Milan kúpil elektromobil z bazáru. Ako mu slúži po troch rokoch? | ROZHOVOR

Nissan Leaf

Tento týždeň sme mali možnosť porozprávať sa s Milanom Bahnom, autorom YouTube kanálu Elektromobil, kde sa nabíjacím autám venuje naozaj podrobne. Milan je takisto aj majiteľom elektrického Nissanu Leaf. Porozprával o svojich dlhoročných skúsenostiach s elektromobilmi, ako aj o názoroch na technológie, kvalitu a alternatívne pohony.  

TIP: Milana môžete stretnút aj na akcii Salón Elektromobilov 2021 v Bratislave.
Viac informácií nájdete na e-salon.sk

Povedz mi niečo o sebe. Kto si, čomu sa venuješ, aký máš vzťah k autám všeobecne?  

Som “autičkár” už od detstva. Vystriedal som niekoľko značiek, veľkostí áut a tiež diesel aj benzín. Dlhé roky som pracoval v autoservise a predával náhradné diely, takže viem, čo to znamená servisovať moderné spaľovacie auto. Je to drahý koníček. Platí to dvojnásobne pri “výhodne dovezenom aute z Nemecka po dôchodcovi”.

Aktuálne som nasmerovaný na elektromobilitu s jednosmerným lístkom a na jeseň 2020 som začal tvoriť videá na témy EV, ktoré nájdete tu na mojom YouTube kanáli Elektromobil. 

Ako začať, kde bolo tam bolo, bol raz jeden Leaf? 

Napriek tomu, že Leaf je už veterán, ani pri jeho uvedení na trh by som nečakal, že raz ma práve toto auto osloví a jedno budem v garáži parkovať. Vnímal som to ako produkt, ktorý má viac otázok ako odpovedí a v čase, kedy jediná konkurencia bola Tesla Model S, jej nesiahal ani po členky.

Takže evidoval som, že Nissan niečo také vyrába, ale nevenoval som mu viac pozornosti. Navyše až do polovice roku 2013 sa u nás vôbec neponúkal. Na Slovensko prišiel až v lete 2013 už s prvým malým faceliftom, lepšou batériou a inými výbavami. 

Kedy si sa rozhodoval pre kúpu EV a aká bola vtedy situácia na Slovensku? 

Situácia, ktorú opisujem bola začiatkom roku 2014. Z toho dôvodu na Slovensku prakticky žiadny ojazdený Leaf nebol (iba chvíľu predtým bol zahájený predaj u nás). Na Slovensku navyše asi všetky predané kusy boli základné výbavy. Takže to bol beh na dlhšiu trať a musel som čakať, kým budú dostupnejšie a hlavne – kým bude nejaký ojazdený v ponuke. 

Kedy si sa teda rozhodol pre Leafa? Čo boli dôvody? 

Tak toto bol príbeh ako z knihy. Hlavný impulz bola prvá vlastná skúsenosť s elektromobilom a hneď takýmto Leafom. Dlhé roky poznám kamarátov v Greenway a keď mi raz ponúkli vyskúšať na víkend ich bieleho Leafa, rád som túto ponuku zo zvedavosti prijal. Skončilo to tak, že som ho nechcel ani vrátiť a za predlžený víkend som spravil asi 500km po meste a okolí 😊 

V tom čase to bol automaticky chrobák do hlavy a odvtedy neprešiel mesiac, kedy by som si nepozrel ponuku ojazdených Leafov a nešpekuloval som, ako na to finančne dosiahnuť. Ja o sebe tvrdím, že životné prostredie a celá ekológia je mi veľmi blízka (snažím sa čo najviac tomu prispôsobiť aj ostatné veci v živote), takže jazdiť bez smradu bola pre mňa akási prirodzená cesta.

Držím sa názoru, že každý z nás je zodpovedný za stav životného prostredia a vzduchu v mestách, ktorý dýchame. Spojil som tak veľmi príjemné s veľmi užitočným. 

Objímaš v lese stromy? 🙂

Nie. Ale v záhrade som ich za pár rokov niekoľko posadil 😊 a dúfam, že sa mi časom podarí realizovať aj solárne panely na strechu. 

Čo Ťa presvedčilo, kedy prišiel ten zlomový bod? 

Ako som už spomenul, prvá skúsenosť bola v roku 2014 a už vtedy mi to auto zmenilo po pár kilometroch názor. V roku 2016 som sa dostal vďaka Autožurnálu na týždeň aj za volant 30kWh verzie. To už bola paráda kvôli dojazdu. Na vtedajšie pomery reálnych 200km.

Môjho Leafa som hľadal dlhé mesiace. Používal som dovtedy súčasne staré benzínové aj dieslové auto. Vedel som, že kombinácia diesel + manuálna prevodovka už nechcem určite a pri benzíne s automatom mi zas vadila vyššia spotreba a nutnosť pravidelnej údržby. Keď sa však dieslové auto pokazilo a oprava bola nerentabilná, hľadanie nabralo rýchlejší spád. Zameral som na aj na Rakúsko, konkrétne okolie Viedne a urobil som dobre.

Vďaka veľkej kúpnej sile je tam elektromobilov viac a ceny sú priaznivejšie. Strieborného Leafa v lepšej výbave som si takto pred troma rokmi kúpil od Nissan predajcu, ktorý ho vykúpil od pôvodného majiteľa u rovnakého dílera. Auto malo kompletnú servisnú históriu, doloženú faktúrami. Maximálna spokojnosť.

Cenovo aj po prihlásení výrazne výhodnejšie ako na Slovensku. Tým, že som dlhé mesiace hľadal ten správny kus pre mňa, mal som preštudované asi všetky zahraničné fóra a poznal som možné slabiny a problémy Leafov.

Dnes mám na svojom YouTube vlastný kanál, kde sa elektromobilom venujem podrobne a technicky do hĺbky, aby som touto formou pomohol aj ďalším záujemcom o elektromobil. Pravidelne ma kontaktujú ľudia s prosbou o radu, alebo vysvetlenie niektorých tém. Niekoľko z nich už na základe môjho odporúčania Leaf, alebo iný elektromobil kúpili a sú spokojní. 

Čo bol hlavný dôvod pre EV? Úspora? 

Úspora určite áno, ale u mňa aj ten ekologický faktor zohral veľmi veľkú rolu. Vedel som, že si najbližších niekoľko dlhých rokov nebudem môcť dovoliť nové auto, takže som do toho šiel s tým, že aj batériu budem používať tak dlho, ako sa bude dať a bude mi pokrývať denné jazdy.

To sa napriek väčšej degradácii darí a tak vyvraciam aj jeden z veľkých hoaxov, ako po troch rokoch musím meniť tú špinavo vyrábanú a vyťaženú batériu deťmi v Kongu 🙂 

Máš pocit, že si priekopník? 

Nie. Do tejto skupiny sa neradím, pretože elektromobil som si kúpil relatívne neskoro. Aj keď, ešte som stihol nejaké obdobie, kedy aj u našich poskytovateľov bolo nabíjanie celkom zadarmo, takže sa to úplne oplatilo aj po stránke ekonomickej. Spomínam na časy tri roky dozadu, kedy bolo stále elektromobilov tak málo, že sme sa väčšina poznali. Ak nie po mene, tak z videnia určite. Malo to svoje čaro.

Z tohto pohľadu som rád, že som ešte aspoň čiastočne stihol toto milé obdobie. Dnes, keď už má zelené EČV každý plug-in a keď počty elektromobilov exponenciálne rastú každý mesiac, to nie je nič výnimočné. 

Ty máš na aute zelené značky? 

Mám. Okrem dobrého pocitu nemám žiadne výhody. Menil som však adresu, takže spolu so zmenou TP som si ich už rovno vybavil. Chcem byť optimista, že aj na Slovensku sa dočkáme aspoň nejakej výhody. Veď už aj ČR je v tejto téme pred nami. 

Čo Ťa viedlo k vlastnému YouTube kanálu? Čo by si odporúčal niekomu, kto by rád rozbehol svoj kanál? 

Videl som obrovskú dieru na trhu v tom, že nikto nejde pri elektromobile do hĺbky, nikto sa podrobne nevenuje technike. Určite na Slovensku sú aj veľmi dobré redakcie, ktoré robia dobrú robotu, ale mne chýbala a stále chýba aj alternatíva podrobnejších informácii. Je mi jasné, že to nie je “show” a nebude to naberať divákov a odberateľov ako video so všeobecnými info, alebo bulvárne spravený “test”. No a povedal som si, že to vyskúšam. Kto neskúsi, nevie.

Moje prvé video s tebou o Tesle Model 3 bolo točené na mobil a lacný externý mikrofón 🙂 Po viac ako pol roku mám vyše 800 odberateľov a takmer výlučne pozitívnu spätnú väzbu. Robím to bez honoráru a tomu zodpovedá aj technika, ktorá je iba základná. Ide mi skôr o obsah a vidím, že to fanúšikovia elektromobilov oceňujú.

No a čo by som odporučil? Určite tolerantnú manželku a pripraviť si hodiny a hodiny na prácu po nociach, ktorá bude odmenená zo začiatku určite iba dobrým pocitom, alebo pochvalou od divákov. V súčasnosti moje videá majú hodnotu aj pre samotné automobilky podľa ich spätnej väzby, alebo poskytovateľov nabíjacích služieb. Už to vidím ako svoj veľký úspech a utvrdzuje ma to v trende pokračovať týmto spôsobom. 

Neľutuješ? Čo hovorili na začiatku na Leafa rodina a okolie? Zmenilo sa odvtedy niečo? 

Všetci do jedného sa čudovali, ako mi môže stačiť auto s dojazdom tesne nad 100 km. Dnes sa nečudujú. Brat si kúpil elektromobil tiež a rodičia o ňom uvažujú ako o ďalšom aute. Zo širšej rodiny je niekoľko ďalších ľudí, ktorí by do toho šli, keby potrebovali novšie auto.

Súvisiacie články

Kým rodina chodí pravidelne do autoservisu, môj Leaf všetko potrebné dostane v domácej starostlivosti.  Takže kúpu tohto Leafu určite neľutujem. Dnes by som však (aj vzhľadom na nižšie ceny) kupoval už 30kWh batériu. 

Čo je najväčšou nevýhodou toho tvojho Leafa?  

Toľkokrát rozoberaná absencia chladenia a vyhrievania batérie a celkovo dodávateľ akumulátorov. Nissan má reálne elektromobily (aj Leaf aj eNV200) s najväčšou degradáciou batérie, aj keď pri Leafe II to zatiaľ vyzerá na symbolické zlepšenie – uvidíme po dlhšom čase.  

Za čo by si svojho Leafa vymenil? 

Ak sa bavíme o cenovo najdostupnejších EV, tak by som to videl veľmi jednoznačne na verziu 30kWh. Potrebujem 5-miestne auto pre rodinu a Leaf mi spĺňa všetko, čo od auta vyžadujem (okrem toho kratšieho dojazdu). Ani z bežnej výbavy mu nič nechýba, na dobu vzniku mal výborné hodnotenie crash-testu a má nízku spotrebu. Pri trochu vyššom rozpočte je stále najsilnejší hráč Hyundai Ioniq 28kWh ako jazdené auto. 

Ktorý PHEV by si si kúpil namiesto Leafa? 

Striktne odpoviem, že PHEV by som si nekúpil. Autá cenovo dostupnejšie sú kombinované so slabším spaľovací motorom, takže na tých dlhých presunoch sa motor namáha, spotreba ide hore a je trochu ako nadopované kura.

Tie drahšie, napr. Rav 4 PHEV už síce prejde na elektrinu skoro toľko, čo môj Leaf a má aj silný benzínový motor pre vyššiu záťaž, ale cena nového je značne drahšia ako plne vybavené, najvýkonnejšie ID.4 od VW.

Mne PHEV nedáva zmysel, venoval som sa tejto téme aj v jednom z mojich videii na YT. Ekologicky je to zalepenie očí priesvitnou páskou, je to technicky zbytočne zložitý stroj a dve technológie. 

Čo ta najviac štve na elektromobilite?  

U EV všeobecne ma naozaj hnevá neschopnosť spolupráce výrobca-poskytovateľ nabíjania a nutnosť spoliehať sa na RFID karty, aplikácie a funkčnosť osamotených a fosilákom zablokovaných nabíjačiek. Tu je Tesla o vesmírne roky vpred a vypálila ostatným rybník. Potom ma hnevá aj cena nových modelov EV.

Napríklad pri Kii a Hyundai sú ohlásené na leto nové modely. Namiesto zlacnenia a sprístupnenia širšej skupine ľudí sú tieto novinky o tisíce eur drahšie ako predchodcovia. A to napriek tomu, že cena za kWh batérie za posledných pár rokov klesla o stovky percent.

Vadí mi tiež úplná absencia menších a lacnejších elektromobilov. Veľa ľudí by za EV dalo viac ako za spaľovák, pretože riešia druhé, či tretie auto do mesta. Ale ak je to investícia od 30 000 € vyššie, väčšinu to odradí a nemôžu toľko investovať. 

Testoval si veľa EV, ktoré by u Teba vyhralo nasledovné kategórie a prečo? 

  • Lacné EV – Citigo s dotáciou bolo bingo. Z bežných cenníkov je fajn voľba Corsa-e, Renault ZOE II. Majú rozumnú veľkosť batérie, takže ak niekomu nevadí menší priestor či výbava, vie s takýmto autom jazdiť aj dlhšie trasy a je pre neho univerzálne ako jediné auto v rodine. 
  • Rodinné EV – ID4, Kia eNiro a uvidíme aké budú naživo Kia EV6 a IONIQ 5. Všetky autá sú priestorovo štedré, komfortné. Okrem staršej Kie eNiro sa mimoriadne rýchlo nabíjajú, takže aj cestovanie na dovolenku nie je problémom. Zároveň nepatria k lacným, ale cenovo sú ako-tak dosiahnuteľné, čo pri iných značkách väčšinou neplatí. 
  • EV na dlhé trasy – tu je odpoveď jasná. Kráľovná Tesla S, prípadne Model 3 Long Range. V najnovších a pripravovaných verziách je to luxusné cestovanie po Európe. 

Ako riešiš dlhé trasy s tvojim leafom? 

1-2x do roka ho nechám dovolenkovať v garáži a požičiam si spaľovacie auto (Leaf mám ako jediné auto). Príde mi to rozumnejšie, ako voziť 340 dní v roku dieslovú techniku do mesta a okolia a smradiť si s ňou v garáži. Slovensko je ale malé a aj v rámci nejakého výletu sa dajú 1-2 zastávky na nabíjačke dobre naplánovať a časovo akceptovať. 

Koľko ťa stojí 100 km jazdy? 

Doma mám elektrifikovanú domácnosť, takže sa mi oplatí sadzba D5. 1 kWh mám za cca 0,12€. Ak si zoberiem nejakú priemernú celoročnú spotrebu a pripočítam straty z AC nabíjania som na reálnych 2€ maximálne. V lete v meste je to aj 1,50€. Pri kombinovaní s bezplatnou nabíjačkou počas nakupovania sa priemer dostáva ešte nižšie. 

Využil si na Tvoje auto dotáciu? Aký máš na dotácie názor? Neskladáme sa potom všetci tým, čo si kupujú EV?  

Žiadna z doterajších dotácii sa nevzťahovala na ojazdené auto, takže nie. Kupoval som ho bez akéhokoľvek benefitu či podpory. Rozumiem kritikom, že dotáciu v podstate platia všetci.

Na druhú stranu rovnako som ja musel podporiť dve kolá šrotovného a skladáme sa v daniach na iné nezmysly. Mnoho áut zo šrotovného už dávno nespĺňa emisné limity a sú z nich “olejničky”, čiže je to značne horšie riešenie, ako 10-ročný elektromobil.

Takže účelovo týmto očierňovať elektromobilitu a prezentovať ju ako umelo tlačenú, odmietam. Nie je to fér.  

Ako vnímaš s odstupom času jazdenie autom? Zmenilo sa v tebe niečo, keď už tak dlho jazdíš primárne EV? Vnímaš svet inak?  

Odkedy mám elektromobil, tak jazdím viac. Kým pri benzínovom aute so spotrebou 10l/100km som si premyslel každú jazdu, tuto netreba. Pri EV platí, že čím viac takéto auto jazdí, tým viac sa ekologicky ale aj ekonomicky oplatí. 

Nejaká zábavná príhoda s Leafom? 

Zábavná príhoda je celý tento príbeh. Podľa mienkotvorných médií a tradičných novinárov + odborníkov spoza stola pri pive, by som už mal mať tretiu batériu, auto na šrotovisku a black-out na ulici pri mojom 2 kW nočnom nabíjaní. Ako je asi jasné, nič z toho sa nedeje. Ja sa na tom celkom dobre zabávam a som rád, že som sa rozhodol pre toto auto 🙂 

Čo hovoríš na názory, že vodík je budúcnosť? 

V osobnej doprave ani náhodou, v nákladnej sa ukazuje tiež reálne funkčné riešenie na batérie a v inom, ťažkom priemysle som za, ak sa dokáže vodík vyrobiť čisto. Veľa ľudí, čo vyhlasuje “vodík je budúcnosť” nemá ani základné informácie o tejto problematike a myslia si, že jednoducho spaľovací motor bude poháňaný vodíkom 😊 Ale realita je “trošku” inde…

Tu práve veľmi vidno, aká skupina ľudí sa bije za vodík na čele s niektorými našimi politickými predstaviteľmi. Vodík znamená udržanie ropných skupín pri zisku, pretože si musíte prísť k ním natankovať a môžu Vám pri pokladni ponúknuť aj energetickú tyčinku alebo vodu do ostrekovačov.  

Niektoré reťazce pre svojich zákazníkov ponúkajú bezplatné nabíjanie, ale nabíjačky dlhé hodiny blokujú taxikári alebo iní vodiči. Aké máš s týmto skúsenosti? 

Veľmi zlé. Nie som zástancom toho, aby to bolo zadarmo. Je to vždy len zneužité, nemožno to kritizovať ako “dar” od obchodu a nedá sa na to spoľahnúť. Viackrát som s vedením obchodného reťazca riešil daný problém. Výsledok je, že rezignovali alebo nevedia ako postupovať, keďže sa elektromobilite a celému pozadiu správy nabíjačiek nikto u nich nerozumie a doteraz s tým nemali skúsenosti.

Zo zahraničia prichádzajú prvé správy o spojazdnení aplikácii, kedy je nabitie zadarmo pri nákupe a pod. Ale to všetko má trhliny a ktovie, či to vôbec k nám príde skôr, ako obchody zistia, že na elektrine za taxikárov sú hlboko v strate a celé to zrušia. Aj z tohto dôvodu nepodporujem-nepoužívam taxi spoločnosti, o ktorých zneužívaní viem a rovnako informujem aj moje okolie.

Problém sú však aj agresívne osoby blokujúce spaľovacím autom či obyčajným hybridom platené nabíjacie miesta ZSE Drive alebo Greenway. Taký človek si nenechá vysvetliť a každý je hneď agresívny a vulgárny.

Tu vnímam slabú podporu od majiteľa lokality a spoluprácu so štátnymi orgánmi. Veľakrát totiž za rampou na súkromnom parkovisku nemôžu oficiálne nič robiť a nájsť nejakého zamestnanca SBS, ktorý zabezpečí nápravu je reálne ako sneh v Bratislave v auguste.

Chyba na strane poskytovateľa je, že nepremýšľa dopredu. Ak dá dva boxy ako najbližšie parkovacie miesta ku vchodu (lebo je tam prípojka a najmenšie náklady na vybudovanie), na Slovensku to jasne znamená blokovanie týchto miest invalidmi v luxusných autách, alebo majiteľov hybridov, ktorí tvrdia, že sa nabíjajú 😊 Potom sa naozaj na nabíjaciu infraštruktúru nedá spoľahnúť a vrhá to zlé svetlo na celú snahu elektrifikovať naše mestá. 

Náš tip
Rozhovor: Prečo vznikol MôjElektromobil.sk? A ako verejnosť vníma elektromobilitu? | VIDEO
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.