Plnohodnotný test MINI Cooper SE síce máme už dávno za sebou, no ja som sa po čase rozhodol toto elektrické žihadlo opäť trochu prevetrať, aby som si aspoň čiastočne overil jeho schopnosti pri jazde po diaľnici. Išlo mi hlavne o spotrebu. Práve vďaka tomu, že sme tento elektromobil už poriadne otestovali som mal celkom dobrú predstavu o tom, čo približne treba očakávať.
Musím povedať, že diaľnica pre elektrické MINI nie je typickým revírom či prirodzeným prostredím. Malá baterka a oficiálny dojazd štedro udávaný na úrovni 253 kilometrov ho predurčujú skôr k zábavnému brázdeniu mestských ciest, kam zapadne na výbornú. Na diaľnici sa nestratí, jazda je veľmi dynamická, príjemná až zábavná, no z pohľadu dojazdu to nie je tak celkom ono. Treba sa pripraviť na kompromisy a častejšie zastávky na nabíjacích staniciach. Tomu sa veľmi nedá vyhnúť.
Nezameniteľný štýl
Elektrické MINI nie je žiadnou horúcou novinkou a celkovo nejde ani stelesnenie toho, čo sa bežne vybavuje v mysli pri zmienke slova elektromobil. Neláka cenou, nezaujme dojazdom, no ak mu niečo musím kvitovať, tak je to nezameniteľný štýl spojený s touto, dovolím si povedať, legendou. Šmrnc sa nevyparil ani v prípade plne elektrického prevedenia. Stále je to MINI.
Kompaktné, živelné a zábavné. MINI Cooper SE to jednoducho hrá na pocity. A ide mu to veľmi dobre. Známy dizajn, pomerne jednoduchý interiér kombinujúci fyzické tlačidlá s moderným dotykom, funkcia head-up displej neštandardne produkovaná fyzickým mini displejom, okruhla obrazovka infotainmentu lemovaná LEDkami, skvelé audio, no, čo je hlavné, čisto elektrický pohon. Označil by som to za spojenie tradícii a dávky novoty.
Elektrické žihadlo
Toľko k akémusi úvodu. Poďme sa už pomaly pozrieť na nejaké tie praktické dáta z jazdy. Toto MINI som označil ako “žihadlo”, a nie je to žiadna náhoda. Je to malé autíčko s elektromotorom (135 kW, 270 Nm), ktorý dodáva okamžitý výkon a napriek maximálne 150 km/h zvláda “ťahať” aj pri diaľničných rýchlostiach. Spomínaná maximálna rýchlosť by mohla tak trochu intuitívne vyvolávať pocit, že po 130-ke už tie ďalšie zrýchlenie musíte z MINI doslova žmýkať, no nie je to tak. Sily má dosť a vôbec sa tým netají. Stlačíte pedál a je to tam… Umožňuje to pohotové a efektívne manévre, hlavne v mestkej premávke, kde je MINI ako ryba vo vode.
Ak by som chcel niekomu elektromobilitu ukázať, nazvime to “hravou formou”, tak tento elektromobil by bol jedným z mojich favoritov. Napriek tomu, že ide o menšie auto, čo veľmi cítiť na interiéry, hlavne na zadných sedadlách aj v batožinovom priestore, som si niekoľkodňovú spoločnosť užíval.
Bol to krátky čas na nejaké komplexné zhodnotenie, veď na to tu je už spomínaný test, no elektrické MINI zanechalo dojem. Nebolo to však všetko len pozitívne. Narazil som aj na veci, ktoré mi vyslovene vadili. Mojimi úhlavnými nepriateľmi sa stali dve veci: zabudovaná navigácia a rekuperácia.
Navigácia kvôli svojej zdanlivej nepresnosti presne v tejto oblasti, kde by pri “aute do zásuvky” mala excelovať. Nasmerovanie na nabíjaciu stanicu. Dvakrát na tej istej trase, raz tam a raz späť, sa mi stalo, že ma posielala o nejaký ten kilometer ďalej, než bolo skutočne potrebné. Nabíjaciu stanica, ktorú som potreboval navštíviť, ZSE Drive Budča, po mene poznala a ponúkla ju. No jej umiestnenie mala tak trochu posunuté… A skúsil som to viackrát. Obidve ponúkané možnosti, aby som náhodou nezadával stanicu na druhej strane. Bez úspechu. Nejako sme si proste nerozumeli, a to som sa snažil.
Dobre, a čo tá rekuperácia? V tomto prípade išlo o to, že MINI povie, že rekuperácia je silná, tak to mysli vážne. Počas prvých kilometrov som mal pocit, že inšpiráciou pre intenzitu sily bol snáď bájny Herkules. Po pustení pedálu je spomaľovanie neskutočne intenzívne a treba si na to poriadne zvyknúť. Dá sa to. Chce to trochu praxe, aby mal človek dobrú predstavu, čo má čakať, no a potom to už ide fajn. Silná je ale proste silná.
Bratislava – Liptovský Mikuláš a naspäť
MINI Cooper SE som zobral na trasu Bratislava – Liptovský Mikuláš a naspäť. Približne 300 kilometrov v každom smere. Batéria s kapacitou 32,6 kWh a papierový dojazd cca 253 kilometrov. Odhadovaný dojazd, ktorý ma privítal na obrazovke pri plnom nabití? Necelých 170 km. V praxi to teda znamenalo dve zastávky na nabíjanie.
Strategicky a podľa odporúčaní som zvolil Beladice a Budču. Na začiatku som mal trochu obavy, hlavne keď som videl ako rýchlo klesajú percentá. Veď sľubovaných kilometrov pri plnom nabití nie je zas tak veľa, takže vizuálne ubúdajú dosť rýchlo. Prax ale nebola až taká kritická. Nestalo sa mi, že by som išiel úplne nadoraz a k nabíjacej stanici som sa dovalil vždy s dostatočnou rezervou. Dlhšiu trasu po diaľnici si treba aspoň trochu pozrieť dopredu a počítať s viacerými nabíjaniami. Potom je to fajn.
Ani toho nabíjania sa netreba báť. Mini Cooper SE ponúka nabíjací výkon 50 kW, čo je vzhľadom na celkovú kapacitu batérie 32,6 kWh viac než dostatočné. Obzvlášť ak budete využívať “optimálny rozsah” nabíjania 20-80 %. Napríklad ja som na Beladice z Bratislavy dorazil s 20 % batérie. Trochu som sa natiahol, dal si jedlo a po 30 minútach som odchádzal nabitý na 86 % (prijatých 20,608 kWh).
Spotrebu som začal na tejto ceste merať trochu neskôr. Zabudol som si resetovať štatistiky… Takže tu mám len čiastkové údaje 171 km, 17 kWh na 100 km. Trasa približne Beladice – Liptovský Mikuláš. Takže to nie je úplne tragická vzorka.
Ako to už pri elektromobiloch býva, aj tu platí, že rýchlosť nabíjania a čas strávený na nabíjačke sa mení podľa okolností. Ak chcete optimalizovať trasu, tak sa príliš neoplatí “tlačiť” to úplne do 100 %. Príklad z nabíjacej stanice GreenWay: začiatok na 24 %, koniec na 98 %. Doba nabíjania 58:46. V tomto prípade som to ale “pichol nabíjať” v centre, dal som si obed, niečo vybavil a trvalo mi to túto necelú hodinku. Trošku som chcel vyskúšať spotrebu v meste, tak som to dal asi pol hodinku v typickej obednej premávke. Výsledok 15,5 kWh na 100 km pri priemernej rýchlosti 33,5 km/h.
Potom ma čakala cesta naspäť do Bratislavy. Tak som to využil na skúšku diaľničnej spotreby. Budča – Beladice, 123,7 km/h, spotreba 20,8 kWh na 100 km. Mikuláš – Ružomberok som pre porovnanie zvládol s priemerkou 122,3 km/h a spotrebou 17,1 kWh. Je však pravda, že vtedy som mal vypnutú klímu.
Úsek Beladice – Bratislava som začínal s 92 %. Zase som sa trošku zdržal v tamojšom “mekáči”. A Better Routeplanner mi zaujímavo odporúčal nabiť až na 96 %, no po predošlej skúsenosti som už vedel, že mám rezervu. Zvládol som opačnú trasu s pekným zostatkom, takže návrat nemôže byť až taký odlišný. A presne tak bolo.
Podľa ABR mi mal tento úsek trvať 1 h 4 minúty a doraziť do Bratislavy som mal s 10 %. Mne to trvalo 1 h 11 minút a zostalo mi 23 %, respektíve 36 km. Priemerná rýchlosť 101, 3 km/h a spotreba rovných 17 kWh na 100 km. Zážitok s elektrickým MINI a jeho tvrdým podvozkom bol za mnou a ja som si utvrdil, že veci treba brať s rezervou.