Do testovania nového nabíjacieho štandardu Megawatt charging system (MCS) sa začína zapájať čoraz viac známych mien. Typicky ide o výrobcov plne elektrických vozidiel zo segmentov nákladných vozidiel a autobusov, kde by vysoký nabíjací výkon nad jeden megawatt mal nájsť okamžité uplatnenie.
Očakáva sa, že samotný štandard MCS bude pre konečné nasadenie dokončený v roku 2025, no výrobcovia vozidiel chcú byť na túto skutočnosť pripravení.
Nabíjací štandard MCS je technicky dimenzovaný na výkon 3,75 MW pri 3 000 ampéroch (A). Po dokončení štandardu MCS už bude možné dosiahnuť nabíjacie kapacity nad jeden megawatt, čo bude mať za následok výrazné skrátenie času nabíjania. Dnešné nabíjacie stanice s normou CCS (Combined Charging System) ponúkajú maximálny nabíjací výkon 400 kW pri 500 A.
Po dvojici ABB E-mobility a MAN Truck & Bus sa do skúšania nabíjacích staníc so štandardom MCS aktuálne pustila aj značka Mercedes-Benz Trucks, ktorej sa hranicu podarilo posunúť ešte o stupienok vyššie.
Zatiaľ čo nákladné vozidlo MAN eTruck dosiahlo nabíjací výkon okolo 700 kW, v prípade prototypu ťahača Mercedes-Benz eActros 600 malo počas interného testovania dôjsť k využitiu plného potenciálu 1 MW nabíjania.
Problémom je, že bližšie podrobnosti nateraz chýbajú. Ako informuje portál electrive, informácie zverejnené zo strany Mercedes-Benz Trucks boli veľmi strohé.
Nie je známe ako dlho prebiehalo nabíjanie pri výkone 1 MW a chýbajú aj akékoľvek podrobnosti o využívanom hardvéri. Hovorca spoločnosti k testovaniu štandardu MCS uviedol len toľko, že nabíjanie sériovo dodávaných batérií (pre elektrický ťahač) z 20 na 80 % kapacity bude trvať približne 30 minút. Reálne teda neprezradil prakticky nič a odvolal sa na “konkurenčné dôvody”.
Elektrický ťahač eActros 600 má byť pre zákazníkov dostupný koncom roka 2024. Využívať má batérie s kapacitou až 600 kWh, čo sa má pretaviť do dojazdu až 500 kilometrov. Štandardne bude podporovať nabíjanie výkonom do 400 kW pri využívaní systému CCS. Pri konfigurácii je možné zvoliť aj prípravu na štandard MCS. Potrebný hardvér bude následne osadený v momente, keď bude dostupný.
Za zmienku stojí, že do testovania štandardu MCS sa pustila aj Scania. Spoluprácu s firmou ABB E-mobility začala ešte v roku 2023, kedy jej nákladné vozidlo “novej generácie” absolvovalo prvé skúšobné nabíjanie.