Nie je na trhu veľa elektromobilov, ktoré by boli schopné prejsť vzdialenosť medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami bez nabitia. Hovoríme o vzdialenosti cez 400 km a okrem modelov Tesly by sa to malo podariť aj Hyundai Kona EV, Kia e-Niro alebo nemeckej elektrickej novinke Audi e-tron.
My sme sa pokúsili túto cestu pokoriť bez nabitia na ďalšej nemeckej novinke, elektrickom SUV zo Stuttgartu – Mercedes-Benz EQC.
Rátame s nižšou rýchlosťou
Oficiálny dojazd modelu EQC je 417 km a tak by nemalo byť problémom dôjsť od bratislavského Auparku po ten košický, resp. po nabíjačku ZSE Drive, ktorá sa v jeho blízkosti nachádza. Trasa má podľa mapy 406 km, nie je to však také jednoduché.
Ako vieme, diaľničné rýchlosti nie sú elektromobilom veľmi po chuti a ich spotreba sa tu výrazne zvyšuje a dojazd znižuje. Hlavným dôvodom je len jeden jazdný prevod a vysoké otáčky elektromotora. Spotrebu a dojazd môžu výrazne ovplyvniť rôzne faktory – aerodynamika vozidla, termoregulačný systém batérie, prevýšenie trasy, alebo vonkajšia teplota.
My však máme nabité na 99% a sme pripravení to risknúť. Chceme dokázať, že s týmto elektromobilom sa dá prejsť do metropoly východného Slovenska bez väčších obmedzení.
Našou stratégiou je na diaľnici udržiavať rýchlosť 90-95 km/h a pred nabíjacou stanicou v Budči sa rozhodnúť, či sa tu nabijeme alebo budeme pokračovať v jazde bez nabitia.
V Budči však máme dostatok dojazdu (50 km rezerva) a tak pokračujeme po južnej trase do Košíc. Bojíme sa dupnúť na pedál silnejšie, keďže nevieme, ako táto novinka zvláda vyššie rýchlosti. Je pravda, že časť trasy sme sa držali za kamiónom, klimatizácia však bola celu cestu zapnutá a nespotili sme sa.
Na trase medzi Budčou a Košicami je minimum diaľníc a rýchlostných ciest, takže sa naša priemerná rýchlosť znižuje a potenciálny dojazd zvyšuje. Jediným problémom pred nami môže byť horský priechod Soroška, ale EQC ho zvláda bez problémov. Naša rezerva (podľa aktuálnej spotreby cca 17 kWh/100 km) je ~60 km.
Do cieľa prichádzame po necelých 6 hodinách s rezervou 67 km a 11% kapacity batérie. Mercedes napájame na rýchlonabíjaciu stanicu ZSE a my sa ideme takisto najesť do neďalekej prevádzky McDonald’s.
2,5-tonové EQC prekvapuje nízkou priemernou spotrebou na úrovni 17,2 kWh/100 km. Prekvapuje aj výborným adaptívnym tempomatom, ktorý sleduje okolie, a vie sám úplne zastaviť a rozbehnúť sa za vozidlom pred ním. Skoro 80% cesty sme prešli so zapnutým adaptívnym tempomatom.
Naspäť bez obmedzení
Vyrážame naspäť. Naša cesta povedie cez Prešov, Poprad, horský priechod Čertovica a po rýchlostnej ceste R1 do Bratislavy. Šťavu plánujeme dobiť v Poprade a v Budči a nechceme sa žiadnym spôsobom obmedzovať – 130 km/h, klimatizácia, hudba a všetko pre maximálny komfort.
Na okresných cestách bleskovo obiehame pomalšie jazdiace vozidlá (zrýchlenie z 0-100 km/h je 5,1 sekundy). Sme magnetom na pohľady okoloidúcich aj vďaka elegantnej svetelnej lište potiahnutej cez celú prednú masku EQC.
Dve nabíjacie zastávky
Ľudí zvykne od elektromobilu odradiť dlhý čas nabíjania. Treba si však uvedomiť, že na podobne dlhej trase si každý šofér urobí pár zastávok na občerstvenie, alebo vykonanie potrieb.
My sa s elektrickým EQC zastavujeme dvakrát, pričom na nabíjacej stanici v Poprade sa zdržíme približne 40 minút (nabíjame výkonom 50 kW) a v Budči asi 30 minút na ultra-fast nabíjacej stanici. Mercedes tu prijíma maximálny výkon 104 kW a dopĺňame do baterky 40 kWh energie.
Do Bratislavy prichádzame s relatívne veľkou rezervou okolo 90 km – na nabíjacích staniciach sme sa tak mohli zdržať o niečo kratšie. Po vyše 800-kilometrovej jazde sme unavení, no spoločnosť nám robí pôsobivé ambientné osvetlenie v interiéri Mercedesu.
Sme radi, že sme cestu zvládli a že môžeme našim čitateľom oznámiť, že EQC je schopný prejsť takmer cez celú krajinu bez nabíjania. Dúfame, že sme vám sprostredkovali všetky užitočné detaily o takejto jazde. Neváhajte nám vaše ďalšie otázky a postrehy napísať do komentára pod článkom, na Facebooku alebo instagramovom profile.