MojElektromobil

Moderné technológie priniesli množstvo nových možností a automobilový priemysel nie je výnimkou. V prípade elektromobilov sme už celkom dobre zvyknutí na to, že vozidlo dostáva aktualizácie, ktoré vylepšujú jeho vlastnosti, a niekedy to dokonca funguje aj úplne na diaľku bez nutnosti návštevy servisu. Ako príklad si môžeme uviesť elektromobily Tesla, ktoré sú touto vlastnosťou asi najznámejšie.

Obdobne to ale funguje aj u iných značiek, pričom niekedy je potrebné využiť kombinovaný prístup. Volkswagen nedávno začal do servisu zvolávať elektromobily rodiny .ID, pre ktoré bola pripravená ručná aktualizácia softvéru ID. Software 2.4. Tá vylepšovala termálny manažment, zlepšila správanie kamerového systému a priniesla kľúčové komponenty pre vykonanie bezdrôtovej aktualizácie na následný softvér ID. Software 3.0. Najskôr teda bolo potrebné navštíviť servis, čím vozidlá získali prístup k inštalácii aktualizácií na diaľku.

Dnes to ale nie je len o bezplatnom vylepšovaní vlastností vozidla či o softvérovej oprave pomyselných nedostatkov. Zohratý trojuholník softvér-hardvér-online konektivita automobilkám umožňujú experimentovať s novými obchodnými modelmi. Zákazník si kúpi vozidlo, ktoré je toho po stránke “železa” schopné ponúkať skutočne veľa, no plný potenciál je blokovaný softvérovo.

Výhodou je nižšia obstarávacia cena s možnosťou dodatočného vylepšenia vozidla na niekoľko kliknutí. Nevýhodou, že dodatočné softvérové odomknutie funkcií nemusí byť vždy najekonomickejšou možnosťou, hlavne z dlhodobého pohľadu. Všetko to závisí od konkrétneho prípadu, no v princípe sa niektoré veci pri využívaní princípu mesačného či ročného predplatného môžu predražiť v porovnaní s tým, keby boli zakúpené jednorazovo v rámci trvalej výbavy.

Ročné predplatné pre vyšší výkon

V každom prípade ide o zaujímavú oblasť. Do týchto, zatiaľ pomerne experimentálnych, vôd vstupuje aj Mercedes-Benz. Ako informuje portál InsideEVs, v ponuke amerického zastúpenia značky sa objavil balíček “Acceleration Increase”, ktorý elektromobilom EQE a EQS softvérovo zvyšuje výkon.

Napríklad pri EQE 350 4MATIC dochádza po aktivácii k zvýšeniu výkonu z 215 kW na 260 kW. V prípade modelu EQS 450 4MATIC je to zase zvýšenie z 265 kW na 330 kW. V obidvoch prípadoch sa rozbehnutie z 0 na 100 km/h skráti o približne 1 sekundu. A koľko niečo také vlastne stojí? Aktuálne 1200 dolárov ročne. Áno, ročne. Ide totiž o vylepšenie dostupné vo forme ročného predplatného.

Foto: InsideEVs
22. novembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+