Minister hospodárstva Slovenskej republiky predložil vláde Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá má pomôcť Slovensku dosiahnuť cieľ k uhlíkovej neutralite. Plán dostal na vláde zelenú, no jeho realizácia vôbec nebude jednoduchá.
Richard Sulík vidí vo vodíku veľký potenciál, ktorý by Slovensko nemalo premárniť. Aj z tohto dôvodu vznikla Národná vodíková stratégia, ktorá teda má o krok bližšie k realizácií do praxe. „Cieľom stratégie je zvýšiť konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky a zároveň
výrazne prispieť k uhlíkovej neutralite spoločnosti v súlade s Parížskou klimatickou dohodou, ku ktorej sa SR prihlásila. Stratégia definuje podmienky pre realizáciu vodíkových technológií v súlade s dlhodobým strategickým zámerom rozvoja SR do roku 2030, resp. 2050,“ píše sa v predkladacej správe.
Po prerokovaní národnej stratégie vo vláde SR je následne potrebné realizovať Akčný plán, ktorú bude pozostávať z časového, vecného a aj finančného plánu. Na základe neho dostanú príslušné orgány štátnej správy konkrétne úlohy. Slovensko plánuje využívať vodík vo viacerých oblastiach, no okrem priemyselného využitia sa spomína najmä jeho využitie v doprave. Okrem tej osobnej by mohlo ísť najmä o výmenu dieselových jednotiek vlakov za elektrické prostredníctvom palivových vodíkových článkov. Spomína sa však aj možná výroba syntetického paliva.
Návrhov je samozrejme viac, no až časom sa ukáže, ktorý sa nakoniec dostane do praxe.
Aktualizácia 28. júna 2021
Pôvodný článok z 23. februára 2021:
Minister Sulík pózuje pred vodíkovým elektromobilom: „Národná vodíková stratégia je hotová“
Minister hospodárstva SR na sociálnej sieti avizuje, že je hotový strategický dokument na dekarbonizáciu slovenského priemyslu a životného prostredia. Národná vodíková stratégia má udomácniť využitie tohto plynu na Slovensku a ministerstvo s ním má veľkolepé plány. Dokument zverejní „čoskoro“.
Národná vodíková stratégia
Minister hospodárstva SR Richard Sulík (SaS) na svojom Facebookovom profile zverejnil video, kde pózuje pred vodíkovým vozidlom Toyota Mirai, ktoré je pravdepodobne prvým vozidlom tohto druhu na Slovensku. Strategický dokument, ktorý má udomácniť vodíkové technológie na Slovensku, minister avizoval už v minulom roku. MH SR s jeho vypracovaním mierne mešká a medzičasom podobný dokument predstavil aj Košický samosprávny kraj (KSK).
V súlade s Národnou vodíkovou stratégiou budú na Slovensku vybudované vodíkové čerpacie stanice pre dopravné prostriedky. Historicky prvé dve takéto „čerpačky“ chce ministerstvo vybudovať už tento rok, pričom počiatočná investícia do nich má byť od 1 do 4 miliónov eur. Vyrastú v Bratislave a v Košiciach.

Okrem budovania čerpacích staníc plánuje ministerstvo vyrábať tento plyn z prebytkov energie z našich jadrových elektrární (v noci). V tomto prípade ide o sivý vodík. Eventuálne, keď bude na Slovensku vyššia inštalovaná kapacita obnoviteľných zdrojov energie, budeme vyrábať tzv. zelený vodík. Vodík chce používať aj na uskladňovanie energie v existujúcej plynovej infraštruktúre.
„Toto je vodíkové auto. Nevyzérá uletene ako z nejakého sci-fi filmu, a to preto, lebo vodík nie je žiadna hudba vzdialenej budúcnosti. Máme to už dnes v takýchto autách. Ministerstvo hospodárstva bude podporovať vodíkové technológie, lebo je to veľmi dobrý spôsob, ako prispieť k dekarbonizácii nášho priemyslu a životného prostredia. Čoskoro predstavíme Národnú vodíkovú stratégiu a našim cieľom je udomácniť vodík na Slovensku.“ hovorí Sulík vo videu na sociálnej sieti.
Autor: Radovan Skokan
A čo keby tak najprv dorobili rozpracované? Napríklad spackaný tender na ZSE nabíjačky na diaľniciach?
Sulik by mohol prestat snivat a vratit sa radsej ku svojej kalkulacke, na ktorej by mu pekne vyslo, ze vodik vobec nieje efektivnejsi v porovnani vyroby elektriny a priamym nabijanim baterii. Vyroba vodiku a jeho nasledne znovu-premenenie na kineticku energiu v aute znamena az 60% straty oproti cisto elektrickom aute, ktoreho straty od vyroby, distribucie , nabijania az po premenu na kineticku energiu su len okolo 25%.
Samozrejme zaroven treba pripomenut straty pri spalovacich autach, ktore su na urovni 70-80%. Kto chce, najde si info a docita sa.
Takto nejako by sa obliekol aj prostitút.Mohol vyskúšať podväzky!?
Ale čo môžeme o tejto sebranky očakávať?
Jeden je plagiátor- garant výchovy a edukácie(poznavacie znamenie-lysina a okuláre na chrbte),druhá je gaťková odborníčka,tretí servilne nadbieha a rieši zlých rusov,ktorí si dovolili robiť bu-bu-bu, na predstavte si výsostnom ruskom území,pohyby s vlastným vojskom!
Zostava ktorá poteší.
Ideálna do komedialneho klipu!