MojElektromobil

Zo stajne Mercedes-Benz prichádza nové vysokovýkonné plug-in hybridné SUV GLC 63 S E Performance so systémovým výkonom 500 kW (680 k) a systémovým krútiacim momentom 1 020 Nm. Srdcom nového plug-in hybridu má byť najsilnejší sériovo vyrábaný štvorvalec na svete, motor M139l s výkonom až 350 kW.

Pridáva sa k nemu permanentne budený synchrónny elektromotor, vysokovýkonný akumulátor a plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+. Výsledkom má byť spomínaný systémový výkon 500 kW, vďaka ktorému sa auto z 0 na 100 km/h rozbehne za 3,5 sekundy. Maximálna elektronicky obmedzená rýchlosť je 275 km/h.

Elektrická sila vždy na dosah

Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu, vďaka čomu dokáže svoju silu premieňať priamo na náhon, čo možno využiť na ďalšie zvýšenie výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predchádzaní. Sila elektromotora sa dokáže rozvinúť okamžite s plným krútiacim momentom, čo prináša agilné vlastnosti pri rozbiehaní. Vďaka integrovanému, elektronicky riadenému zvernému diferenciálu zadnej nápravy vodič okamžite zažíva citeľný nárast výkonu: hybridný model veľmi agilne zrýchľuje zo zákrut, poskytuje optimálnu trakciu, a tým aj väčšiu bezpečnosť jazdy.

Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE SUV | Zdroj: Mercedes-Benz

Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s elektricky pripájanou dvojstupňovou prevodovkou a elektronicky riadeným zverným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit, EDU). Tento typ usporiadania pohonu je označovaný ako Hybrid P3.

Akumulátor orientovaný na rýchle odovzdávanie a ukladanie výkonu

Vysokovýkonný akumulátor v modeli GLC 63 S E PERFORMANCE ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 80 kW a na desať sekúnd aj špičkový výkon 150 kW. Na nabíjanie slúži rekuperácia alebo palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW, s ktorou možno vozidlo nabíjať striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky.

Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE SUV | Zdroj: Mercedes-Benz

Akumulátor je navrhnutý na rýchle odovzdávanie a ukladanie výkonu, nie na maximálny dojazd. Optimálny stav akumulátora udržiava priame chladenie, kedy chladiace médium, založené na elektricky nevodivej kvapaline, obteká všetkých 560 článkov a chladí ich jednotlivo. Akumulátor s kapacitou 6,1 kWh ponúka elektrický dojazd 12 kilometrov. Predstavovať to má praktický akčný rádius, napríklad na nehlučnú plnoelektrickú jazdu vozidla z obytnej zóny až na okraj mesta alebo diaľnicu.

AMG v krvi

Vysokovýkonný plug-in hybrid Mercedes-Benz GLC 63 S E Performance prichádza v prevedení AMG. To znamená, že obsahuje množstvo prvkov orientovaných na dosahovanie maximálneho výkonu a dynamickej jazdy. Toto jeho určenie podčiarkuje aj vonkajšie prevedenie a dizajnové prvky. Príkladom funkčných prvkov z kategórie AMG pre model GLC 63 S E PERFORMANCE je sériovo dodávaná aktívna stabilizácia nakláňania AMG ACTIVE RIDE CONTROL.

Tento systém už nevyužíva tradičné, tuhé priečne stabilizátory a pohyby karosérie sú kompenzované elektromechanicky. Priečne stabilizátory na prednej aj na zadnej náprave sú s týmto cieľom rozdelené na dve časti. V strede sa nachádza elektromechanický aktuátor, ktorého súčasťou je trojstupňová planétová prevodovka. Pri jazde na vozovke s nerovným povrchom alebo pri miernom štýle jazdy aktuátor aktívne oddeľuje polovice stabilizátora, čo zvyšuje komfort jazdy. Pri dynamickom jazdení, napríklad na kľukatej ceste, sa polovice stabilizátora spoja a navzájom sa otočia.

Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE SUV | Zdroj: Mercedes-Benz

Systém však neobmedzuje len nakláňanie pri jazdení v zákrutách, ale umožňuje aj presnejšie vyladenie vlastností riadenia a správania pri zmenách zaťaženia. Okrem toho zvyšuje aj komfort pri jazde v priamom smere, lebo kompenzuje napríklad reakcie na nerovnosti na jednej strane vozovky. Pohyby karosérie možno aktívne a optimálne prispôsobiť jazdnému stavu. Pokiaľ ide o dynamiku, presnosť a spätnú väzbu pre vodiča, jazdné vlastnosti typické pre AMG možno tak zažiť ešte intenzívnejšie.

Je toho ale omnoho viac. Napríklad aj 8 jazdných režimov AMG DYNAMIC SELECT, ktoré pokrývajú veľké rozpätie charakteristiky vozidla od komfortnej až po dynamickú alebo podvozok AMG RIDE CONTROL s oceľovými pružinami a adaptívnym nastaviteľným tlmením. Súčasťou sériovej výbavy je okrem toho aj aktívne riadenie zadnej nápravy. Toto riadenie pracuje s maximálnym uhlom natočenia kolies 2,5°. Do tohto stupňa sa zadné kolesá pri rýchlosti do 100 km/h natáčajú opačným smerom ako predné kolesá.

Koncept a konkurencia

Celý koncept modelu Mercedes-Benz GLC 63 S E Performance je v podstate postavený na výkone. Aj primárna úloha elektrického pohonu je v tomto prípade cielená na hru v tandeme so spaľovacím motorom pre dosahovanie unikátneho jazdného zážitku – rýchly nárast krútiaceho momentu, rýchle odovzdávanie výkonu, výkon pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predchádzaní. Základná prevádzková stratégia je odvodená od hybridného výkonového zväzku pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Elektrická sila je vždy k dispozícii.

Vzhľadom na celkovú koncepciu plug-in hybridného modelu Mercedes-Benz GLC 63 S E Performance sa konkurencia nehľadá príliš ľahko. Pohybuje sa niekde na hrane kategórie superšportu. Za priameho konkurenta by sme snáď mohli označiť model BMW XM, ten však k využívaniu elektrického pohonu a dojazdu pristupuje tradičnejšie – využiteľná kapacita 25,7 kWh poskytuje dojazd na úrovni 80 km. Zo sveta výkonných plug-in hybridov za zmienku stojí určite aj Audi Q8 TFSI e.

Hybridný systém
Usporiadanie pohonu P3: spaľovací motor vpredu, elektromotor na zadnej náprave
Systémový výkon kW/k 500/680
Systémový krútiaci moment Nm 1 020
Kapacita energie (brutto/netto) kWh 6,1/4,8
Elektrický dojazd km 12
Spaľovací motor
Počet/usporiadanie valcov 4/R
Zdvihový objem cm3 1 991
Menovitý výkon kW/k 350/476
pri otáčkach ot./min 6 750
Menovitý krútiaci moment Nm 545
pri otáčkach ot./min 5 250 – 5 500
Kompresný pomer 9,0 : 1
Príprava zmesi kombinované priame vstrekovanie benzínu a vstrekovanie benzínu do nasávacieho potrubia, preplňovanie prostredníctvom elektricky podporovaného turbodúchadla
Elektromotor
Druh permanentne budený synchrónny motor
Menovitý výkon kW/k 150/204
Menovitý krútiaci moment Nm 320
Prenos sily
Pohon plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatická prevodovka s mokrou viackotúčovou rozjazdovou spojkou)
Preklady
1./2./3./4./5./6./7./8./9. prevodový stupeň 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60
Dozadu 4,80
Podvozok
Predná náprava Podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL s hliníkovým zavesením s dvomi priečnymi ramenami, podperou rozjadového a brzdného momentu, odľahčenými skrutkovými pružinami a stabilizátorom, ako aj adaptívne nastaviteľným tlmením, aktívnou stabilizáciou nakláňania
Zadná náprava Podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL s hliníkovým zavesením s dvomi priečnymi ramenami, podperou rozjadového a brzdného momentu, odľahčenými skrutkovými pružinami a stabilizátorom, ako aj adaptívne nastaviteľným tlmením, aktívnou stabilizáciou nakláňania, aktívnym riadením zadnej nápravy
Brzdová sústava Hydraulická dvojkruhová brzdová sústava; vpredu brzdové kotúče s rozmermi 390 x 36 mm s vnútorným vetraním a dierované, 6-piestikové hliníkové pevné strmene; vzadu brzdové kotúče s rozmermi 370 x 26 mm s vnútorným vetraním a dierované, 1-piestikové hliníkové plávajúce strmene; elektrická parkovacia brzda, ABS, asistent brzdenia, 3-stupňový systém ESP®
Riadenie Elektromechanické parametrické servoriadenie s ozubenou tyčou, variabilným prevodom (13,1 : 1 pri nulovej polohe) a variabilným posilňovačom riadenia
Disky vpredu: 9,5J x 20 ET 32; vzadu: 10,0J x 20 ET 24
Pneumatiky vpredu: 265/45 R20; vzadu: 295/40 R20
Rozmery a hmotnosti
Rázvor mm 2 888
Rozchod kolies vpredu/vzadu mm 1 645/1 646
Dĺžka/šírka/výška mm 4 749/1 920/1 635
Priemer otáčania m 12,9
Objem batožinového priestoru l 470 – 1 530
Prevádzková hmotnosť podľa ES kg 2 310
Zaťaženie kg 575
Objem palivovej nádrže/z toho rezerva l 65/10
Jazdné výkony, spotreba, emisie
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h s 3,5
Maximálna rýchlosť km/h 275  (elektronické obmedzenie)
Vážená, kombinovaná spotreba paliva l/100 km 7,5
Vážené, kombinované emisie CO2 g/km 170
Vážená, kombinovaná spotreba elektriny kWh/100 km 12,7
3. augusta 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+