Videli sme naživo koncept Mercedes-Benz CLA. Čo prinesie nová platforma MMA?

Zdroj: Tomáš Meňuš

Len pred pár dňami sme informovali, že technológie z jedinečného prototypu Mercedes-Benz Vision EQXX s dojazdom vyše 1 200 kilometrov, s ktorým sme mali možnosť jazdiť, sa už onedlho objavia v sériovej výrobe. Prvou lastovičkou ich nasadenia má byť nová generácia triedy CLA. Tá prinesie s novou platformou MMA aj nový operačný systém MBOS.

Hoci bol Mercedes-Benz Concept CLA predstavený už minulú jeseň na veľtrhu IAA Mobility 2023 v Mníchove, do strednej Európy zavítal až teraz. Automobilka tvrdí, že tento koncept ponúka takmer sériový pohľad na pripravovanú generáciu vozidiel Mercedes-Benz.

Úplne nová platforma Mercedes-Benz MMA

Platforma MMA sa pre nové elektromobily skloňuje už dlhšiu dobu. Stáť na nej budú budúce kompaktné vozidlá triedy A, či SUV triedy GLA a GLB – práve spomínané CLA si však uchmatne svoje prvenstvo. Aj vďaka jeho aerodynamickej karosérii sa počíta s WLTP dojazdom viac ako 750 km.

Pripravované modely na platforme MMA | Zdroj: Mercedes-Benz

Z pôvodne čisto elektrických plánov však zišlo a automobilka aj naďalej počíta so zástavbou spaľovacích motorov. Primárne však bude optimalizovaná na elektrický pohon.

Ultrarýchle nabíjanie

Rovnako má zákazníkom priniesť možnosť vybrať si z dvoch rôznych chemických technológií akumulátorov. Ten najvyšší okrem vysokej energetickej hustoty poteší aj rýchlym nabíjaním, ktoré má už počas 15 minút priniesť dodatočný dojazd až 400 kilometrov.

Popri avizovanom vrcholnom variante s dojazdom 750 kilometrov (ktorý v súčasnosti nemá obdoby v kompaktnej triede) má byť k dispozícii aj alternatíva. Základný variant ponúkne batériu s chemickým zložením z lítia, fosfátu a železa (LFP / LiFePo).

Zadná časť Mercedes-Benz Concept CLA | Zdroj: Tomáš Meňuš

Uhlíkovo neutrálna má byť nielen výroba článkov, ale aj katód. To umožní spoločnosti znížiť uhlíkovú stopu pri výrobe o 40 percent. Vozidlo má byť pripravené aj na fungovanie ako záložný či prenosný zdroj energie, či už ide o funkciu Vehicle-to-Home (V2H) alebo Vehicle-to-Grid (V2G).

Súvisiacie články

Nízka spotreba vďaka vysokej účinnosti

Automobilka avizuje pre nové CLA aj nízku spotrebu elektrickej energie okolo 12 kWh/100 km. Značný prínos ku zvýšeniu energetickej efektivity vozidla má nové pohonné ústrojenstvo, ktoré vychádza z inovatívnych riešení v spomínanom prototype Mercedes-Benz Vision EQXX.

Pripravovaný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi ponúkne výkon 175 kW (238 koní). Ten sa prenesie na kolesá zadnej nápravy pomocou 2-stupňovej prevodovky integrovanej v pohonnej jednotke. Hoci Concept CLA ponúka pohon zadných kolies, pripravovaná modulárna platforma počíta aj s pohonom 4×4.

Predná časť Mercedes-Benz Concept CLA | Zdroj: Tomáš Meňuš

Mohlo by vás zaujímať:

Nový dizajn interiéru

Ďalším z prvkov, ktoré majú pôvod v koncepte EQXX, je superobrazovka infotainmentu tiahnuca sa naprieč celou širkou interiéru, ako aj čalúnenie z udržateľne vyrábanej a recyklovanej kože.

Kokpit Mercedes-Benz Concept CLA | Zdroj: Mercedes-Benz
Interiér Mercedes-Benz Concept CLA | Zdroj: Mercedes-Benz

V prípade infotainmentu však nebude nový len samotný displej. Pripravovaná platforma MMA bude prvou, ktorá bude založená na novo vyvinutom vlastnom operačnom systéme Mercedes-Benz MB.OS. Ako budú vyzerať interiéry budúcich vozidiel Mercedes-Benz založenej na tomto novom rozhraní sme mali možnosť vyskúšať si v zaujímavej kapsule.

Exteriér prezentačnej kapsule systému MB.OS | Zdroj: Tomáš Meňuš
Interiér prezentačnej kapsule systému MB.OS | Zdroj: Tomáš Meňuš

Novinky predstavilo na IAA 2023 aj BMW. To chystá už na budúci rok konkurenta pre budúcu triedu CLA. BMW Vision Neue Klasse sme si predstavili v samostatnom článku.

Náš tip
Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.