Elektromobilita tak ako ju poznáme dnes je v globálnom pohľade mladou témou. Aj kvôli tomu ju sprevádza viacero mýtov, nesprávnych a priam zavádzajúcich informácií.
V sérii článkov „Mýty a fakty o elektromobiloch“, ktorá vznikla na základe prednášky „10 dôvodov, prečo ľudia nechcú elektromobily“ z podujatia Salón elektromobilov 2021, sa postupne pozrieme na najčastejšie mýty obkolesujúce svet elektrických vozidiel.
V pozadí prezentácie stojí Kristián Kratochvíľ, človek ktorý sa dlhodobo venuje vývoju technológií pre obnoviteľné zdroje. Sám patrí medzi skúsených majiteľov elektromobilov, vďaka čomu pozná všetky ich stránky. Celý záznam prezentácie v originálnom znení nájdete na YouTube.
V prvej časti série Mýty a fakty o elektromobiloch sme sa pozreli na tvrdenie, že na Slovensku nemáme pre elektrické autá dostatok nabíjacích staníc. Následne sme priestor venovali otázke nabíjania elektromobilov, kedy sme si ukázali ako to funguje v praxi. V našej výprave naprieč svetom elektromobility budeme pokračovať. V tejto časti série „Mýty a fakty o elektromobiloch“ sa pozrieme na problematiku dojazdu, ktorý má byť podľa zarytých odporcov elektromobility nedostatočný. Aká je pravda?
Majú elektromobily malý dojazd?
Teraz si povieme niečo o dojazde. Elektromobilista Tomáš má to šťastie, že býva v rodinnom dome. Býva v Senci a pravidelne dochádza za prácou do Bratislavy. Čiže, klasický prípad pendlera. Tu pekne vidieť, že posledných 3 400 kilometrov, ktoré najazdil, nabíjal len doma, čiže bez potreby použitia akejkoľvek verejnej siete nabíjačiek. Je to len otázka toho, kde je dostupná energia, a v akej forme. Nepotrebujem mať neustále verejnú sieť nabíjačiek, pokiaľ môj jazdný profil je taký, že mi vyhovuje to domáce nabíjanie.
Ako príklad si môžeme uviesť krátku matematickú úlohu zo základnej školy. Slovná úloha, kde máme Jozefa. Jožko je workoholik, s foťákom behá v jednom kuse a pracuje každý deň, sedem dní v týždni, 365 dní v roku. Každý deň ráno o 6. hodine odchádza a vracia sa až o 8. hodine večer, aby nemusel ženu vídavať za svetla. Jozef si svojou prácu našetril na Teslu Model 3. Koľko môže na tej Tesle potom ročne najazdiť, keď ju každý deň bude dobíjať z 230 V zásuvky, a tá Tesla má dojazd 350 km?
Nejaké tipy? 5000 km? 10 000 km? Je to 65 000 km ročne, ktoré týmto autom môže najazdiť bez toho, že by bol odkázaný na poskytovateľov nabíjania na verejných sieťach. Je to vysoko nad ročný priemer bežného človeka. Stále hovoríme len o nabíjaní v domácich podmienkach z obyčajnej jednofázovej zásuvky.
Aplikácie, ktoré môžu pomôcť pri nabíjaní elektromobilov
Samozrejme, človek nerobí všetko len okolo domu, potrebuje sa niekedy dostať aj mimo tohto dosahu. Zatiaľ sme v tej situácií, že si musíme nejako vedieť vypomôcť, musíme sa nejako prispôsobiť, lebo sieť nabíjačiek ešte nie je taká známa ako sieť čerpacích staníc.
Lepšie si pomôcť niekým kto tomu rozumie. Konkrétne ja už nejaké skúsenosti mám, a tak pravidelne využívam tieto tri programy, ktoré by som rád odporučil aj ľuďom, ktorí ešte nemajú skúsenosti s elektro autami.
Plugshare je stránka, kde sú registrované všetky verejne dostupné nabíjacie stanice. Nefunguje to na aktivovanie nabíjania, ale len ako prehľad. Ide o komunitnú aplikáciu, preto ak niekto niekde objaví nabíjačku, odfotí ju, zapíše parametre a pridá ju tam.
Druhou výbornou stránkou je Chargemap. Je to síce komerčná stránka, to znamená, že musím raz zaplatiť prístup na to, aby som mal k dispozícií všetky údaje, avšak čiastočne funguje aj na aktiváciu nabíjacích bodov. Tým, že je to platená stránka, sú tam administrátori, ktorí aktívne vyhľadávajú nové nabíjacie stanice, prípadne spolupracujú s prevádzkovateľmi nabíjacích sietí, takže sú tu vždy aktuálne údaje o dostupnosti.
Moja najobľúbenejšia aplikácia je posledná, A better Routeplanner, ktorá vznikla ako súkromná iniciatíva jedného pána, ktorý mal jeden z lepších elektromobilov, konkrétne Teslu. Avšak ani Tesla nie je dokonalá, je to len veľmi dobré elektroauto a nevie navigovať medzi viacerými bodmi. Viem si vybrať, že chcem ísť tam, a auto pekne vyráta, že musím zastaviť na nejakých nabíjacích staniciach, ale nevie vyrátať okružnú jazdu.
Práve táto aplikácia to vie. Postupom času boli jej funkcie vylepšované tým spôsobom, že ľudia poskytovali údaje o prevádzke svojich áut, samotní výrobcovia poskytli online prístup k autám a získali sa presné údaje, aké majú autá spotreby na daných úsekoch, pri daných rýchlostiach, teplotách, zaťažení, pri jazdných profiloch.
Ja si viem na stránke pekne vybrať auto, chcem cestovať z tohto miesta tam, a „A better Routeplanner“ stránka mi pekne nasimuluje celú cestu, ukáže mi nabíjacie stanice, dokonca mi vie ukázať aj približné ceny koľko ma táto cesta bude stáť. Viete si tam zmeniť aj klimatické podmienky, zaťaženie auta, hmotnosť atď. Vynikajúci nástroj, ktorý odporúčam každému.
Praktické príklady zo života
Toto je konkrétne jedna simulácia, lebo my Slováci sme zaťažení, že každý týždeň musíme cestovať z Bratislavy do Košíc a niekedy aj naspäť… Vybral som jedno z najlepších elektrických áut, ktoré je aktuálne dostupné na trhu, a to je Hyundai Kona.
Vybrali sme si, že štartujeme z Bratislavy s 90 % batérie, navigácia vybrala južnú trasu to znamená, že ideme cez Zvolen. Správne identifikovala aký dojazd má auto, vybrala, že budeme nabíjať v Budči, kde by sme prišli s 28 %, budeme tam nabíjať 22 minút a následne pokračujeme do Košíc, kde prídeme s 15 %.
Niekto by teraz mohol povedať: „To sú len čísla na simulátore.“ Ešte raz, sú to údaje, ktoré stránka počíta na základe reálnych výsledkov. Celá jazda trvá 4 hodiny 18 minút a s nabíjaním 4 hodiny 41 minút.
Samozrejme, ale máme tu ešte väčších expertov, ktorí chodia každý týždeň do Chorvátska, tak som si dovolil spraviť aj takúto simuláciu. Ideme z Nitry do Zadaru, celková trasa 738 km. Tuto konkrétne 9 hodín 38 minút. Žiaľ cez 9 hodín je to kvôli tomu, lebo Chorvátska strana ešte nemá vybudovanú sieť rýchlo nabíjačiek HPC, ktoré vedia nabíjať nad 150 kW.
Ja toho elektro autom tiež najazdím dosť, len to auto je pre mňa pracovný nástroj. Mám to šťastie, že v mojej práci sa venujem prevádzke zdrojov obnoviteľnej energie. To znamená, že moji zákazníci disponujú dostatočným množstvom elektrickej energie.
Väčšinou, keď mám svoj termín, znamená to pre mňa, že prídem, pichnem do zásuvky, obyčajnej 16 A trojfázovej zásuvky, hodinu tam stojím, a za ten čas sa auto nabíja. Pekne je vidieť, že moja jazda začína v Nitre, prídem do Senca, hodinu nabíjam a pokračujem ďalej. Môj denný okruh je 340 km, auto nabíja v podstate 3 hodiny a vraciam sa naspäť ešte s takmer polovičnou nádržou.
Aký veľký dojazd ľudia reálne potrebujú?
V celom svete je otázka, že koľko je ten potrebný dojazd elektro auta. Toto je prieskum, ktorý prebehol v Nemecku. Niekoľko tisíc respondentov odpovedalo na otázku, čo považujú za akceptovateľný dojazd.
Pekne vidieť, že približne 30 % ľudí stále potrebuje mať denný dojazd nad 500 km. Keď sa však pozrieme opačne na tie jazdné profily, tak vidíme, že 53 % populácie denne vôbec nejazdí alebo jazdí do 20 km. 100 km a viac denne najazdí len 5 % a dokonca len 2 % ľudí najazdí nad 150 km.
Dneska, keď sa pozrieme na dostupné elektrické autá, ani jedno nemá dojazd pod 150 km. Reálny dojazd. Nehovorím o VLT spotrebe, hovoríme o reálnej spotrebe. Ľudia, ktorí bývajú v bytoch a v domoch, v mestách, majú ročne najazdených okolo 10 000 km. Keď to rátame na pracovné dni a nejaké víkendy, tak je to len 45 km denne.
Akonáhle má človek dom, už väčšinou viacej dochádza. Tam sa ročný nájazd pohybuje okolo 18 až 20 tisíc kilometrov, čiže v priemere denne 90 km. Samostatnou kategóriou sú firemné autá. Tam sú vodiči naozaj, odkázaní na jazdenie. Tam záleží už len od firmy aký je ten dojazd, ale tých 130 km denne sa bežne ráta ako normálna prevádzka. Takže dojazd by pre väčšinu populácie nemal byť problém.