MojElektromobil

Profesor z Mníchovského inštitútu pre ekonomický výskum (IFO) vydal štúdiu, ktorá tvrdí, že elektrické autá sú špinavejšie ako naftové vozidlá. Bola však chybná a my vám vysvetlíme prečo.

Automobilky a celý ropný priemysel často presadzujú myšlienku, že elektrické vozidlá sú pre životné prostredie horšie ako dieselové a benzínové motorové vozidlá, pretože sú nabíjané elektrinou zo špinavých zdrojov.

Štúdie skúmajúce celkové množstvo emisií pri výrobe elektriny dokázali, že elektromobily sú stále čistejšie a čistejšie, keďže obnoviteľná energia sa stáva dôležitejšou súčasťou elektrickej siete v každej krajine. Vykonali sa aj štúdie, ktoré konkrétne ukazujú, že elektromobily sú čistejšie ako naftové vozidlá bez ohľadu na to, aký zdroj elektrickej energie používate v európskej elektrickej sieti.

Inštitút pre ekonomický výskum IFO však teraz vyšiel s novou štúdiou s argumentom, že špinavá energia robí elektromobily horšími pre životné prostredie ako spaľovacie vozidlá:

„Keď berieme do úvahy súčasný energetický mix Nemecka a množstvo energie použitej pri výrobe batérií, emisie CO2 z vozidiel s batériou sú v najlepšom prípade vyššie ako emisie spaľovacieho motora a inak sú omnoho vyššie.“

Výroba energie sa transformuje na čistú

Najmä Nemecko v súčasnosti využíva viac uhoľnej energie ako väčšina Európy (približne 50%, Poľsko až 84%) a má jednu z najšpinavejších elektrických sietí v Európe, ale rýchlo sa transformuje na čistú energiu. Do roku 2030 – keď mnoho súčasných elektromobilov bude stále jazdiť po cestách – bude Nemecko vyrábať 2/3 energie z obnoviteľných zdrojov.

Štúdia IFO robí tie isté chyby, ktoré použili vo svojich štúdiach v minulosti odporcovia elektromobilov.

Predpokladajú napríklad, že Li-ion batérie po 150 000 km alebo desiatich rokoch používania stanú „nebezpečným odpadom“, čo jednoducho nie je pravda. 150 000 km je bežná záručná doba pre batériu, avšak jej životnosť je omnoho dlhšia a nie je nebezpečným odpadom. Napríklad v zozname Tesla High Mileage klubu dominuje majiteľ Tesly s viac ako 800 000 najazdenými kilometrami s originálnou batériou, pričom jej degradácia nepresiahla 15%.

Batérie sa recyklujú

Prakticky všetci výrobcovia elektromobilov pracujú tiež na recyklácii ich batérií, pretože po použití stále obsahujú cenné kovy. Podruhé, lítium-iónové batérie nemajú označenie nebezpečného odpadu – na druhú stranu, nebezpečné olovené akumulátory sú v každom dieselovom vozidle.

Rafinéria Slovnaft v Bratislave

Dvojaký meter

Jednou z najväčších chýb, ktoré robia, je to, že porovnávajú celkovú uhlíkovú stopu elektrického vozidla od ťažby surovín až po jeho likvidáciu po vyradení, zatiaľčo pri dieselových automobiloch berú do úvahy iba výrobu a používanie automobilu.

Nepozerajú sa na vplyv na životné prostredie a energiu spotrebovanú pri ťažbe ropy, transporte ropy do rafinérií, rafinácii ropy, distribúcií ropných produktov do čerpacích staníc a v neposlednom rade na energiu spotrebovanú na prevádzku čerpacích staníc.

Pri výrobe a distribúcii náhradných dielov spaľovacích áut sa generujú ďalšie emisie, pričom u elektromobilov je to v omnoho menšom množstve. Obsahujú totiž až o 80% menej pohyblivých komponentov.

 

24. apríla 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

12 odpovedí na “Mýtus vyvrátený: Elektrické autá z nemeckej štúdie nie sú špinavšie ako spaľovacie automobily”

  1. nemusime riesit len samotnu prepravu ropy a jej vyrobu. Staci sa pozriet na auto z pohladu, ze kazdy rok minimalne raz vsetci menia 3-8L oleja. Ten tiez treba vyrobit, dat do plastovej krabce (lebo v takych obaloch sa predavaju asi vo vacsine), prepravit ho a nasledne ZLIKVIDOVAT !!! to su eko bomby. nie jednorazova vyroba baterie.

  2. Jeden jediný údaj hovorí za všetko. na výrobu 1L benzínu z ropy je potrebných v procese výroby cca 1,2 kWh elektrickej energie. Čiže aby sme pripravili palivo na jazdu 100km úsporného benzínového auta – dajme tomu 6L, už je v priemysle minutých 7,2 kWh el.energie. Ale vážení, dobré elektroauto prejde na 7,2kWh elektriny z batérií cca 33km !! A to hovorí za všetko. Čiže EV len na prichystané palivo pre benziňák už má prejdených cca 33km. A ten benziňák sa ešte ani nepohol. Ak sa pohne a prejde 100km, minie 6L, a teda minie cca 60kWh energie obsiahnutej v benzíne (1L = približne 10kWh energie), klasické auto sa pohybuje cca 2,5x menej efektívne ako elektrické (spotreba EV je cca 22-25kWh/100km) a ešte pri tom hučí, smradí a ničí životné prostredie, tak, že vo veľkých mestách je to des.

  3. Musím nesúhlasiť s obhajcami spaľovacích motorov a nemusím sa ohánať žiadnymi číslami a výpočtami.Stačí použiť zdravý sedliacky rozum a pozrieť sa na celkový dopad na životné prostredie pri ropnom priemysle,od ťažby na územiach bez života, cez všetky ekologické katastrofy,ktoré vznikli pri ťažbe a preprave ropy,cez zamorené územia rafinérii. Nemôžeme predsa ignorovať tie množstvá emisií a iného odpadu,ktoré produkujú ropné tankery, kamióny a rafinérky. Je tu aj celospoločenské hľadisko,ktoré spomenuté ešte nebolo.Koľko životov, premrhanej energie a financii už stálo za bojmi o ropu,veď to máme denno-denne v správach,Severná Afrika,Latinská Amerika a pod. a večný boj mocností, nie je toho už dosť! Premeňme len tieto konflikty na emisie…A potom v pokoji inhalujme vzuch na preplnenej kriżovatke a skúsme si len predstaviť aké by to bolo keby tam čakali na semafóroch el. autá…Keď zohľadníme tieto faktory, potom sa dopracujeme a veľmi ľahko k odpovedi,ktoré autá sú ekologickejšie a nemusíme čítať nezmysli pomýlených a uplatených tzv.vedeckých štúdii.Veď len nedávno prepukol škandál, keď sa tak isto pomýlený vedátori, platený Nemeckými automobilkami snažili presvedčiť pokusných králikov-študentov,že ten výfukový plyn,ktorý dýchali je v podstate až skoro zdraviu pospešný. To už naozaj nikto nemá zdravý rozum? A teraz začnite prepočítavať spotrebu…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+