ŠKODA Storyboard vyspovedala štvoricu vývojárov z tímu, ktorý sa oficiálne volá Vysokonapäťová zdrojová sústava vozidla. „Rádovo v našom tíme pracujú desiatky ľudí z rôznych krajín. Téma elektromobility je čoraz dôležitejšia, neprestajne priberáme nových kolegov a kolegyne. Ak im je téma elektromobility blízka, sú zodpovední a majú zmysel pre humor, rozhodne k nám skvelo zapadnú,“ usmieva sa Catherine Oppenheimerová. Okrem nej na otázky odpovedajú aj Michal Hora, Filip Jiran a Petr Zlatník.k.
Aká bola vaša cesta do ŠKODA AUTO a čím sa v rámci svojej práce zaoberáte?
Catherine: Som elektroinžinierka, ktorá miluje autá. Neviem si predstaviť lepšiu dobu, do ktorej by som sa mohla narodiť, pretože dnes sa tieto oblasti spájajú. Moja prvá cesta do Mladej Boleslavi bola rýchla a pomáhal mi pri nej štvorvalcový spaľovací motor. (smiech) Dnes môj deň začína kolónou v Prahe, ale po meste sa už pohybujem len za pomoci elektrického pohonu. Zaoberám sa trakčnými batériami do čisto elektrických (BEV) alebo plug-in-hybridných (PHEV) vozidiel. Trakčná batéria je pre mňa fascinujúci elektrochemický zdroj napätia a výzva k štúdiu a inováciám.
Keď na zelenej lúke vznikne nové satelitné mestečko, ľudia sa stabilitou rozvodnej siete príliš nezaoberajú. Elektrické vozidlo je jednoducho „iba ďalší spotrebič“.
Filip: Už pri štúdiu na Elektrotechnickej fakulte ČVUT, ktorú vyštudovalo mnoho mojich súčasných kolegov, som tušil, že moje uplatnenie bude v priemyselnej oblasti. Dnes mám v spoločnosti ŠKODA AUTO na starosti technológiu mHEV, tzv. „mild-hybridy“. Mojim každodenným cieľom je zabezpečiť, aby táto mHEV technológia bola pri nábehu vozidla do výroby kompletne otestovaná, funkčná a aby výrobe nestáli z pohľadu montáže v ceste žiadne prekážky. Táto téma zahŕňa prácu so širokým spektrom informácií a s množstvom rôznych systémov. Téma je veľmi podobná, ako tá, ktorú rieši Catherine pri plug-in hybridných vozidlách, avšak mild-hybridy sa nenabijú priamo zo zásuvky. Vozidlá disponujúce mild-hybrid technikou pomocou rekuperácie ukladajú energiu vznikajúcu pri brzdení do batérie a následne ju využívajú pri akcelerácii. Na rozdiel od PHEV technológie nie je možné zvoliť čisto elektrickú jazdu.
Michal: Ja sa – jednoducho povedané – zaoberám všetkým, čo sa týka nabíjania elektrických a hybridných vozidiel. Hlavne ide o nabíjacie funkcie a komunikáciu s nabíjacími stanicami. Na oddelení technického vývoja ŠKODA AUTO pracujem tretí rok, pričom predtým som mal možnosť podieľať sa na vývoji a stavbe bezpilotných vrtuľníkov a neskôr som sa zaoberal elektroinštaláciou dopravných a vojenských lietadiel. Tam som si okrem techniky doslova vryl pod kožu, že na starostlivosti nemožno nikdy šetriť, a to hlavne v oblasti bezpečnosti a spoľahlivosti elektrických systémov. Tieto témy sú v mojej terajšej práci absolútne kľúčové, pretože v spoločnosti ŠKODA AUTO i v celom koncerne sa na toto kladie najvyšší možný dôraz.
Petr: Ja pracujem v spoločnosti ŠKODA AUTO už od roku 2007. Po niekoľkých rokoch strávených pri vývoji rádií som chcel zmenu, avšak naďalej som chcel pracovať v odbore elektrotechniky. Zaujala ma možnosť zaoberať sa nabíjačkami pre čisto elektrické a plug-in hybridné vozidlá. Počas štúdia som sa zaoberal elektrickými obvodmi a na odbore elektrických vozidiel mi je veľmi sympatická hlavne inovatívnosť.
Aj môj známy automechanik, zarytý fanúšik spaľovacích motorov, bol elektrickým vozidlom ŠKODA príjemne prekvapený.
Čo je pre vás každodennou výzvou?
Michal: Funkcionalita vozidla je veľmi komplexnou témou, na ktorej riešení sa podieľa mnoho oddelení a firiem. Ja sa, v skratke povedané, venujem komunikácii vozidla s nabíjačkou.
Petr: Nabíjaním sa zaoberám aj ja, ale z hľadiska hardvéru a so zameraním na nabíjanie striedavým prúdom. Moja téma je rovnako ako pri kolegoch široká a zaberá oblasť od sprevádzkovania prvých prototypov, cez skúšky týkajúce sa elektromagnetickej kompatibility, integračných či nárazových testov, prípadne dlhodobých skúšok, až po uvoľnenie súčiastok do sériovej výroby. Medzi najzaujímavejšie činnosti radím účasť na stavbe prototypov a okrem toho aj na letných a zimných testoch pri testovaní za extrémnych prevádzkových teplôt.
Čo je váš doposiaľ najväčší pracovný úspech?
Michal: Vysvetliť niekoľkým zarytým odporcom elektromobility, že elektrické autá sú bezpečné. Niekoľko ľudí z nášho tímu si elektrické automobily ŠKODA iV zakúpilo ihneď, ako sa dostali do sériovej výroby. Vozíme v nich seba a svojich najbližších, pričom sme na nich vynaložili svoje vlastné peniaze. Sú však aj ľudia, ktorí majú odpor k elektromobilite doslova ako dogmu. A to je na našej práci ťažké. Nepodlieham však pesimizmu a môj názor nie je založený na slepej viere; je to každodenná náplň práce nášho oddelenia. Aj môj známy automechanik bol elektrickou škodovkou veľmi príjemne prekvapený, aj keď je zarytým fanúšikom spaľovacích motorov s veľkým objemom a vysokým výkonom. Nikomu nechcem nič nútiť, ale pre všetkých mám jeden odkaz: Keď sa vám naskytne príležitosť čo i len na chvíľu sa zviezť vozidlom ŠKODA iV, vyskúšajte to a urobte si vlastný názor.
Catherine: Jeden náš spoločný úspech, ktorý sa týka nás všetkých v spoločnosti ŠKODA AUTO i v koncerne VW, je jazda v našich autách a ten neskutočný pocit, keď ich stretávate na cestách. To teší nás všetkých. Vždy, keď sa naše auto dostane do sériovej výroby, nastane úžasné obdobie. Od okamihu, ako sa nápad zmení na prototyp a ten sa následne transformuje vo finálny produkt, ho odrazu vídame všade okolo nás doma i vo svete. Ale aby som sa vrátila k pracovným úspechom, tak to máme asi všetci rovnako ako Michal.
Čo vás prekvapilo v okamihu, keď ste prišli do ŠKODA AUTO? Narazili ste v oblasti eMobility na niečo, čo by vám predtým nenapadlo?
Petr: Dosť ma prekvapilo, že problémy, ktoré sú všeobecne považované za brzdy výraznejšieho rozšírenia elektromobility, sú v drvivej väčšine prípadov riešené dlho dopredu. Samozrejme, že proces takej adaptácie nejakú dobu trvá. Vo svojej práci rokujem napríklad s prevádzkovateľmi verejných nabíjacích staníc, ale aj s výrobcami domácich nabíjačiek či systémov riadenia energie bytov, domov či budov. Význam tohto všetkého so zvyšujúcimi sa energetickými nárokmi rastie. Vďaka možnosti nazrieť hlboko do problematiky som zistil, že technika našich vozidiel je už pripravená na výraznejšie rozšírenie, ale samozrejme je nutné kontinuálne a v dostatočnom predstihu pracovať na vývoji infraštruktúry. Verejnosť však zdroje elektrickej energie potrebuje aj bez ohľadu na automobilový priemysel.
Michal: Ja mám silný pozitívny dojem neustále – je ním pôžitok z jazdy a vôbec z každodenného používania elektromobilu. Prekonalo to aj moje najoptimistickejšie očakávania. Okrem toho sa mi páči pohľad na eMobilitu ako na súčasť hospodárenia ľudí s energiou. Za predpokladu inteligentného dynamického riadenia sa z obyčajného automobilu, teda spotrebiča, stáva integrálna súčasť systému, ktorá dokáže pomocou inteligentných funkcií nabíjania a využívania všetkých možných zdrojov energie zvyšovať efektivitu prevádzky. Mám s tým už dlhšiu osobnú skúsenosť a určite neplatí, že by ma to nejakým spôsobom obmedzovalo. Obmedzuje ma jedine skutočnosť, že s priateľkou súperíme o to, kto bude šoférovať. (smiech) Týmito funkciami sa v oblasti technického vývoja zaoberám na dennej báze a práca ma ozaj baví. Jednoducho preto, že má zmysel.
Skeptici občas hovoria o hroziacich výpadkoch rozvodnej siete, teda o akýchsi „black-outoch“. Skutočne sa ich treba obávať?
Michal: Toho, že by sa naplnili rôzne hrôzostrašne vyzerajúce zjednodušené výpočty založené na premise, že odrazu v jednom okamihu urobíme „cvak“ a všetci ľudia hromadne prejdú na elektromobilitu, kvôli čomu skolabuje rozvodná sieť, sa nebojím. Práve naopak! Nábeh je pozvoľný a je to podobné, ako keď boli kone nahrádzané prvými vozidlami so spaľovacími motormi. Vtedajšiu infraštruktúru v podobe miest, kde sa dá natankovať, takisto nemožno porovnávať s dnešnými možnosťami. Nehovoriac o tom, že palivo je na čerpaciu stanicu takisto nutné priviesť, čo však pri elektromobiloch prakticky odpadá. Nabíjať ich môžeme kdekoľvek. Som presvedčený o tom, že tento vývoj je do určitej miery prirodzený. Ak by ste sa ma na rovnakú vec opýtali pred desiatimi rokmi, keď technika nebola na takej úrovni, asi by som povedal, že eMobilita je určená len pre nadšencov. To však v tejto chvíli už rozhodne neplatí.
Petr: Jednoducho povedané: k doterajším elektrickým spotrebičom, ktoré sú čím ďalej tým účinnejšie (napríklad pokrok chladničiek dosiahnutý za posledných tridsať rokov je úžasný), hromadne pribudnú nové elektrické spotrebiče, a to vozidlá, pri ktorých sú navyše vyvíjané inteligentné funkcie nabíjania šetrné tak k vozidlu, ako aj k rozvodnej sieti.
Catherine: Keď sa stala súčasťou každej domácnosti umývačka, prípadne keď vznikne na zelenej lúke satelitné mestečko alebo priemyselný areál, ľudia si otázku týkajúcu sa stability rozvodnej siete ani nekladú. Podľa mňa preto, že sú na to už zvyknutí. A elektrické vozidlo je jednoducho „iba ďalší spotrebič“.
Nikomu nechcem nič nútiť, ale pre všetkých mám jeden odkaz: Keď sa vám naskytne príležitosť čo i len na chvíľu sa zviezť vozidlom ŠKODA iV, vyskúšajte to a urobte si vlastný názor.
Váš odbor čaká sľubná budúcnosť. Spolupracujete aj s vysokými školami?
Catherine: Veľmi dobre nám funguje spolupráca so študentami doktorského štúdia. Nadšenci, ktorí sa v rámci svojho vzdelávania zaoberajú nám príbuznými témami, sú vítaní. V prípade, že s nimi nájdeme spoločné témy, snažíme sa ich v štúdiu podporiť. Trúfam si povedať, že v takom prípade sa zrodí obojstranná podpora a inšpirácia. Prepojenie so školami nám umožňuje vymieňať si znalosti a skúsenosti. Dá sa povedať, že vzájomne si doslova dopĺňame teóriu s praxou.
Petr: V našom tíme sme otvorení viesť alebo oponovať diplomové či bakalárske práce z oblasti elektromobility. Mladším odborníkom chceme pomôcť rásť a celkovo nás aj veľmi teší záujem mladých ľudí o tento odbor. Nás samých kontakt s nimi doslova „nabíja energiou“ a vysoké školy preto veľmi radi navštevujeme, prípadne ich študentov v rámci rôznych programov vítame u nás na našej pôde.