Mestská mobilita – posledný kilometer, ktorý zaváži

OTÁZKA PREMÁVKY

Možno ste už počuli spojenie „mobilita pre posledný kilometer“, ktoré sa stalo akýmsi módnym výrazom pre ľudí formujúcich budúcnosť mestskej dopravy. Ani zďaleka nejde o klišé, mohlo by totiž poskytnúť odpovede na zásadné otázky v oblasti dopravy, napríklad či alternatívne palivá a elektrifikácia ponúkajú riešenie pre životné prostredie poškodené mestskou dopravou.

PRÁVE POSLEDNÝ KILOMETER ZAVÁŽI

Keď ľudia hovoria o mobilite pre posledný kilometer, zvyčajne myslia posledný úsek cesty, ktorej cieľom je centrum mesta – teda situáciu, kde zápcha môže spôsobovať zdržanie a zhoršovať znečistenie. Tento posledný kilometer cesty však pravdepodobne zmení budúcnosť.

Práve posledný kilometer cesty zaváži: spôsob, akým sa dostanete do kancelárie, na večerné rande alebo do divadla po vystúpení zo súkromného alebo verejného dopravného prostriedku. A ľudia žijúci vo veľkých mestách sa na dopravu posledného kilometra spoliehajú viac, než si možno myslia. Autobusy, taxíky aj metro sú súčasťou celkového obrazu.

Elektrifikácia však všetko mení. A pravdepodobne už ste aj zaznamenali niektoré z rastúceho počtu rozličných možností, ako zdolať tento posledný kilometer.

NAUČME SA PODELIŤ

Dochádzanie v rámci mesta už nie je také ako kedysi. Či už za to môžu opatrenia proti znečisťovaniu, vysoké náklady alebo premávka, už nie je možné, aby každý neobmedzene jazdil do centra. Nech idete do práce alebo za zábavou, dnešná mestská doprava znamená deliť sa o miesto a zdroje s ostanými ľuďmi.

Napokon, musíme sa naučiť, ako navzájom dobre vychádzať. Ako sa deliť.

Nejde len o to podeliť sa o miesto na chodníku alebo byť ohľaduplnejší k ostatným cestujúcim v metre. Znamená to podeliť sa o samotné nástroje, ktoré každodenne používame na cestovanie.

Keď sa všetci snažíme zvládnuť ten posledný kilometer do kancelárie v rovnakom čase, už neostáva priestor na to, aby sme rozlišovali súkromné od verejného.

POĎME SI ZAKOLOBEŽKOVAŤ

Len preto, že využívate spoločné zdroje, neznamená to, že si nemôžete vychutnať svoj vlastný priestor. Jedným z nových druhov dopravy posledného kilometra je elektrická kolobežka.

Elektrické kolobežky na batériový pohon neprodukujú žiadne emisie a sú oveľa rýchlejšie ako chôdza. Predstavujú ten pravý spoločný zdroj na prekonanie posledného úseku cesty. Tieto kolobežky nepotrebujú žiadne dokovacie stanice a používatelia si ich vedia vyhľadať vo svojom okolí a aktivovať pomocou aplikácie.

„Keď službu spustíme v novom meste, ľudia ju väčšinou využívajú vo voľnom čase,“ hovorí Bodo Braunmuehl zo služby zdieľania elektrických kolobežiek Tier, ktorá v súčasnosti pôsobí vo vyše 40 mestách. „Čím dlhšie je v prevádzke a čím lepšia ponuka zdieľaných  elektromobilov a verenej dopravy existuje, tým viac ľudia využívajú elektrické kolobežky na dochádzanie.“

Podľa prieskumu, ktorý si objednala služba Tier, 33 % používateľov elektrických kolobežiek v Nemecku ich na krátke vzdialenosti využíva namiesto automobilu, čo dokazuje stále výraznejšie prepojenie medzi kolobežkami a verejnou dopravou.

JAZDIME SPOLOČNE

Ak elektrické kolobežky nie sú pre vás to pravé, v mnohých mestských centrách stále existujú dôvernejšie známe možnosti. Dni, keď sa hvízdalo na taxík, sú dávno preč. Dnes na to existuje aplikácia.

Súvisiacie články

Koncepcia spoločných jázd (tzv. ride-hailing) len tak jednoducho nenahradí praktiky, ktoré fungovali viac ako sto rokov. Vďaka technológiám je však tejto systém efektívnejší. Namiesto toho, aby súkromní nájomní vodiči lovili zákazníkov, môžu teraz čakať, kým si ich vyžiadajú potenciálni cestujúci v okolí. Tým ušetria aj palivo, ktoré by inak minuli pri presunoch medzi zákazkami a na voľnobehu.

Spoločnosti ako Uber a Lyft sú relatívne známe vo všetkých menších i väčších mestách a tvoria dôležitú súčasť dnešnej skladačky zdieľanej mobility. A pri nestálosti zákazníkov, ktorí sa často rozhodujú na základe ceny, sa zrejme netreba čudovať, že súkromných nájomných vodičov lákajú nižšie prevádzkové náklady spojené s hybridnými a elektrickými vozidlami. Užitočným vedľajším produktom je aj menší vplyv na životné prostredie

ŠIROKÁ DOSTUPNOSŤ

Čo však v takom prípade, ak vaše potreby automobilovej dopravy presahujú rámec príležitostne (digitálne) objednaných zdieľaných jázd? Čo ak žijete na mieste s dobrým spojením, ale občas potrebujete prejsť dlhšiu vzdialenosť?

Keď sa hovorí o autách, niekomu môže pripadať čudné deliť sa o ne. Všetci sme zvyknutí na klasický cyklus vlastníctva, údržby a prechodu na vyššiu verziu. Tiež veľmi dobre poznáme odvádzanie mesačných splátok úveru, problémy s hľadaním miesta na parkovanie i to, že v aute niekedy nemáme toľko miesta, koľko by sme chceli.

Teraz si predstavte, že by ste už nemali žiadny z týchto problémov. Predstavte si, že žijete v meste a nevlastníte automobil ani nie ste viazaný dlhodobou zmluvou na jeho financovanie, ale napriek tomu máte okamžitý prístup k autu, vždy keď ho potrebujete.

WiBLE – označenie vytvorené z anglického spojenia „widely accessible“ (široko dostupné) – je služba zdieľania vozidiel, ktorú v roku 2018 založili v španielskom meste Madrid. Ponúka približne 500 hybridných vozidiel zaparkovaných na vyznačených lokalitách v centre mesta, ktoré si používatelia môžu vyhľadať, objednať, odomknúť a aj za ne zaplatiť pomocou aplikácie vo svojom smartfóne.

„Ľudia našu službu využívajú, pretože nemajú auto,“ hovorí Carlos Blanco, generálny riaditeľ spoločnosti WiBLE. „Alebo aj nejaké vlastnia, ale z času na čas potrebujú niečo väčšie či praktickejšie.“

„Ľudia prichádzajú na to, že cestovať autom do centra je čoraz nepohodlnejšie, pričom služba je vyťažená najmä cez pracovný týždeň počas špičky,“ uvádza Blanco. „Dosť sa však využíva aj v piatok a sobotu večer, keď ľudia žijúci v meste alebo jeho blízkosti idú preč na víkend alebo si vyrazia von.“

Podľa Blancových slov je takéto zdieľanie vozidiel nákladovo efektívnejšie než ich vlastníctvo. „Zároveň to znamená, že autá celý deň nezaberajú cenné parkovacie miesta, zatiaľ čo ich majiteľ je v práci. Zdieľanie vozidiel je životaschopné riešenie pre posledný kilometer, ktoré dokáže znížiť hustotu premávky a v prípade elektrifikovaného pohonu aj tvorbu emisií.

Sme presvedčení, že takéto služby zdieľania vozidiel budú získavať na popularite, najmä preto, že vlastniť auto vo veľkom meste je stále náročnejšie,“ dodáva Blanco.

 

VIACDRUHOVÁ DOPRAVNÁ SKLADAČKA

Je veľmi dôležité, že tieto rozmanité riešenia si priamo nekonkurujú. „Viacdruhový“ je ten výraz, s ktorým sa všetci bližšie oboznámime pri budúcom vývoji mestských panorám.

„Všetky tieto alternatívne spôsoby mobility sa navzájom dopĺňajú,“ hovorí Blanco. „Myšlienka  viacdruhovej dopravy znamená, že ľudia môžu používať čokoľvek, čo je v danej chvíli najvhodnejšie.

Nie je to tak, že by ľudia využívali len zdieľané vozidlá alebo bicykle alebo elektrické kolobežky. Všetko sú to diely skladačky, ktoré vylepšujú dopravu v našich mestách a pomáhajú používateľom zdolať ten povestný posledný kilometer.“

V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.