Elektromobilita tak ako ju poznáme dnes je v globálnom pohľade mladou témou. Aj kvôli tomu ju sprevádza viacero mýtov, nesprávnych a priam zavádzajúcich informácií.
V sérii článkov „Mýty a fakty o elektromobiloch“, ktorá vznikla na základe prednášky „10 dôvodov, prečo ľudia nechcú elektromobily“ z podujatia Salón elektromobilov 2021, sa postupne pozrieme na najčastejšie mýty obkolesujúce svet elektrických vozidiel.
V pozadí prezentácie stojí Kristián Kratochvíľ, človek ktorý sa dlhodobo venuje vývoju technológií pre obnoviteľné zdroje. Sám patrí medzi skúsených majiteľov elektromobilov, vďaka čomu pozná všetky ich stránky. Celý záznam prezentácie v originálnom znení nájdete na YouTube.
V prvej časti série Mýty a fakty o elektromobiloch sme sa pozreli na tvrdenie, že na Slovensku nemáme pre elektrické autá dostatok nabíjacích staníc. Následne sme priestor venovali otázke nabíjania elektromobilov, kedy sme si ukázali ako to funguje v praxi.
Pokračovali sme pohľadom na problematiku údajne nedostatočného dojazdu a pohľadom na otázku, kde všetky tie elektromobily vlastne budeme nabíjať… Nevynechali sme ani tému ekológie spolu s krátkym pohľadom na energetickú spotrebu v pozadí benzínu. Teraz na pretras prichádza životnosť batérií.
Životnosť batérie elektromobilu: Problém alebo zbytočný strašiak?
Veľmi obľúbená téma a hlavne kvôli tomu, že to vychádza z faktu, že prvé elektro autá, ktoré vznikali, mali skutočne problém so životnosťou batérie. To však bolo spôsobené skôr technickým problémom, že tieto batérie nemali termálny manažment, čiže častokrát sa prehrievali alebo podchladzovali. Všetky moderné elektromobily momentálne dostupné na trhu, až na Nissan Leaf, už majú termálny manažment, a ich batérie sú či už vyhrievané alebo chladené.
Ja mám skúsenosť s dvoma vozidlami z mojej histórie. Jedno červené a druhé, teraz aktuálne, strieborné. Každé z nich absolvovalo už dostatočný počet kilometrov, na základe ktorého sa dá hovoriť o tom, že aká je reálna živnosť batérií.
Väčšinou, keď ľuďom poviem, že za 3-4 roky sa s autom dá najazdiť 400 000 kilometrov, povedia, že to je nemožné. Ale čo je dôležitejšie, po takomto počte kilometrov batérie stále nie sú ani zďaleka na vyhodenie. Jedna batéria mala stratu 8,7 %, nová, strieborná ,má po 240 000 kilometroch stratu kapacity jemne cez 8%..
Životnosť batérie sa určuje hlavne v počte nabíjacích cyklov. Jeden nabíjací cyklus nie je to koľkokrát to auto pripojím na nabíjačku, ale koľkokrát sa využije nabíjaním plná kapacita. Uvediem to na príklade. Ak máme kýbeľ s vodou, ktorý má kapacitu 10 litrov, koľkokrát ho môžem naplniť, kým odtrhnem jeho ucho.
Čiže, keď naplním kýbeľ dvakrát po 5 litrov, tak je to iba jeden cyklus, keď naplním jedenkrát 10 litrov je to tiež jeden cyklus. Normálni výrobcovia hovoria o tom, že bežná kapacita batérie by mala byť okolo 1500 cyklov a stále po tom garantujú vyše 80 % jej pôvodnej kapacity.
Otázka znie koľko kilometrov by táto Kona mohla prejsť počas svojej životnosti, kým tú batériu musím vyhodiť? Tá mienka u nás je stále taká, že 2 roky, 100 000 kilometrov a batériu môžem vyhodiť. Keď si zoberieme Hyundai Konu, tak sme na nejakých 520 tisíc kilometroch, ktoré toto auto môže prejsť garantovane bez toho, že by som musel meniť batérie. Čiže, životnosť batérie ako problémovú súčasť elektromobilov si po týchto informáciách môžeme škrtnúť.