prešli sme presne 999 kilometrov a cesta nám trvala 11 hodín a 25 minút spolu aj so zdržaním na diaľnici v Taliansku kvôli zápche. Celkovo sme na nabíjačkách strávili vyše dve hodiny času. Naše zastávky trvali však vždy dlhšie ako čas potrebný na nabitie EQV. Väčšinou sme nabíjali na Ionity, ktoré vďaka kartičke a roamingu od ZSE Drive – Skupina ZSE fungovali spoľahlivo.

Bežne sa stávalo, že nám aplikácia hlási “auto je pripravené pokračovať v ceste”, ale my sme ešte neboli pripravení pokračovať. Lebo WC, lebo zmrzlina, lebo obed a tak ďalej, rodičia s deťmi poznáte to.

Rýchlosť na diaľnici

Cestovanie s elektrickým EQV nebol ani na diaľnici žiadny problém. Väčšinou sme nešli nad povolenú rýchlosť až na prípad, kedy sme sa ponáhľali a išli sme aj rýchlejšie 😊

A klimatizácia bežala počas celej cesty. Počas jazdy vozidlo ukazovalo v niektorých momentoch až 38 stupňov, nám v aute bola klimatizácia nastavená na príjemných 23 stupňov. Najväčšia výhoda je, že toho, ako sa EQV nabíjalo, tak sme si nechali vychladiť vozidlo.

Plánovanie zastávok po ceste

Čakala nás 700 km trasa na presun do druhého hotela, EQV som mal nabité na 100% a podľa navigácie sme mali zastaviť na troch nabíjacích staniciach, kde sme mali stráviť 1 hodinu a 22 minút.

V nastaveniach však stačí prepnúť možnosť, koľko % batérie má mať EQV počas zastávok na nabíjačke či v cieli a podľa toho sa prispôsobí aj výpočet. Prípadne len stačí vybrať vzdialenejšiu nabíjačku po ceste v navigácií a aj proti prepočtom navigácie (ktorá vám stále podsúva tretiu zastávku na nabíjanie) sa tam bez problémov dostanete.

Elektromobil síce naplánoval tri zastávky na nabíjanie, no reálne nám stačili len dve zastávky.

Roamingových operátorov nikdy nie je dosť

Pri predaji elektromobilu vám automobilka už vo väčšine prípadov ponúkne aj rovno nabíjaciu kartičku – či už ZSE Drive, GreenWay alebo v prípade Mercedesu do je služba Mercedes me Charge. S ňou máte k dispozícii množstvo nabíjacích staníc, ktoré sú k dispozícii nielen na Slovensku, ale aj pri cestovaní po Európe.

Čím viac kartičiek, tým väčšia šanca, že bude nabíjanie fungovať, ak sa napríklad stane, že zrovna Taliani majú nejaký výpadok, prípadne aj nabíjčka má svoju siestu. Mať viac kartičiek pri sebe do zálohy sa vždy oplatí.

Tu kábel, tu kábel

Pri cestovaní elektromobilom do hotelov, do resortu, prípadne ak máte booknutú vilu, vždy sa zíde aj nabíjací kábel do obyčajnej zásuvky. Štandardom je kábel tzv Type 2, ktorý stačí zapojiť do wallboxu.

Ak však takúto výbavu hotel nemá, niekedy zachráni aj obyčajná zásuvka. Je to taká prenosná autonabíjačka s výkonom do 3,6 kW. V prípade EQV by išlo o kábel Mercedes me Adapter, ktorý si dokážete prispôsobiť výmenou hlavice pre rôzne typy zásuviek, napríklad aj pre 380 V.

Pohodlná jazda s EQV

EQV som na test dostal v 7-miestnej verzii. Rozloženie 2-2-3. Vpredu som sedel sám, vodič. V druhom rade manželka s najmenšou (2r) dcérkou. V úplne zadnom rade sedeli dvaja školáci. Obaja na detských sedačkách, ktoré sa bez problémov vošli vedľa seba. Tretie sedadlo bolo sklopené, kde sme poukladali ešte batožinu. Každý rad mal svoj svet, svoje súkromie a cestovali sme pohodlne všetci spoločne 😎

Technické Parametre Mercedes-Benz EQV

  • Kapacita batérie: 100 kWh (využiteľná kapacita 90 kWh)
  • Dojazd: až 418 km (podľa WLTP)
  • Výkon motora: 150 kW (204 k)
  • Maximálny krútiaci moment: 362 Nm
  • Maximálna rýchlosť: 160 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 12,1 sekundy
  • Kapacita nabíjania: Rýchlonabíjanie (DC) až do 110 kW
  • Čas nabíjania: 10 % na 80 % za približne 45 minút (DC nabíjačka), 0 % na 100 % za približne 10 hodín (AC nabíjačka, 11 kW)
  • Počet miest na sedenie: až 7 osôb
  • Objem batožinového priestoru: 1 030 – 1 410 litrov (so sklopenými zadnými sedadlami)
Náš tip
Test Kia EV9: Pohodlný spoločník pre dlhé cesty – na otočku do Chorvátska
28. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+