Test Mini Aceman SE: Štýl, za ktorý si priplatíte

Test elektromobilu Mini Aceman SE, ktorý sa už ako spaľovací model ponúkať nebude. Pred niekoľkými mesiacmi sme mali možnosť pozrieť sa naň zblízka, no len na obmedzený čas, teraz sme sa konečne dostali aj k podrobnejšiemu testu. Mini síce už ponúka modely Cooper a Countryman aj ako elektromobily, no tie existujú aj v spaľovacích verziách. Ako si však vedie auto, ktoré bude v budúcnosti na trhu len ako elektromobil?

Cena, výbava, konkurencia

K dispozícii sú tri základné varianty, ktoré sa líšia v prvom rade výkonom a kapacitou batérie. Základný Mini Aceman E má výkon 135 kW a využiteľnú kapacitu 38,5 kWh (42,5 kWh brutto). Nabíjať sa dokáže maximálne výkonom 70 kW.

Ďalšie dva varianty majú 95 kW DC nabíjanie a batériu s kapacitou 49,2 kWh (54,2 kWh brutto). Mini Aceman SE ponúka výkon 160 kW a zrýchlenie z nuly na stovku za 7,1 sekundy, najvyššia verzia John Cooper Works má 190 kW a na stovku zrýchli za 6,4 sekundy. Všetky modely disponujú palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW.

Ja som testoval konkrétne Aceman SE, a to s poriadnou výbavou. Jeho cena začína na 37 900 €, no finálna cena po započítaní všetkej príplatkovej výbavy bola 52 447 €. Čo všetko zákazník za tieto peniaze dostane? V konečnom dôsledku ide o dva pakety, ktoré cenu veľmi slušne navýšili.

Prvým je paket John Cooper Works za 3 717 eur. Ten ponúka John Cooper Works volant s vyhrievaním, čiernu strechu, športové brzdy, športové sedadlá a ďalšie John Cooper Works doplnky. Druhým je Paket XL za 9 146 eur. V rámci neho zákazník dostane napríklad ťažné zariadenie, panoramatické strešné okno, stmavené sklá vzadu, LED svetlomety s rozšíreným obsahom, Harman/Kardon reproduktory, bezdrôtovú nabíjačku smartfónu, elektrické nastavenie predných sedadiel a oveľa viac. Konkrétnu výbavu testovaného vozidla nájdete tu.

Konkurenciou sú predovšetkým malé imidžové crossovery, ako napríklad nový Fiat 600e, ktorý sme už testovali. V podobnej cenovej hladine nájdeme aj Volvo EX30. So štýlovým elektrickým 5-dverovým hatchbackom ale prišla aj francúzska značka Renault. Elektromobil Renault 5 E-Tech sa vyrába s akumulátorom s kapacitou 40 alebo 52 kWh.

Test Mini Aceman SE: Parametre

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4079 x 1754 x 1514 mm
Hmotnosť1785 kg
Výkon160 kW (218 k)
Typ pohonuPohon predných kolies
Zrýchlenie 0-100 km/h7,1 s
WLTP elektrický dojazd405 - 384 km
Kapacita batérie54,2 kWh (49,2 kWh netto)
Výkon palubnej nabíjačky11 kW
Výkon DC nabíjania95 kW
Objem batožinového priestoru300 l (1000 l po sklopení zadných sedadiel)
Cena testovaného vozidla52 447 €

Batéria a nabíjanie

Keďže Mini Aceman je skôr mestským vozidlom, veľké prekvapenie v tomto smere nečakajte. V základnej verzii ponúka akumulátor s kapacitou 38,5 kWh využiteľných, no ja som testoval variant s väčšou batériou. Tá má kapacitu 54,2 kWh, z čoho je 49,2 kWh využiteľných. A to už neznie vôbec zle ani pre prípad občasných dlhších jázd. Konkurencia spomínaná vyššie je na tom z pohľadu veľkosti batérie veľmi podobne.

Nabíjací port vzadu vpravo

Nabíjací port sa nachádza vzadu vpravo, takže ide o úplne bežné umiestnenie. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW, takže dobrý štandard vo svete elektromobilov aj s väčšími batériami. Maximálny DC nabíjací výkon na úrovni 95 kW však už taký skvelý nie je. Dnes už máme na trhu vozidlá aj s oveľa rýchlejším nabíjaním.

Informácie o prebiehajúcom nabíjaní

V prípade AC nabíjania to bude doplna trvať približne 5 hodín, pri rýchlom nabíjaní automobilka uvádza, že z 10 na 80 percent sa nabije za menej ako 30 minút. To som samozrejme otestoval. Vozidlo som pripravil tak, že som nastavil navigáciu na požadovanú nabíjačku, aby sa spustil predohrev. Prekvapený som bol pozitívne, batéria sa dostala na úplne ideálnu teplotu aj v zime, čo potvrdzuje výkon až 100 kW, na ktorý som sa dostal. A to aj napriek tomu, že papierovo je maximom 95 kW. Manuálny predohrev tu však nie je.

V prípade reálneho testu DC nabíjania som bol príjemne prekvapený. Predohrev fungoval výborne a aj v zimnom počasí nemá auto vôbec problém dosiahnuť maximálny udávaný výkon. A dokonca ho presiahnuť. Namiesto 95 kW som pri teste nameral maximum na úrovni až 101,1 kW. Nabíjal som zo štyroch do 85 percent, čo trvalo presne 38 minút.

Zdroj: ZSE Drive

Z bežných 20 na 80 % som sa dostal za 26 minút, z 10 na 80 to trvalo presne pol hodinu. Čo sa týka výkonu, tak prakticky od začiatku vozidlo išlo na maximum. Pri 10 percentách však výkon klesol zo 101 na 83 kW a na úrovni okolo 80 kW sa držal až do 40 %. Potom klesol približne na 70 kW a v podobných číslach sa držal pomerne stabilne až do 73 percent nabitia. Po nabití na viac ako 80 % bol výkon už len málo nad 20 kW.

Jazda, výkon, rekuperácia

Veľkým plusom je ovládanie vozidla ako takého. Je tu jasne viditeľný podpis BMW, s ktorými sa mi jazdí tiež vynikajúco. Odozva na pedál je okamžitá, no zároveň s ním viem manipulovať tak, aby bola jazda maximálne plynulá. Zastavenie až do nuly je možné bez toho, aby som musel stlačiť brzdu, čo je pri elektromobile vítanou funkciou (One pedal drive) a ja si to veľmi pochvaľujem. Opätovné pohnutie je znovu krásne plynulé, s elektrickým Mini Cooper Aceman je doslova radosť jazdiť. A to v každom jazdnom režime.

Samotná rekuperácia je pri maximálnom nastavení (jazdný režim B) pomerene silná a úplne v pohode som vedel pri defenzívnejšej jazde fungovať len s jedným pedálom. To je veľmi fajn. Štartovanie prostredníctvom akéhosi „kľúča“ v stredovom paneli je veľký štýl, aj keď pri elektromobile by som bol radšej za jeho automatickú aktiváciu stlačením brzdy. Aspoň že ak zabudnem po zaparkovaní „vypnúť motor“ a zavriem dvere, auto logicky pochopí, že som odišiel a nechce odo mňa, aby som otvoril dvere a vypol ho. Vypne sa samo.

160 kW výkonu sa na prvý pohľad nemusí zdať ako veľa, no autíčko je to naozaj svižné. Zrýchlenie na stovku za 7,1 sekundy síce netrhá žiadne rekordy, no nie je to zlé a vie vás aj pekne oprieť do sedadla. Limitom pri nižších rýchlostiach je hlavne predný náhon, ktorého mínusy som pociťoval hlavne teraz, v zimnom období. Stačí, že je cesta trochu mokrejšia a ono to hrabe a hrabe. Kolega ale pri prvej jazde na jeseň v Slovinsku a Chorvátsku tento problém nemal.

V infotainmente si môžem zvoliť aj legendárny režim motokáry, v ktorom auto ponúka najcitlivejšie reakcie na akceleračný pedál. Režimov je tu viacero, vrátane EKO, a každý sa správa trochu inak. Režimy si však viem nastaviť podrobnejšie podľa seba. Zmena jazdného režimu sa prejaví aj inou farbou infotainmentu. Opäť dávam do pozornosti spomínaný režim Go Kart, kedy je infotainment krásny čierny, čo vyzerá mimoriadne atraktívne.

Test Mini Aceman SE: Infotainment a navigácia

Mini Aceman má mimoriadne štýlový kruhový displej infotainmentu, pričom softvér ho využíva veľmi dobre. Obsahuje množstvo funkcií, no spočiatku som v ňom bol absolútne stratený. Intuitívne to síce veľmi nie je, no keď si na to zvyknete, nebudete mať žiadny problém. Displej je inak veľmi pekný, s parádnymi farbami a dostatočným rozlíšením, takže prvky na ňom vyzerajú lákavo a moderne. Výhrady nemám ani k jeho rýchlosti aj keď nejaké to zaváhanie by sa predsalen našlo.

Mapové podklady a navigácia sú skvelé. Navigovanie je intuitívne, s aktuálnou premávkou a dobrým odhadom času v cieli. Výborná kamera vpredu zabezpečuje aj vizuálny zážitok, navigácia môže byť interaktívna. To znamená, že keď sa približujete ku križovatke, zobrazí sa na displeji reálny svet pred vami s navigačnými pokynmi. Mimochodom, navigačné pokyny a aj mapu vidím aj na Head-Up displeji, čo je fajn.

3D náhľad križovatky pri navigovaní

Kamery samy o sebe sú veľkým plusom elektromobilu. Ponúkajú aj 360-stupňový pohľad a široké možnosti zobrazenia pri cúvaní alebo parkovaní. Kvalita je tiež na vysokej úrovni, obraz má dostatočné rozlíšenie a nič neseká. Presne takto by sa to malo robiť. Vozidlo dokáže odhadovať percento nabitia v cieli, túto informáciu zobrazí ešte pred začatím navigovania. Počas navigácie ju však na displeji nevidím, opäť je potrebné jedno ťuknutie a následné vrátenie k navigácii. Počas jazdy tiež nevidím žiadny údaj o percente nabitia batérie, vidím len dojazd v kilometroch. Pre percento sa musím opäť prekliknúť na príslušnú položku. Škoda.

Súvisiacie články
Navigácia s rozšíreou realitou

Navigácia vie samozrejme plánovať trasu aj so zastávkami na nabíjanie. Odhaduje percento nabitia pri príchode, čas nabíjania a percento pri odchode. Štandard, ktorý dnes poznáme z každého lepšieho elektromobilu. Odhad úrovne nabitia batérie v cieli je pomerne slušný.

Informácia o stave batérii v cieli ešte pred začiatkom jazdy

K infotainmentu a multimediálnej výbave neodmysliteľne patria reproduktory. Nebudem tu hovoriť o ich počte či výkone, avšak v tejto výbave je tu Harman/Kardon, čo je pojem sám o sebe. V preklade to znamená špičkový zvuk s naozaj brutálnymi basmi (pokiaľ sa trochu pohráte s ekvalizérom). Na zvuk sa rozhodne nemôžem sťažovať.

Harman/Kardon reproduktory

MINI k Acemanu ponúka aj aplikáciu do smartfónu, s ktorou som bol spokojný. Spárovanie s vozidlom bolo bezproblémové, pričom aplikácia mi ponúkla všetko, čo som potreboval. Viem si auto na diaľku odomknúť, zatrúbiť či rozsvietiť svetlá. Viem ho aj vyhriať, vidím aktuálne informácie o nabíjaní a dokonca aj históriu trás so spotrebami a aktuálnou polohou. Aplikácia je príjemná, používateľské prostredie je atraktívne a viem si dokonca vybrať aj z viacerých pozadí či štýlov.

Test Mini Aceman SE: Exteriér

Zvonku je to klasické Mini, ktorému stále nechýba štýl. Aj keď v trochu väčšom balení. Svetlomety vpredu aj vzadu sú zaujímavé, hravé a svieže. Pôsobia veľmi dobre. Zaujímavé boli aj špeciálne 19″ John Cooper Works kolesá. Celkový dizajn elektromobilu spája dynamiku s odvážnou hranatosťou. To sa však pri vyšších rýchlostiach podpísalo aj na vyššej spotrebe, no k tomu sa dostaneme neskôr.

Mini Aceman SE

Prednej strane okrem svetiel dominuje aj atraktívna osemuholníková mriežka chladiča a hranaté kontúry presdahujú až do čisto tvarovanej kapoty. Siluetu definuje svalnatý postoj a sebaisté gemoetricky tvarované lemy blatníkov. Kľučky dverí sú hladko zapustené a moderný dizajn podčiarkujú sklenené povrchy. A napríklad aj panoramatická strecha, ktorú nie je možné otvoriť.

Test Mini Aceman SE: Interiér

Z interiéru mám zmiešané pocity. Na jednej strane určite oceňujem kvalitu spracovania, ktorá je výborná. Nikde nič nevŕzga, použité materiály sú fajn, nikde nie je nič zbytočne lesklé, čo by bolo potrebné neustále čistiť. Aj miesta je vpredu pomerne dostatok. Športové John Cooper Works sedadlá sú pohodlné a vyzerajú dobre.

Športové John Cooper Works sedadlá vyzrajú veľmi dobre

Zaujímavá je aj látka, ktorá je natiahnutá od stredu k spodnej časti volantu. Volant musím celkovo pochváliť, nie sú tu žiadne zbytočné tlačidlá navyše, ovládanie je intuitívne a hlavne sú tlačidlá fyzické. Úchop je príjemný, rozšírená časť pre ruky sa mi naozaj páči, veľkosť tak akurát. Naozaj sa nemám na čo sťažovať.

Detail volantu

Head-up displej predo mnou je fajn, ukazuje ja navigačné pokyny a dokonca aj mapu pri navigovaní, no ja by som skôr privítal údaje o spotrebe. V nastaveniach si ho viem upraviť tak, aby som naň videl z pozície sedadla, ktorú si zvolím. Lakťová opierka je k dispozícii len pre šoféra a nie je možné ju sklopiť. Pod ňou sa nachádza štýlová „krabička,“ ktorá je otvárateľná a slúži ako úložný priestor. Klasicky tu máme potom dva držiaky na poháre a v rámci testovanej výbavy nechýba ani bezdrôtová nabíjačka na telefón.

Odkladací priestor

Opierka hlavy je príjemne mäkká, no vystupuje smerom k stredu, takže jej boky sú viac vzadu. Zaujímavé riešenie, ktoré by niekomu mohlo prekážať. Zo zadnej časti kruhového infotainmentu vychádza ambientné podsvietenie palubnej dosky, ktoré je štýlové. Trochu výhrady mám k ergonómii dvier. Na otváranie a zatváranie som si musel zvyknúť, je trochu netradičné. Ale hlavne tlačidlá, ktoré ovládajú okná, sú akosi príliš vzadu, takže som musel trochu vykrúcať ruku.

Priestoru vzadu veľa nie je

S mojou výškou 180 cm si za mňa rovnako vysoká osoba už nesadne, nezmestí sa. Krátke, niekoľkominútové trasy síce zvládnu 4 vyššie dospelé osoby, no tam to aj končí. Dlhšie trasy pohodlné nebudú. A to ani pre posádku vpredu. Mini Aceman je športové auto so športovo naladeným podvozkom a na diaľnici je to cítiť, veľmi rado „skacká.“ Toto si tiež všimol kolega na prvej jazde a musím túto informáciu potvrdiť. Kufor s objemom 300 litrov je naozaj malý, no na nákup postačí. Kočík doň určite nezmestíte a nezmestil som doň ani svoju hokejku na florbal.

Spotreba a dojazd

Hneď na úvod je potrebné zmieniť, že auto som testoval v zime, čomu zodpovedá aj mierne zvýšená spotreba. V konečnom dôsledku som bol ale milo prekvapený. Pri zapnutej klimatizácii (ale s predhriatym autom) som bežne v meste jazdil so spotrebou 14 kWh/100 km. Prvotné vyhriatie kabíny si samozrejme zoberie viac energie, takže spotreba na krátkych trasách výrazne kolísala. Prvé kilometre v meste som bežne jazdil so spotrebou cez 20 kWh/100 km.

Síce trochu neštandardné, no pokúsil som sa v zime trochu pojazdiť aj bez kúrenia, aby som zistil, o koľko sa zníži spotreba. Pri ľahkej nohe som aj v zime vedel jazdiť so spotrebou približne 12,5 kWh/100 km. Niekde pri týchto číslach sa teda bude pohybovať spotreba pri príjemnejšej vonkajšej teplote bez nutnosti vyhrievania, pravdepodobne sa bude dať dostať ešte trochu nižšie.

Celkový mestský dojazd v prípade spotreby 14 kWh/100 km sa teda pohybuje niekde na úrovni 350 kilometrov, čo je veľmi slušné. Ak by sme počítali s letnou spotrebou niekde na úrovni 12 kWh/100 km, teoretický dojazd by bol cez 400 kilometrov. Bavíme sa však o ekonomickej defenzívnej jazde, čo pri tomto type vozidla nepredpokladáme.

Udržiavanie nastavenej teploty v zime (20 stupňov celzia) pri vyhriatej kabíne si žiada približne 1,2 kWh za hodinu, aspoň tak to uvádzal infotainment vozidla. Čo sa týka údajov o spotrebe, tu som celkom sklamaný. Spotrebu neukazuje Head-Up displej a napríklad pri navigovaní ju nevidím ani v infotainmente. Pre jej skontrolovanie tak musím vždy urobiť preklik na inú obrazovku a následne sa vrátiť k navigovaniu. Nie príliš ideálne riešenie.

Chýbať samozrejme nesmie ani náš bežný test  mestského okruhu. Vonkajšia teplota bola 2 stupne celzia, v aute sedela jedna osoba a jazdili sme maximálnou povolenou rýchlosťou. Samozrejme, zimné gumy, interiér vyhriaty na 20 stupňov celzia (predhriaty pred testom), kúrenie zapnuté. V tomto režime som dosiahol spotrebu 13,9 kWh/100 km.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - zimné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Dacia Spring10,9 kWh / 100 km246 km4 °C
Mini Aceman SE13,9 kWh / 100 km354 km3 °C
Škoda Superb Combi PHEV14,0 kWh / 100 km141 km (plug-in hybrid)14 °C
Cupra Born VZ16,5 kWh / 100 km478 km3 °C
Porsche Macan Turbo17,7 kWh / 100 km537 km3 °C
BMW M521,6 kWh / 100 km86 km (plug-in hybrid)3 °C
Audi Q8 e-tron Edition Dakar22,8 kWh / 100 km465 km6 °C
Mercedes-Benz EQV 30022,9 kWh / 100 km393 km2 °C
Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology26,4 kWh / 100 km439 km4 °C
Audi SQ6 e-tron27,0 kWh / 100 km351 km3 °C

Na diaľnici som vyskúšal našu klasickú trasu Bratislava – Malacky, a to v oboch smeroch. Tempomat nastavený na 132 km/h, v aute jedna osoba, vonkajšia teplota rovná nula. Kabína vozidla bola pred testom vyhriata na 20 stupňov, pričom počas testu bolo kúrenie nastavené na 20 stupňov. Cesta tam ukázala spotrebu 24,9 kWh/100 km, následná cesta späť rovných 23 kWh/100 km. Počítam tak s priemerom 24 kWh/100 km, čo by znamenalo zimný diaľničný dojazd na úrovni 205 kilometrov.

Test Mini Aceman SE: Záverečné hodnotenie

Mini Aceman SE je veľmi zaujímavé a štýlové autíčko, avšak nie za málo peňazí. V prvom rade ponúkne atraktívny dizajn, ktorý nenechá nikoho chladným. Ide o štýlový elektromobil, ktorý si nájde svojich fanúšikov. Otázkou zostáva, či budú ochotní za tento štýl si priplatiť. Okrem toho ponúkne veľmi slušný výkon a parádne jazdné vlastnosti, pokiaľ vás teda zaujíma športovejšia jazda. Do zákrut sa nenakláňa a na ceste sedí výborne. Pri akcelerácii ho však trochu brzdí pohon predných kolies.

Mínusom je samozrejme menej priestoru vnútri. Či už na zadných sedadlách alebo aj v kufri. No, rodinné auto to samozrejme nie je, ale nejakú tú batožinu predsalen odvezie.

Test Mini Aceman SE: Výhody a nevýhody

  • Atraktívny dizajn
  • Veľmi slušný výkon
  • Pekný a pomerne rýchly infotainment
  • Slušná spotreba
  • Zábavná jazda
  • Dobrá spotreba v meste, aj v zime
  • Výborná 360-stupňová kamera

  • Problémy s prenesením výkonu na vozovku
  • Android Auto na okrúhlom displeji nevyzerá dobre
  • Málo priestoru pre pasažierov vzadu
  • Vysoká diaľničná spotreba
  • Malý kufor
  • Vysoká cena
Náš tip
Test Volvo EX30: Švédska imidžovka nielen do mesta
Related Post
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.