Ešte začiatkom júna sme vám priniesli náš podrobný test zaujímavého plug-in hybridu Mercedes-Benz GLE 350de. Aj keď ide o veľké SUV s dieselovým motorom, automobilke sa podarilo priniesť plug-in hybrid, ktorý môže výrazným spôsobom znížiť lokálne emisie. V našom druhom teste boli takmer nulové, a to sme s autom prešli viac ako 500 elektrických kilometrov.
Ak u GLE 350de prehliadneme kombináciu elektrického motora s dieselovým, spotreba a emisie by sa vďaka dobre zvládnutej plug-in hybridnej časti mohli dostať na veľmi dobré hodnoty. Nebolo to však prvé plug-in hybridné SUV, ktoré sme testovali. Len nedávno sme tu mali Mitsubishi Outlnader PHEV, koncom apríla sme vyskúšali BMW X5 xDrive45e a v marci sme jazdili v Audi Q7. Mercedes je ale spomedzi všetkých SUV výnimočný, nakoľko ponúka čisto elektrický dojazd až do 100 kilometrov a nabíjanie jednosmerným prúdom. V pôvodnom teste sme však túto kľúčovú vlastnosť nemohli vyskúšať, preto sme sa k tomuto zaujímavému SUV vrátili.
DC zásadne mení hru
Ešte pred prvým testom GLE 350de som plánoval dlhší test v čisto elektrickom režime. Predsa len, sto kilometrový dojazd a rýchle nabíjanie je kombinácia, ktorú je skrátka potrebné otestovať naplno. Výrobcovia sa k plug-in hybridným vozidlám stavajú s istou víziou, batériu v nich a možnosť dobíjania vidia iba ako bonus, ktorý je možné optimálne využiť iba vtedy, ak ho môžete nabíjať doma. Málo kto by auto nechával na nabíjačke 4 a viac hodín len preto, aby sa mu dobilo pár kilometrov dojazdu. Samozrejme, existuje skupina ľudí, ktorá si svoje plug-in hybridy vždy poctivo dobíja.
Takáto snaha pri dlhších cestách nie je realizovateľná, a tak sa emisie či spotreba týchto áut často dostávajú na hodnoty bežných vozidiel. S DC nabíjaním sme zatiaľ testovali iba Mitsubishi Outlander PHEV, ktorý sa dokáže nabíjať výkonom 20 kW do približne 80 %. Za pol hodinu tak získate dojazd na približne 30 až 40 kilometrov elektrickej jazdy. Auto sme podrobili náročnému testu práve v súvislosti s nabíjaním, viac sa dočítate v samostatnom článku. Každopádne, aj keď sme GLE 350de už testovali, Mercedes-Benz sa nakoniec rozhodol do už nami testovaného auta pridať DC nabíjanie a vozidlo sme dostali na víkendový test.
Okamžite som si naplánoval dlhšiu trasu, ktorú som chcel absolvovať v čisto elektrickom režime. Trasa mala viac ako 300 kilometrov a nabíjať som mal celkovo štyrikrát. Detaily samozrejme rozpíšem nižšie, no už teraz môžem povedať, že práve DC nabíjanie u plug-in hybridných vozidiel zásadne mení hru. Ak si dokážete za 25 až 30 minút dobiť batériu takmer doplna a získať tak dojazd 50, 80 či 100 kilometrov, oveľa väčší počet ľudí svoje auto pripojí aj na pár minút k nabíjačke, nakoľko vedia, že to má zmysel. Plug-in hybridná jednotka bude využívaná častejšie, batérie sa nebudú voziť prázdne a lokálne emisie sa budú znižovať.
Test – smer Kováčová
V rámci testu som si zvolil trasu po R1, vyrážal som z Trnavy a môj cieľ bola Kováčová. Táto trasa má sama o sebe približne 150 kilometrov, no dvakrát som sa musel zastaviť nabíjať. Prvá zastávka na odpočívadle Beladice je po ceste, no druhá zastávka v Žiari nad Hronom pridala k celkovej dĺžke 5 kilometrov. Totožnú trasu som absolvoval aj naspäť, pričom prejdená trasa po príchode domov bola dlhá 311 kilometrov. Samozrejme, pri ceste po diaľnici som sa žiadnym spôsobom neobmedzoval a išiel som maximálnou povolenou rýchlosťou podľa GPS.
Ako som teda spomínal, začínal som v Trnave, kde som auto nabil doplna. Nabíjal som na klasickej DC nabíjacej stanici ZSE s maximálnym výkonom 50 kW. Auto síce zvládne maximálne 60 kW, no aj napriek tomu sa dobíjalo výkonom o pár kW menším ako povoľuje stanice – 47 kW. Čo som si však už pri prvom nabíjaní všimol, GLE 350de má veľmi dobrú krivku nabíjania, vďaka čomu sa batéria s približnou využiteľnou kapacitou 27 kWh nabije z 0 na 100 % za 25 – 35 minút. Maximálny výkon 47 kW si drží veľmi dlho, pričom aj pri 98 % sa nabíjalo výkonom 31 kW, čo je naozaj slušné. Po nabití bol odhadovaný elektrický dojazd 85 kilometrov, pričom nabíjacia stanica na odpočívadle Beladice bola vzdialená 65 kilometrov.
Aj keď to počas jazdy vyzeralo rôzne, tesne pred príchodom sa zostávajúci dojazd zlepšil a k nabíjačke som dorazil ešte s piatimi percentami. Priemerná spotreba sa pri priemernej rýchlosti 94 km/h zastavila presne na hodnote 33 kWh / 100 km. Nakoľko sú tu k dispozícii stojany s výkonom 175 kW, GLE 350de sa už mohlo nabíjať maximálnym možným výkonom. Ten sa však na spomínaných 60 kW nikdy nedostal – maximum bolo 57 kW, čo je ale stále veľmi dobré. Nabíjanie sa vďaka vyššiemu výkonu skrátilo asi o päť minút. Po nabití bol už systém auta mierne pesimistickejší a odhadovaný elektrický dojazd bol tentokrát nižší – 83 kilometrov. Druhá zastávka na nabíjacej stanici v meste Žiar nad Hronom bola vzdialená 66 kilometrov od odpočívadla Beladice.
Pre Mercedes-Benz GLE 350de bola táto trasa priam ideálna, nakoľko k druhej nabíjačke som prišiel s elektrickým dojazdom 0 kilometrov, no auto stále dokázalo prejsť pár stoviek metrov v elektrickom režime, takže sa mi spaľovací motor nezapol. Nakoľko bola na R1 zlá situácia a plynulú jazdu mi prekazil silný dážď, priemerná rýchlosť klesla na 84 km/h. Toto však pozitívnym spôsobom neovplyvnilo spotrebu, nakoľko mierne stúpla na 33,6 kWh / 100 km. V meste bola opäť k dispozícii iba nabíjačka s výkonom 50 kW, takže nabíjanie z 0 na 100 % trvalo o pár minút dlhšie. Do Kovačovej som prišiel po troch hodinách jazdy, no iba na elektrický pohon.
Test – cesta naspäť do Trnavy
Kováčová je od Žiaru nad Hronom vzdialená len 24 kilometrov, takže pri ceste naspäť som sa opäť zastavil na nabíjačke v Žiari nad Hronom. Auto túto približne 48 kilometrovú trasu zvládlo s prehľadom. Po príchode k nabíjačke mi zostávalo ešte 21 kilometrov elektrického dojazdu s priemernou spotrebou 33,4 kWh / 100 kilometrov a pri priemernej rýchlosti 77 km/h. Po treťom dobíjaní a intenzívnej jazde po rýchlostnej ceste sa odhadovaný dojazd pri plnom nabití opäť znížil na 78 kilometrov. Ďalšia zastávka bola vzdialená 67 kilometrov – opäť odpočívadlo Beladice. K nabíjačke som prišiel s miernou rezervou, v baterkách zostalo dostatok energie na elektrický dojazd 2 kilometre.
Do tohto momentu som prešiel 245 kilometrov a všetky s nulovými lokálnymi emisiami. Spotreba navyše opäť klesla na 33,2 kWh / 100 kilometrov a priemerná rýchlosť stúpla na 81 km/h. Nabíjanie tentokrát trvalo iba 26 minút, pričom za tento čas bolo do auta dodaných 24,130 kWh elektrickej energie. Odhadovaný elektrický dojazd bol opäť mierne pesimistickejší – spadol o jeden kilometer, na 77 km. Nabíjacia stanica v Trnave bola vzdialená 64 kilometrov, no po príchode bol zostávajúci elektrický dojazd iba 1 kilometer. Pár kilometrov pred Trnavou som si myslel, že sa mi už nepodarí prísť v čisto elektrickom režime.
Zostávajúci dojazd bol o pár kilometrov menší ako vzdialenosť do cieľa, no napokon sa spotreba ustálila a GLE to zvládlo. Priemerná rýchlosť opäť mierne stúpla na 84 km/h a rovnako aj priemerná spotreba – 33,5 kWh / 100 km. Celkovo som teda prešiel 309 kilometrov v čisto elektrickom režime. So spotrebou elektrickej energie 33,5 kWh / 100 km a nafty 0 l / 100 km. A teraz buďme realisti – tento test bol v skutočných podmienkach takmer nereálny – neviem si predstaviť, že by niekto na niečo viac ako 300 kilometrovej trase zastavoval 4x a predĺžil si tak výrazným spôsobom čas cesty.
Mercedes-Benz vie robiť plug-in hybridy
To mi bolo jasné a je mi to jasné aj pri písaní tohto testu. Kto by si predlžoval troj hodinovú cestu o ďalšie, minimálne, dve hodiny. Avšak, auto som mal k dispozícii len na pár dní, a tak som musel ísť do extrémov, aby som vedel otestovať podmienky odpovedajúce jednému, možno dvom týždňom. Napríklad každodennú jazdu z a do práce. Čo je teda skutočnou pointou? Mercedes-Benz GLE 350de dokáže jazdiť s nulovými lokálnymi emisiami pri všetkých štandardných trasách. Či už idete 50 kilometrov do práce alebo do 70 kilometrov vzdialeného mesta navštíviť rodinu či príbuzných. Viete ich pohodlne absolvovať v čisto elektrickom režime. Ak na mieste môžete auto rýchlo dobiť, nulové lokálne emisie dokážete dosiahnuť aj pri ceste naspäť.
Mercedes-Benz GLE 350de je naozaj masívne SUV, s ktorým je možné jazdiť na väčšine štandardných trasách tak ako s elektromobilom. Pri DC nabíjaní už naozaj má zmysel auto pripojiť k nabíjačke aj na 10 minút. Spotrebu a emisie preto môžete bez problémov znížiť aj na dlhších trasách. Pred testom mi auto ukazovalo zostávajúci dojazd na naftu 859 kilometrov, po návrate odhad stúpol na 864 kilometrov. Za štyri dni sme na aute najazdili 605 kilometrov, z toho 541 v čisto elektrickom režime. Priemerná spotreba nafty bola presne 1 l / 100 kilometrov, a tak mi nezostáva nič iné, iba skonštatovať, že s týmto plug-in hybridným SUV dokážete jazdiť so spotrebou, ktorú nájdete v špecifikáciách. A to rozhodne nebýva pravidlom. Pri takto rýchlom a častom nabíjaní však bude zaujímavé sledovať intenzitu degradácie batérií.