Trh s elektrinou je liberalizovaný, čo znamená, že domácnosti aj firmy majú slobodné právo vybrať si, kto bude ich dodávateľom elektriny. V rámci zmeny legislatívy v oblasti energetiky ale môžu zraniteľní odberatelia (domácnosti a firmy do 30 MWh ročnej spotreby) o zmenu dodávateľa požiadať len do 31. marca daného roku. Aj v takom prípade však služby nového dodávateľa však môžu využívať až od 1. januára nasledujúceho roku.
Ak nie ste spokojný so službami Vášho aktuálneho dodávateľa, nespoliehajte sa na výpovednú dobu, ktorú máte dojednanú v zmluve. Ako zraniteľný odberateľ totiž máte čas podať výpoveď zo zmluvy vášmu dodávateľovi len do konca marca, odkedy plynie 9-mesačná výpovedná lehota.
Skutočne zelená energia
V prípade, že túžite po zmene a nie je Vám ľahostajné životné prostredie, prečítajte si napríklad niečo o Greenlogy. Dodávateľ je súčasťou zelenej komunity ako SAPI, SEVA , E-mobility Ekosystém (EES) alebo Združenia dodávateľov energií (ZDE). S férovým prístupom a využitím obnoviteľných zdrojov energie to myslia naozaj vážne.
Greenlogy totiž svoju elektrinu nakupuje od slovenských výrobcov, ktorí prevádzkujú obnoviteľné zdroje. V portfóliu majú fotovoltické (18%), vodné (42%) a bioplynové elektrárne (40%). Pôvod elektriny teda vedia dokladovať nie len zo zelených certifikátov – ktoré si mimochodom môže kúpiť každý dodávateľ elektriny, aj keby vyrábal svoju elektrinu z uhoľnej elektrárne, ale aj skutočným výkupom elektriny z OZE.
V prípade, že má vaša domácnosť nainštalované fotovoltické panely alebo o tom uvažujete, v Greenlogy ponúkajú ako jediní na trhu službu virtuálnej batérie Green VBattery s doplnkovými službami ako GreenCar, ktorá umožňuje zmenu uloženej elektriny na kredit pre nabíjanie svojho elektromobilu v sieti GreenWay, ale aj súčasne službu GreenShare, kde môžete vyrobenú elektrinu darovať na iné odberné miesta (či už svoje alebo svojich blízkych).
Služba virtuálnej batérie je skvelá pre každého výrobcu energie, ktorý nemá fyzické úložisko. Vyrobenú elektrinu si totiž môžete ukladať počas celého roka a pri zúčtovaní sa vám automaticky odráta od výšky spotreby – takže vo výsledku zaplatíte za elektrinu o to menej. Väčšina dodávateľov, ktorí podobnú službu ponúkajú, vynuluje stav tejto virtuálnej batérie na konci zúčtovacieho obdobia, kdežto v Greenlogy si prenášate prebytky aj do ďalšieho fakturačného obdobia. Je teda na vás ako ich miniete.
Je nutné pre zmenu dodávateľa vystúpiť z regulovaného segmentu? Aké sú distribučné poplatky?
Pre zmenu dodávateľa nie je nutné vystupovať z regulovaného segmentu. Stačí podať výpoveď z aktuálnej zmluvy s dodávateľom do konca marca, čo znamená, že k novému dodávateľovi prejdete od 1.1.2025. Ak podáte výpoveď až po marci tohto roku, najbližší prechod je k 1.1.2026.
Distribučné poplatky má každý dodávateľ rovnaké. Pokiaľ si pozriete na svojej faktúre položku distribučných poplatkov, rovnakú sumu budete platiť aj v Greenlogy. Cenový rozdiel vzniká v položke za silovú elektrinu, pričom aj v Greenlogy budete mať dodávku elektriny za regulovanú cenu.
Regulované ceny
Rozdiely v cenách pre regulovaný segment medzi jednotlivými dodávateľmi nie sú výrazné. Záleží od viacerých faktorov, napríklad či ste firma alebo domácnosť, akú máte distribučnú sadzbu – či budete využívať aj služby pre výrobcov alebo nie. Jeden zo spôsobov ako to zistiť je vypracovať si online cenovú ponuku.
V prípade vašich otázok môžete počas pracovných dní využiť online chat, kde dostanete odpoveď okamžite. Keď do Greenlogy napíšete požiadavku e-mailom, odpovedia Vám vždy do 24 hodín. Telefonicky sa dovoláte vždy od 9:00-14:00. Ak je linka obsadená, budete kontaktovaný obratom naspäť.
Rozhodnutie pre zmenu je na vás, radi vám poradia aj priamo v Greenlogy.