Na výlet do Turína nás motivoval letný špeciál GARÁŽ.TV, kde Rasťo Chvála a Šulko s Enyaqom absolvovali 4000 km cestu do Francúzska. Vo videu ukazujú reálne časové obmedzenia na diaľkovej trase plne naloženého elektrického auta (so strešným boxom a bicyklami) v súvislosti so spotrebou a častým nabíjaním. Na druhej strane tam zazneli aj dve nie veľmi pozitívne veci, ktorých sa samozrejme chytili ľudia v diskusií.
Jedna z nich bola cena nabíjania, kde si moderátori vybrali úplne jednu z najdrahších možností a druhá bolo nezmyselné 3-4 hodinové hľadanie nabíjačky v Turíne. Z videa tak neznalý nadobol pocit, že cestovanie s elektromobilom je drahšie ako s bežným autom a niekoľko hodinové hľadanie nabíjačky nie je nezvyčajné. Nezazlievam im to a kiežby sa viacero redaktorov takto odvážilo ísť elektrickým autom aj ďalej ako do Chorvátska. Na náš výlet nás vyhnala iba zvedavosť pozrieť sa do Turína, či je to tam naozaj s tým nabíjaním až také zlé.
Diaľničný dojazd a infraštruktúra
Plánovač ABRP vypočítal pre smer tam Pezinok – Turín a nášho už elektrického “veterána” odhadovaný čas nabíjania 3 hodiny. Cesta je dlhá 1100 kilometrov a trvá bez nabíjania takmer 11 hodín. Kia e-Niro je síce kompaktné efektívne auto, ale dnes už s pomalším nabíjaním (technológia z r.2018). Pre nové autá sa čas nabíjania na tomto úseku pohybuje od jednej do dvoch hodín.
Moderátori využili pri cestovaní sieť ultrarýchlych nabíjačiek IONITY. My sme sa im zámerne vyhli. Dôvodom je neúmerne vysoká cena (0,79€/kWh), ktorá pri diaľničných rýchlostiach presahuje cenu PHM porovnateľného spaľovacieho auta. Je nutné ale spomenúť, že koncerny ponúkajú pre Ionity aj výhodnejšie paušály, kde sa dá potom s cenou dostať na úroveň 0,3€/kWh. Takisto sme sa vyhli roamingu ZSE drive, ktorý od 1.7.2021 s cenou nabíjania 25€ za hodinu za istých podmienok prekonáva aj Ionity (ak nabíja iba časť akumulátora). S výnimkou Turína, kde sme ZSE drive použili zámerne nakoľko to bola preferovaná služba vo videu.
Cez Rakúsko
Pôvodný plán ísť ráno sa nám na poslednú chvíľu zmenil. Nedočkaví vyrážame s 92% už v piatok večer s tým, že niekde pred hranicami Talianska prespíme. Do Grazu prichádzame s 26%, ale nejdeme na Ionity. Rakúsky SMATRICS tam má takisto ultrarýchle (UFC) nabíjačky hneď vedľa diaľnice. Slušne vybavený štvorstojanový UFC hub Tankstelle F. Leitner sme aktivovali roamingom Greenway MAX neporovnateľne lacnejšie. Za 38,5 kWh sme zaplatili 11,5€ (0,29€/kWh). Viac sme nepotrebovali nabíjať kvôli blížiacej sa noci na pomalej AC stanici pred hranicami do Talianska.
Okolo polnoci parkujeme vo Villachu na prázdnom parkovisku “Ladestation MERKUR”. Plán bol nabiť na 100%, aby sme prišli do Turína už len s jedným nabíjaním a medzitým sa prespať. Ale po 1,5 hodine nás zobudilo “vytuningované” BMW, ktorého pasažier pod vplyvom alkoholu dostal výborný nápad. Chcel sa vymočiť na dvere nášho auta. Nevedel, že sme v aute. Potom čo nás pri rozopínaní zipsu zbadal sa zľakol a svoju aktivitu presunul na iné miesto. Po novom si už teda nejdeme iba obsadzovať nabíjacie miesta spaľovacími autami, ale už aj “ocikávať” autá. Ich auto aj nadaľej krúžilo v tejto lokalite a stále robili nejaký hluk. Nemalo zmysel tam zotrvávať. O dvoch v noci po nabitých 19kWh/3,74€ vypíname a pokračujeme do Talianska.
Cesta do Turína
Cestovanie prebiehalo s prehľadom a nabíjanie sme plánovali za pochodu v štýle ako pred mesiacom výlet do Estónska. Aj keď sme v Rakúsku nestihli veľa nabiť, so 40 percentami sme prešli takmer 190 kilometrov na stanicu ENEL X v Portogruaro. Náš operátor Greenway má žiaľ Taliansko bez pokrytia DC staníc, predražený ZSE roaming sme nechceli použiť a IOS aplikácia JuicePass od Enel X hlásila chybu “something went wrong”. Nestrácali sme čas a nabíjacie Kocúrkovo sme ukončili záložným RFID čipom Plugsurfing (0,5€/kWh).
Do Turína sme mali už len jednu zástavku pri Gardskom jazere. ENEL X tu má v skúšobnej prevádzke nový nabíjací hub 4x350kW, kde sa spustilo nabíjanie zadarmo. Ako vidíte pre rýchle nabíjanie nie je nutné jazdiť len cez najdrahšie Ionity. Tak ako u nás majú ultrarýchle huby operátori Greenway a ZSE drive, to isté je aj na západe. V Rakúsku teda napríklad cez Smatrics a v Taliansku cez Enel X. Cena nabíjania tak vie byť za to isté aj 1,5-2,5 krát menšia. Alebo zadarmo ako v tomto prípade. Pred vstupom na diaľnicu sme si ešte prešli dediny pri pobreží jazera.
Pozn. autora: Alternatívne nabíjacie huby ku Ionity v západnej Európe si viete prehľadne pozrieť cez stránku www.schnellladepark.app
Turín
Prichádza hlavný bod našej cesty. Moderátori vo videu spomínali, že nabíjali cez ZSE roaming a v Turíne nevedeli nájsť hodiny nabíjačky cez “Google”. Nepodarilo sa mi z nich cez komentáre videa získať viac informácií. Už doma mi to nesedelo, prečo Google? Priamo ZSE aplikácia v Turíne zobrazuje 7 miest (všetky v stave online) a každé má po dva CCS konektory. Vyberáme najbližší stojan od diaľnice – obchodné centrum Via Livorno. Privítal nás klasický UFC Hypercharger s dvojicou CCS. Nabíjanie sa priložením ZSE čipu spustilo okamžite.
Benátky, domov cez Chorvátsko
Aby sme dodali celej ceste bezduchého jazdenia aj nejaký zmysel, na zozname bola aj návšteva Benátok. V Turíne sme dobili dosť, aby sme prišli opäť ku Gardskému jazeru na predchádzajúci bezplatný hub ENEL X. Na diaľniciach sme si držali rýchlosť okolo 120-130 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala okolo 19kWh/100km. Cestou späť sa premávka v troch pruhoch výrazne viac zahustila. V Benátkach nás čakalo podvečer nemilé prekvapenie. Všetky parkoviská hlásili pre automobily plný stav.
Mierne sklamaní s časovou rezervou operatívne zamieňame cestu domov cez Rakúsko na Chorvátsko. Od Benátok schádzame na vedľajšie cesty. Mýto je v Taliansku na diaľniciach drahé a od Rakúska cez Turín do Benátok nás stálo (92€) viac ako nabíjanie auta na celej trase. Vedľajšie cesty konečne priniesli aj krajšie scenérie.
Off-road Slovinsko
V Chorvátsku je ešte stále bezplatná sieť nabíjačiek ELEN. V slovinskej Kozine sme si dobili preto na MOL Plugee iba zlomok (16kWh/6€), aby sme mali rezervu na nabíjačku v Opatija pri Rijeke. Zle sme si nastavili navigáciu, aby sa na čas vyhla diaľničným poplatkom a mýtam. Čakal nás 40 kilometrový off-road po lesných cestách až do Opatije. Niekde v polovici bola hranica, kde na nás vybehla mladá colníčka. V snahe zachovať si dôstojnosť bola na nás nepríjemná, keď sa opakovane niekoľko minút pýtala na účel našej cesty. Až keď zbadala našu výbavu displejov s viacerými navigáciami pochopila, že neplánovane blúdime a po preukázaní sa OP a covid pasmi nás pustila ďalej.
ELEN v Chorvátsku
Nabíjačka v Opatija bola hneď pri mori. Len škoda, že bola už noc a z výhľadov na more nebolo nič. Museli sme sa uskromniť iba s hornatými uličkami obce. Nevedeli sme v akom stave sú ďalšie nabíjačky. Preto sme si Chorvátsko rozdelili na 2 nabíjania. Prvé bolo na Vukova Gorica. Nabíjačka bola umiestnená pomerne skoro. Ale vybrali sme si ju tak, aby sme nemuseli schádzať z diaľnice a mali dosť energie pre celú krajinu plnou rýchlosťou vrátane rezervy pri obsadenej nabíjačke. Posledné chorvátske nabíjanie vyšlo na ELEN Goričan pri hraniciach. Pôvodne nastavený polhodinový budík sme prespali a po jeden a pol hodine bolo auto nabité na 99%.
Domov sme prišli v nedeľu ráno. Na 2266 kilometrovej trase sme dosiahli priemernú spotrebu 16.6kWh/100km a spotrebovali 350kWh energie z nabíjačiek. Auto si vyrobilo na ceste pre svoje potreby ďalších 40kWh. Poplatky na nabíjačkách na celej ceste nás vyšli asi na 60€. Ak by neexistovalo bezplatné, alebo lacnejšie nočné AC nabíjanie a Greenway roaming by mal pokryté aj Taliansko zaplatili by sme asi 105€. Diaľnice v Rakúsku a mýta v Taliansku a Chorvátsku vyšli na 117€.
Záver
Taliansko ma prekvapilo, že aj bežné stanice sú tam robené tak, aby boli k dispozícií aspoň dva CCS konektory. To ušetrí čas v prípade, že by na jednom nabíjalo už iné auto. V Turíne nie je nutné hodiny hľadať nabíjačku. Aj cez nášho operátora je vidieť v aplikácií ZSE drive ich online stav, je ich tam relatívne dosť a je možné ich pohodlne aktivovať roamingom ZSE drive, koncernovými kartami alebo cez služby Plugsurfing/Chargemap. Tiež cena za nabíjanie sa dá zraziť dole aj bez časovej straty. Mimo predraženého Ionity majú miestni operátori takisto ultrarýchle nabíjacie huby a za rozumné ceny.
Projekcia OBD2/GPS údajov