Spoločnosť Daimler Truck začína s testovaním piatich vodíkových nákladných vozidiel Mercedes-Benz GenH2 v ostrej prevádzke s partnermi Air Products, Amazon, Holcim, Ineos a Wiedmann & Winz. Prvé interné testy majú už vozidlá za sebou a práve teraz je ten čas, kedy si ich môžu otestovať aj najdôležitejší zákazníci. Na tému upozornil portál Electrive.
Prvé modely už u zákazníkov
Práve skúšky u zákazníka sú neoddeliteľnou súčasťou vývojového programu nového modelu, pretože práve počas nich je možné zistiť, aké sú slabé stránky nákladiaku a čo všetko je ešte potrebné vylepšiť. Zaujímavé je, že napríklad elektrický eActros 600 je vybavený novou futuristickou kabínou, no pre vodíkový model sa výrobca rozhodol použiť klasickú kabínu modelu Actros so spaľovacím motorom.
Vo vnútri sa nachádzajú dva systémy palivových článkov od spoločnosti Cellcentric so systémovým výkonom 300 kW (2 x 150 kW). Články sú napojené na akumulátor s kapacitou 70 kWh, ktorý dokáže poskytnúť výkon do 400 kW. Elektromotory ponúka tento nákladiak dva, pričom každý z nich má trvalý výkon 230 kW, v špičke sa z neho dá získať 330 kW. Dôležitou súčasťou je aj sofistikovaný vykurovací a chladiaci systém, ktorý sa má postarať o dlhšiu životnosť komponentov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
- Individuálny dovoz prekonáva predaj oficiálnych zastúpení. Toto je aktuálny počet elektromobilov na Slovensku
- Na Slovensku pribudla ďalšia významná nabíjacia lokalita. IONITY spúšťa Čaradice
Hlavným rozdielom medzi klasickým elektrickým kamiónom a vodíkovým je jeho využitie z hľadiska infraštruktúry. Elektrický je možné nabiť prakticky na ktorejkoľvek dostupnej nabíjacej stanici pre bežné elektromobily (ak sa zmestí), vodíkový je zase úzko spojený s infraštruktúrou, ktorá mu musí byť prispôsobená.
Sľubný dojazd a testovanie v reálnej prevádzke
Testovacia fáza by mala trvať približne jeden rok a počas tohto obdobia majú zákazníci získať praktické skúsenosti s vodíkovým nákladným vozidlom. Očakáva sa, že vozidlo ponúkne dojazd dlhší ako 1000 kilometrov, čo je plne postačujúce aj pre diaľkovú prepravu (počítame aj s povinnými prestávkami, počas ktorých sa môže napríklad doplniť). Už prototyp vozidla počas minulého roka dokázal na jednu nádrž pri bežnej premávke prejsť až 1047 kilometrov.
Mercedes však nie je jediným výrobcom, ktorý ponúka alebo pracuje na elektrickom kamióne. Svoje želiezko v ohni má prakticky každý väčší výrobca. Napríklad taká Scania si necháva v tomto smere dvere otvorené, no momentálne preferuje klasické batériové nákladiaky. Legendárna Tatra už jeden model má.