MojElektromobil

Elektromobilita tak ako ju poznáme dnes je v globálnom pohľade mladou témou. Aj kvôli tomu ju sprevádza viacero mýtov, nesprávnych a priam zavádzajúcich informácií.

V sérii článkov „Mýty a fakty o elektromobiloch“, ktorá vznikla na základe prednášky „10 dôvodov, prečo ľudia nechcú elektromobily“ z podujatia Salón elektromobilov 2021, sa postupne pozrieme na najčastejšie mýty obkolesujúce svet elektrických vozidiel.

V pozadí prezentácie stojí Kristián Kratochvíľ, človek ktorý sa dlhodobo venuje vývoju technológií pre obnoviteľné zdroje. Sám patrí medzi skúsených majiteľov elektromobilov, vďaka čomu pozná všetky ich stránky. Celý záznam prezentácie v originálnom znení nájdete na YouTube.

V prvej časti série Mýty a fakty o elektromobiloch sme sa pozreli na tvrdenie, že na Slovensku nemáme pre elektrické autá dostatok nabíjacích staníc. Následne sme priestor venovali otázke nabíjania elektromobilov, kedy sme si ukázali ako to funguje v praxi.

Pokračovali sme pohľadom na problematiku údajne nedostatočného dojazdu a pohľadom na otázku, kde všetky tie elektromobily vlastne budeme nabíjať… Nevynechali sme ani tému ekológie spolu s krátkym pohľadom na energetickú spotrebu v pozadí benzínu. Na pretras prišla aj otázka degradácie batérií, a teraz, na záver, nám zostáva z praktického pohľadu preskúmať to, či sú dnešné elektromobily skutočne drahé.

Zdroj: Kristián Kratochvíľ

Ako je to s cenou moderných elektromobilov?

Čo nám zostáva je cena. K tej cene by sa mali vyjadriť hlavne momentálni výrobcovia. Všetci musíme uznať, že áno, táto technológia je nasadzovaná iba posledných 10-12 rokov a podobne. Aj naše telefóny a notebooky pred 10 rokmi s danou výkonnosťou a kapacitou mali iné ceny. Teraz si ich pritom už môžeme s tým istým výkonom, bez problémov dovoliť aj pre naše deti.

Treba si uvedomiť, že pri elektro aute musím rátať so zníženými nákladmi vďaka tomu, že môžem nabíjať v domácich podmienkach. Nie sme odkázaní na čerpaciu stanicu, registračné podmienky atď. Prevádzka samotného elektromobilu je taktiež výrazne menej nákladná, aj preto, lebo je tam menej pohyblivých častí.

Zdroj: Kristián Kratochvíľ

Záleží len od samotných výrobcov, ako budú tvoriť servisné plány na tieto autá, pretože už sú výrobcovia, ktorí ukázali, že elektro auto nepotrebuje bežnú servisnú prehliadku, až na klasickú výmenu filtrov a spotrebného materiálu.

Áno, cena elektromobilu je nadpriemernou cenou auta. Avšak, stačí sa ísť pozrieť kdekoľvek pred obchodné centrum a určite sa tam nájde zopár kusov, ktoré sú niekoľkonásobne nad cenou priemernej ceny auta na Slovensku.

Žiaľ, Slovensko neposkytuje relevantný údaj ohľadom priemernej ceny predávaného nového auta. Je zväz predajcov, ktorí tento údaj zatajujú z neznámych dôvodov, a tým pádom štatistický úrad túto informáciu nespracováva. Ostatné krajiny v Európe tieto údaje poskytli a sú k dispozícií na stránkach statista.com.

Zdroj: Kristián Kratochvíľ

Ja som si vybral údaje pre EÚ13, to je ten menší priemer, spodnej časti únie, kde priemerná cena elektro auta je 24 000 eur. Čo si dovolím tvrdiť, je pravdepodobne relevantný údaj aj pre Slovensko. Niekto môže povedať: „20 000 eur nedám nikdy za auto.“ Možno niekto dá a niekto nie. Treba sa pozrieť von, na parkovisko, kde sú autá výrazne drahšie ako 20 000 eur.

Podiel z predaja nových áut pritom stále stúpa. Za minulý rok čisto elektro autá tvorili 3,2 % predaja. Stále sú krajiny, kde je tento podiel oveľa vyšší. Nemecko má jednoznačne najvyšší podiel predaja nových elektromobilov (viac ako 10 %). Potom tu máme Nórsko, no to je v tejto oblasti úplne samostatná kategória – elektromobilom sa tam neskutočne darí.

Zdroj: Kristián Kratochvíľ

Čo má najvyšší vplyv na cenu elektrických áut je samozrejme cena batérie, pretože jej výroba v používaných kapacitách nebola dostatočná. To znamená, že ak vyrábam v malých jednotkách, cena bude omnoho vyššia. V roku 2010 priemerná cena kWh batérie bola vyššie 1 100 dolárov. V 2019 roku už bola len 156 dolárov. Dostali sme sa skoro na 1/10 pôvodnej ceny.

Minulý rok pán Herbert Diess, predseda predstavenstva Volkswagenu, otvorene povedal, že sa plánujú v roku 2021, dostať pod 100 eur na kWh batérie v prípade, že použijú recyklované batérie. Novú batériu vyrábajú momentálne drahšie ako tú, ktorú vyrábajú z recyklovaného materiálu.

Žiaľ, naše najlacnejšie elektro auto sa dodáva už len tým, ktorí ho majú dávno objednané a sen o najmodernejšom elektro aute za 20 000 eur ešte chvíľku potrvá, avšak ako som na začiatku ukazoval už na trhu máme vyše 20 modelov elektromobilov a ich cena postupne klesá.

Zdroj: Kristián Kratochvíľ
Náš tip
Mýty a fakty o elektromobiloch: Aká je životnosť batérií v elektrických autách?
21. septembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+