Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Prekoná v teréne spaľovacieho brata? | Prvá jazda

Zdroj: Tomáš Meňuš

“Geländewagen” predstavuje pre mnohých ľudí symbol niečoho iného. Pre niekoho je symbolom kvality, pre iného predstavuje určité spoločenské postavenie, pre ďalšieho je etalónom odolnosti. V každom prípade však ide hlavne o symbol terénneho vozidla, ako už napovedá aj jeho nemecká skratka. Ako jedným z prvých sa nám podarilo zobrať dlho očakávanú elektrickú novinku Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology na off-roadovú trať a podrobiť ju testu terénnych schopností.

Testovaný elektromobil Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | Zdroj: Tomáš Meňuš

Niekoho možno prekvapí názov nového elektromobilu. Pred tromi rokmi Mercedes predstavil koncept tohto modelu pod názvom Mercedes-Benz EQG, ktorý by zapadal do súčasného názvoslovia. Práve nová Trieda G však nastavuje nový trend, kedy názov modelu zostáva zachovaný a elektrické pohonné ústrojenstvo prezrádza len dovetok “with EQ Technology”.

Testovaný elektrický Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | Zdroj: Tomáš Meňuš

Aj elektrická verzia zostáva verná svojmu pôvodnému charakteru a zachováva si hranatú siluetu so všetkými ikonickými prvkami. Rovnako ako v prípade variantov so spaľovacím motorom, je karoséria elektromobilu taktiež postavená na rebrinovom ráme. Ten však konštruktéri prispôsobili tak, aby vyhovoval zástavbe elektrického pohonu. Zachovaná zostala aj kombinácia nezávislého dvojitého zavesenia predných kolies s novo vyvinutou tuhou zadnou nápravou.

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Batéria a dojazd

Nadštandardne veľký akumulátor s kapacitou 124 kWh (využiteľná kapacita 116 kWh) poskytuje aj tejto “krabici” solídny dojazd. Vďaka viacerým aerodynamickým úpravám na karosérii, či už ide o aerodynamickú nábehovú hranu na prednej kapote, obtokové kanály okolo zadných kolies, či zaoblené gumové profily v stĺpikoch karosérie, tak kombinovaný dojazd podľa WLTP dosahuje hodnotu 473 km.

Interiér Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | Zdroj: Tomáš Meňuš

Trojfázová AC palubná nabíjačka na striedavý prúd má štandardný výkon 11 kW. Rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom (DC) dosahuje maximum na úrovni 200 kW. Vďaka tomu výrobca sľubuje čas nabitia z 10 na 80 percent približne 32 minút. Už 15 minút rýchleho nabíjania má predĺžiť dojazd o dodatočných 170 kilometrov.

Elektrický Mercedes G: Samostatný motor pre každé koleso

Čo sa týka pohonu, nájdeme tu novinku nielen z pohľadu toho, že ide o zástavbu elektrického hnacieho reťazca. Aj jeho samotný koncept je odlišný od toho, čo poznáme z bežnej produkcie. Elektrický Mercedes G má štyri individuálne ovládané elektromotory. Každý z nich samostatne poháňa jedno koleso, vo výsledku poskytujú kombinovaný výkon 432 kW (588 koní) a systémový krútiaci moment je 1 164 Nm.

Mimochodom, maximálny výkon elektrického Mercedesu G580 sa približuje ku vrcholnému spaľovaciemu modelu Mercedes-Benz G 63 AMG (430 + 15 kW). A keďže ide o elektromobil, na rozdiel od spaľováku je tento ohromný výkon dostupný okamžite v takmer akomkoľvek spektre otáčok.

Pohľad pod kapotu elektrického Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology | Zdroj: Tomáš Meňuš

Pre zlepšenie terénnych vlastností disponuje každý elektromotor dvomi prevodmi. Tie sa však nemenia automaticky v závislosti na rýchlosti vozidla, ale ide o klasické riešenie redukčnej (low range) prevodovky z offroadov – malá/veľká. Vďaka tomu je možné znásobiť krútiaci moment na výstupe až na hodnotu 18 000 Nm.

Elektromobil Mercedes G580 with EQ Technology: Test off-roadových schopností v teréne

Vyššie spomenuté riešenia prinášajú do praxe funkcie, o ktorých sa nám ani nesnívalo. Napríklad s funkciou G-TURN môže vodič otočiť toto elektroauto na nespevnenom alebo sypkom povrchu prakticky na mieste – vozidlo vie vykonať až dve otočky o 180 stupňov.

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology počas funkcie G-TURN | Zdroj: Mercedes-Benz
Elektromobil Mercedes-Benz Triedy G | Zdroj: Mercedes-Benz

Funkcia G-STEERING zasa zmenšuje polomer otáčania pri jazde v teréne. Pracuje tak, že vnútorné koleso zablokuje, čím sa vozidlo na nespevnenom povrchu otáča okolo jeho osi. Vďaka tomu sa nám aj s relatívne veľkým vozidlom dali na off-roadovej trati prejsť miesta, kde by bolo inak nutné cúvať.

Súvisiacie články

Mohlo by vás zaujímať:

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology zvládne vďaka baterke v podlahe úctyhodné bočné náklony | Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology vo vode | Zdroj: Mercedes-Benz

Podobne ako predchádzajúce verzie, aj nový elektromobil má schopnosť prekonať 100 % stúpanie (45°) na vhodnom povrchu. Zároveň tiež ponúka možnosť jazdy s bočným náklonom až do 35°. Túto informáciu sme však dostali až po samotnej jazde, a tak náš test na off-roadovej trati overil aj bočný náklon až 37°, čo podľa slov inštruktora na sedadle spolujazdca dozaista predstavuje rekord danej trate. Keď už test, tak poriadny.

Elektrický Mercedes Triedy G v teréne prekonáva benzín aj diesel

Čo sa týka čísel, tak práve v schopnosti väčšieho bočného náklonu najviac prekonáva elektrický Mercedes G verzie so spaľovacím motorom, a to až o 7 stupňov (35 vs. 28). Umožňuje to nižšie ťažisko elektromobilu vďaka baterke umiestnenej v podlahe vozidla.

Zadná časť elektrickej verzie (vpravo) sa odlišuje možnosťou aplikácie vonkajšieho dizajnového boxu na nabíjacie káble | Zdroj: Tomáš Meňuš

Rovnako aj v brodivosti prekonáva elektrická Trieda G svojich spaľovacích súrodencov až o 15 cm (85 cm). Vďaka dôkladne utesnenej batérii tak nehrozí nasatie vody ako v prípade spaľovákov. Samotný ochranný kryt batérie je vyrobený z kompozitného materiálu s obsahom uhlíka. Ten v porovnaní s oceľovými alebo hliníkovými alternatívami poskytuje väčšiu tuhosť, ako aj dlhodobú ochranu proti korózii a šetrí hmotnosť.

Kryt má hrúbku 26 mm, váži 57,6 kg a k rámu je pripevnený viac ako 50 oceľovými skrutkami. Výrobca tvrdí, že porovnateľný oceľový komponent by bol približne trikrát ťažší. Vonkajšia strana je ešte pokrytá 1 mm vrstvou na ochranu proti nárazom kameňov.

Porovnanie elektrickej (čierna) a spaľovacej (žltá) verzie Mercedesu Triedy G | Zdroj: Tomáš Meňuš

Počas prvého roku výroby bude elektromobil Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology dostupný výlučne vo verzii First Edition. Tá prináša viacero prvkov výbavy, no zároveň aj užšie možnosti personalizácie, čím chce výrobca docieliť rýchlejší nábeh produkcie pre uspokojenie dopytu. Kto by si však chcel vozidlo viac personalizovať, môže zvoliť program individualizácie MANUFAKTUR a vybrať si okrem iného zo špeciálnych lakov či čalúnenia interiéru.

Elektrický Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology: Cena a dostupnosť na Slovensku

Tento elektromobil je v súčasnosti už možné aj objednať priamo na Slovensku. Jeho základná cena štartuje na úrovni 148 866 eur, čo je len o 1 452 eur viac v porovnaní so základným benzínovým modelom G 500. Vzhľadom na vyššie spomenuté prednosti, by sme neváhali ani na sekundu. Vrcholný spaľovací model Mercedes-Benz G 63 AMG totiž stojí o takmer 53 500 eur viac.

Ineos Fusilier | Zdroj: Ineos

Do vôd elektrickej mobility sa plánujú čoskoro pozrieť aj ďalší tradiční výrobcovia off-roadov. Jeep predstavil nový elektrický model Jeep Recon, ktorý má odkazovať na slávu modelového radu Wrangler. Rovnako aj Land Rover plánuje rozšíriť ponuku modelu Defender vyrábaného na Slovensku o čisto elektrický variant. Nováčik na scéne Ineos však svoje plány na prvý elektromobil Fusilier zatiaľ odložil na neskôr.

Náš tip
Tesla Cybertruck konečne dorazila na Slovensko! Kedy a kde ju uvidíte?
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.