Elektromobilita tak ako ju poznáme dnes je v globálnom pohľade mladou témou. Aj kvôli tomu ju sprevádza viacero mýtov, nesprávnych a priam zavádzajúcich informácií.
V sérii článkov „Mýty a fakty o elektromobiloch“, ktorá vznikla na základe prednášky „10 dôvodov, prečo ľudia nechcú elektromobily“ z podujatia Salón elektromobilov 2021, sa postupne pozrieme na najčastejšie mýty obkolesujúce svet elektrických vozidiel.
V pozadí prezentácie stojí Kristián Kratochvíľ, človek ktorý sa dlhodobo venuje vývoju technológií pre obnoviteľné zdroje. Sám patrí medzi skúsených majiteľov elektromobilov, vďaka čomu pozná všetky ich stránky. Celý záznam prezentácie v originálnom znení nájdete na YouTube.
V prvej časti série Mýty a fakty o elektromobiloch sme sa pozreli na tvrdenie, že na Slovensku nemáme pre elektrické autá dostatok nabíjacích staníc. Následne sme priestor venovali otázke nabíjania elektromobilov, kedy sme si ukázali ako to funguje v praxi. Pokračovali sme pohľadom na problematiku údajne nedostatočného dojazdu, a teraz sa pozrieme na to, či elektrické vozidlá vlastne máme kde nabíjať.
Kde budeme všetky tie elektromobily nabíjať?
V súvislosti s rastúcim počtom elektrických vozidiel na cestách vyvstáva otázka „Kde to budeme nabíjať?“. Ešte raz zopakujem, elektroauto nie je pre každého. Alebo zatiaľ nemáme také elektrické auto, ktoré by bolo vhodné pre úplne každého. Avšak už sú na trhu dostupné modely, kde by si väčšina populácie vedela vybrať. Preto, keď mi dané auto nevyhovuje, vyberiem si iné.
Aby to všetko v praxi fungovalo úplne hladko, určite musíme začať rozširovať predovšetkým sieť AC nabíjačiek, aby sa sieť zahustila. Ďalej by sme mali stredne rýchlonabíjacie stanice, tých 50 kW, urobiť lokálne po mestách, hlavne pri obchodných centrách, prípadne pri miestach, kde ľudia stoja do hodiny. Tieto miesta by mali slúžiť predovšetkým pre tých, ktorí sú zo sídlisk a majú tie denné dojazdy okolo 25 až 40 km. Čiže, jedenkrát do týždňa na takomto mieste dobije svoje auto, a potom nemusí riešiť žiadne problémy.
Veľká pomoc by bola aj to, keby priamo zamestnávatelia umožňovali svojim zamestnancom nabíjať elektromobil v práci, práve postavením pomalých nabíjacích staníc. Pretože ľudia v práci zvyknú tráviť 8 hodín a počas tohto času by mohli svoje elektrické auto pomaly nabíjať. Ročne by sa to mohlo pretaviť do nájazdu v objeme tisícok kilometrov.
Slovensko je voči Európe špecifické tým, že v rodinných domoch u nás žije stále viac ako polovica populácie. To znamená, že polovička populácie je už teraz pripravená kedykoľvek prestúpiť do elektro auta. Samozrejme, keď sa na to pozeráme z pohľadu možností nabíjania. V mestách je to samozrejme komplikovanejšie, nie všetci sú kaskadéri alebo ochotní spoliehať sa len na verejnú sieť. Potom prichádza ten argument, že na sídliskách budeme preskakovať predlžovačky, čo je samozrejme hlúposť.
V tomto bode sieť nabíjačiek ešte stále nie je tak dostatočne silná, aby vedela poskytnúť nabíjacie možnosti pre ľudí, ktorí by sa v tomto momente rozhodli nakupovať elektro autá na sídliskách. Keď sa však na to pozrieme z opačného pohľadu musíme si uvedomiť, že až 65 % všetkých vozidiel spôsobujú až 74 % emisií. Celkovo teda určite máme kde nabíjať, len to do budúcna treba ešte trochu zahustiť.