MojElektromobil

Sme radi, že elektromobilita sa čoraz viac dostáva aj do úžitkového sektoru automobilov. Nedávno sme mali možnosť otestovať nový Nissan e-NV200, ktorý patrí skôr medzi tie kompaktnejšie úžitkové vozidlá. My sme ho však mali v 7-miestnej verzii.

Mercedes eVito sme mali možnosť testovať len krátko, takže tento článok bude skôr o zhrnutí prvých dojmov a nepôjde o kompletnú recenziu. Viacero vecí sme však stihli otestovať.

Mercedes tiež nechce zostať pozadu a po modeli EQC sme mali možnosť na pár dní vyskúšať elektrickú dodávku tejto úspešnej nemeckej automobilky. eVito by sme mohli zaradiť medzi menšie až stredne veľké vozidlá. Už pri prvých kontaktoch sme si všímali maximálnu praktickosť, ktorá mala vo viacerých prípadoch prednosť pred pohodlím. Pri klasickom elektromobile by sme to kritizovali, no na eVito sa nemôžeme pozerať z tohto pohľadu. Ide predsa o úžitkové vozidlo. A svoj účel zvláda výborne.

Kompaktný a nenápadný

Model, ktorý sme mali k dispozícii pochádza z Nemecka a bol stále na nemeckých značkách. Najazdených mal približne 4 tisíc kilometrov. Na to, že ide o “dodávku”, pôsobí celkom kompaktným dojmom. Vďačí za to hlavne prednej časti, ktorá je príjemne zaoblená. Samozrejme nesmie chýbať ani logo Mercedesu, ktoré je viditeľné už z diaľky. Plasty vpredu sú celkom kvalitné a páči sa nám, že sú matné. Jednoducho sa čistia od prípadných nečistôt a určite vydržia dlho.

Po nasadnutí dovnútra sme si všimli, že ide len o dvojmiestne vozidlo. Aj keď miesta na tretie sedadlo vpredu by bolo dosť. Namiesto toho je medzi šoférom a spolusediacim diera. Tá môže slúžiť napríklad ako úložný priestor, ktorého nikdy nie je dosť. A hlavne pri tomto druhu vozidla.

Avšak existuje aj trojmiestna verzia. Interiér nepatrí medzi tie, ktoré vás upútajú na prvý pohľad. Skôr by sme povedali, že je trochu nudný. Na druhú stranu, je účelný a priestranný. Miesta nad hlavami je naozaj dosť a sťažovať sa nebude ani člen posádky s výškou dva metre.

Volant je príjemný na dotyk a dobre sa ovláda. V strede zaujme najmä displej. Ten síce kvalitou neoplýva, no aspoň je výborne čitateľný na priamom slnku. Farby sú však trochu mdlé a rozlíšenie nízke. Opäť však platí, že svoj účel splní.

Infotainment alebo všade samé tlačidlá

Slúži ako multimediálne centrum, môžete na ňom mať spustenú navigáciu a pri cúvaní príde vhod premietanie priestoru za vami. To sa pri tomto druhu auta určite hodí. Zaujímavé je, že eVito o sebe vôbec nedá vedieť žiadnym zvukovým signálom pri cúvaní. Na ovládanie si však musíte zvyknúť. Je tu až príliš veľa tlačidiel a nie vždy je prechod jednotlivými položkami intuitívny. Na niečo slúžia šípky, na iné zase špeciálny ovládač s funkciou potvrdzovania. Jednoducho, budete si musieť zvyknúť.

Zvuk z reproduktorov vôbec nie je zlý. Dokážu hrať poriadne nahlas a nechýba ani basová zložka. Menej či stredne náročnému poslucháčovi určite postačia.

Priestor pred volantom je štandardne vyhradený pre budíky a menší informačný displej medzi nimi. Ľavý budík vás informuje o aktuálnej rýchlosti, pravý zase o tom, koľko energie aktuálne využívate, prípadne koľko rekuperujete. Na displeji v strede si môžete nechať zobraziť aktuálnu spotrebu, dojazd, priemernú spotrebu, čas jazdy a podobne. Pre informatívne účely určite postačí. Samozrejme tu nechýba informácia o aktuálnom stave nabitia batérie.

Absencia rýchleho nabíjania

Keď sme už pri nabíjaní, najväčším nedostatkom inak veľmi podareného automobilu je absencia rýchleho nabíjania. Nabíjať tak budete len pomaly, pravdepodobne cez noc. Nabíjací port sa nachádza tesne za dverami šoféra. Otvoriť ho je možné len vtedy, keď sú otvorené aj dvere.

Dojazd na úrovni okolo 150 kilometrov nie je nijako oslnivý. V meste vám ale bude stačiť. Práve mesto je priestor, v ktorom sa eVito bude cítiť najlepšie. V meste sme ho aj testovali a priemerná spotreba sa pohybovala na úrovni okolo 18-20 kWh/100 km. Na dodávku to nie je vôbec zlé.

Motor ponúka maximálny výkon 70 kW, dočasne však dokáže dodať až 85 kW. V praxi však eVito zrýchlením neohúri. V nižších rýchlostiach je to ešte slušné, vo vyšších stráca dych. Na účely, na ktoré bolo vyrobené, to však úplne stačí. Maximálny krútiaci moment je 300 Nm.

Technické parametre:

  • Rozmery – 5140 x 1928 x 1945 mm
  • Objem nákladu 6 m3
  • Hmotnosť – 2185 kg
  • Celková hmotnosť s nákladom – 3200 kg
  • Užitočná hmotnosť – 1015 kg
  • Výkon – 70 kW (dočasne 85 kW)
  • Krútiaci moment – 300 Nm
  • Batéria – 41 kWh (využiteľných 35 kWh)
  • Udávaný dojazd – 149 – 189 km

Na výber sú 4 režimy rekuperácie, ktoré si jednoducho prepínate pomocou páčok pod volantom. Pri slabšom zatlačení brzdového pedála sa v prvom rade pri brzdení využíva rekuperácia, pri silnejšom brzdení sa pridávajú aj mechanické brzdy. Po zošliapnutí “plynového” pedála autu trochu trvá, kým si spomenie, že chcete rýchlejšie akcelerovať. To je pravdepodobne spôsobené tým, že Mercedes myslel na to, že vzadu sa nachádza náklad a okamžitá akcelerácia či náhle brzdenie by nemuselo byť najvhodnejšie.

K dispozícii sú ešte tri jazdné režimy. Režim E+ je najekonomickejší a v jeho prípade máte k dispozícii obmedzený výkon. Ideálny je vtedy, keď potrebujete z elektromobilu dostať čo najdlhší dojazd. Najagresívnejším je potom režim C, no a režim E je niekde v strede.

Počas jazdy si rýchlo všimnete, že na odhlučnení kabíny sa nepracovalo. Pri úžitkových vozidlách je to bežné, cieľom je čo najviac priestoru a čo najnižšia hmotnosť. Úložný priestor vzadu je celkom štedrý. Mercedes myslel aj na detaily a v podlahe nechýbajú úchyty, ktoré určite pomôžu udržať prepravované objekty na svojom mieste.

Špeciálna aplikácia eVan Ready

Aplikácia priamo od Mercedesu, v ktorej si vyberiete svoje vozidlo a ukáže vám dôležité údaje o jazde. Tiež vám dokáže povedať či ste vhodný na šoférovanie dodávky. V aplikácii stačí zadať nové sledovanie trasy a smartfón zaznamená viacero dôležitých dát.

Chýbať nesmú informácie o trase, ktorú ste prešli. Vidíte svoju priemernú rýchlosť, vonkajšiu teplotu, spotrebu a omnoho viac. V aplikácii si tiež môžete nechať na mape zobraziť dostupné nabíjacie stanice.

Zaujímavou položkou je Prognóza. Zadáte začiatočnú adresu a adresu vášho cieľa. Aplikácia vám ukáže vzdialenosť, trasu, po ktorej by ste mali ísť a dokonca vypočíta približnú spotrebu elektrickej energie, ktorú počas cesty eVito využije. Či už v percentách alebo v kWh.

Aplikácia je dostupná pre smartfóny s operačným systémom iOS a Android.

Rýchle zhodnotenie

Mercedes eVito je takmer ideálnym úžitkovým elektromobilom do mesta, prípadne prímestských častí. Ide o praktické vozidlo so štedrým úložným priestorom a slušnými jazdnými vlastnosťami. V meste nie je zlá ani spotreba. Najväčším nedostatkom je úplná absencia rýchleho nabíjania. Pri výrobe tohto vozidla sa kládol dôraz najmä na jednoduchosť a praktickosť. A presne takto by to v prípade úžitkového vozidla malo byť.

Plusy

  • Praktickosť
  • Jednoduché ovládanie
  • Použité materiály sa ľahko čistia
  • Ideálne do mesta

Mínusy

  • Menej kvalitné materiály
  • Bez rýchleho nabíjania
  • Slabší dojazd
26. augusta 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+