Elektromobilita sa už vo veľkom dostala do osobnej dopravy a prichádza aj do tej nákladnej. Základ je stále rovnaký, aj elektrické kamióny majú batérie, elektromotory a je potrebné ich nabíjať. Nabíjajú sa tiež rovnakým štandardom, takže teoreticky je možné energiu doplniť na ktorejkoľvek nabíjačke pre elektromobily. Teoreticky.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Platforma STLA Frame: Takéto parametre ponúknu nové elektromobily značiek Jeep a Ram
- Hyundai a Kia zvoláva viac než 200-tisíc elektrifikovaných vozidiel. Môžu úplne stratiť hnaciu silu
- Nabíjacie stanice Tesla Supercharger V4 prichádzajú. Tesla sľubuje až 500 kW nabíjací výkon
V praxi je to trochu náročnejšie, pretože nabíjacie lokality sú väčšinou navrhnuté pre nabíjanie osobných elektromobilov, nie kamiónov. A preto je potrebné myslieť aj na infraštruktúru tohto typu. Vyzerá to tak, že angažovať sa budú najmä spoločnosti, ktoré elektrické kamióny vyrábajú. Napríklad Milence, ktorá je spoločným podnikom Damiler Truck, Traton Group a Volvo group. Do konca roka chce mať v Európe celkovo 70 nabíjacích parkovísk pre kamióny. Na tému upozornil portál Electrive.
Prvá nabíjacia lokalita v Zaragoze
Spoločnosť je teraz o krok bližšie k tomuto cieľu, prvá lokalita je už vo výstavbe. A nebude len taká hocijaká. V Španielskej Zaragoze vyrastie veľký nabíjací hub, ktorý bude ľahko dostupný z hlavných trás. Miesto je napojené na dva hlavné koridory – stredomorský koridor, ktorý spája Algeciras v Španielsku so Slovinskom a Maďarskom a Atlantický koridor, ktorý sa tiahne od Portugalska po hranicu s Francúzskom a poskytuje prístup do severnej Európy.
Nový hub bude vybudovaný v dvoch fázach. Najskôr ponúkne CCS konektory s nižším výkonom, no neskôr je v pláne pridať aj ďalšie, megawattové nabíjačky. Práve megawattové nabíjanie má byť budúcnosťou elektrických kamiónov.
„Teší ma, že vidím vývoj nášho prvého nabíjacieho uzla v Španielsku na logistickej platforme Zaragoza, strategickom mieste v srdci španielskeho logistického priemyslu. Význam Zaragozy ako logistického centra z nej robí ideálnu voľbu pre naše pokračujúce investície do najväčšej európskej verejnej nabíjacej siete.“
Anja van Niersen, riaditeľka spoločnosti Milence
570 nabíjacích bodov do konca budúceho roka
Cieľom je teda postaviť 70 nabíjacích lokalít s celkovým počtom 570 nabíjacích bodov do konca budúceho roka. V priemere to vychádza, že by musela spoločnosť otvoriť novú nabíjaciu lokalitu každých 6 dní.
Nákladnej a kamiónovej doprave sa venuje aj naša konferencia eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť tiež venuje aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.