Hlavné mesto Ruska je známe vysokým záujmom o elektromobilitu. Moskva už v minulom roku intenzívne nakupovala elektrické autobusy s cieľom plne elektrifikovať verejnú dopravu. Teraz potvrdili nákup ďalších a do konca roka tu bude jazdiť približne 1000 elektrických autobusov.
Najväčšia flotila v Európe
Moskva je najväčšie mesto v Európe, ktoré má 12 miliónov obyvateľov. Hromadná doprava tu hrá preto veľký význam, no zároveň vytvára veľké množstvo CO2. Rusko si preto dalo za cieľ plne elektrifikovať hromadnú dopravu v hlavnom meste a tento cieľ začali plniť už pred niekoľkými mesiacmi. V súčasnosti jazdí po moskovských cestách viac ako 500 elektrických autobusov.
Informáciu priniesol web Electrek, ktorý v tejto veci kontaktoval priamo oddelenie dopravy hlavného mesta (DOT). Moskva zahájila nákup stoviek ďalších elektrických autobusov. Vďaka tomu by sa mala ich flotila rozšíriť až na 1000 elektrických autobusov do konca roka 2021. Navyše, DOT avizuje, že počet plánujú v najbližších štyroch rokoch rozšíriť na viac ako 2000, vďaka čomu by mali 2675 vozidiel s elektrickým pohonom.
Zelená budúcnosť
Už súčasný počet elektrických autobusov dokázal výrazným spôsobom redukovať emisie CO2. 500 elektrických autobusov na 33 linkách dokázalo ušetriť až 400 ton CO2 v roku 2020. Moskva plánuje dosiahnuť plne elektrifikovanú verejnú dopravu do roku 2032. Cieľom DOT ale zjavne nie je iba nákup elektrických autobusov.
Reuters nedávno priniesol článok, v ktorom cituje slová šéfa programu zelenej ekonomiky, Mikhaila Babenko. Moskva tiež vymieňa staré električky za nové, výkonnejšie a efektívnejšie verzie. Zároveň dodáva, že ešte nejaký čas potrvá, kým si Moskovčania naučia vymeniť osobné autá za zelenšie alternatívy.
Už aj na Slovensku
Elektrické autobusy jazdia aj v niektorých slovenských mestách. Okrem najväčších slovenských miest ide napríklad aj o Žilinu. V Bratislave už bežne jazdia na niekoľkých linkách, v roku 2017 sa hovorilo o celkovo 18 elektrických autobusoch. V roku 2018 sme písali o inštalácii pantografových nabíjacích staníc v rámci Bratislavy.
Nabíjanie elektrických autobusov je vďaka tomu veľmi jednoduché – vozidlo vysunie pantograf a ten vkĺzne do nabíjacej koľajnice. Výrobca udáva, že maximálny výkon týchto nabíjačiek je až 600 kW, a to s parametrami 600V a 1000A. Aj Košice využívajú elektrické autobusy. V roku 2017 v metropole východu jazdilo až 14 elektrických autobusov.