Ultrarýchla európska nabíjacia sieť Ionity spúšťa jednoduché a komfortné nabíjanie Plug&Charge po vzore siete Tesla Supercharger. Zaviesť tento štandard nie je vôbec jednoduché.
Nabíjacia sieť Ionity
Prechod zo spaľovacieho automobilu na elektrické si dnes vyžaduje viacero kompromisov. Jedným z nich je komplikované nabíjanie, pričom sa musí používateľ u každého poskytovateľa nabíjania registrovať a autorizovať sa RFID kartou, čipom, alebo mobilnou aplikáciou. Európska nabíjacia sieť Ionity oznámila, že prichádza s najjednoduchším možným nabíjaním Plug&Charge (zasuň a nabíjaj). Ionity má na Slovensku zatiaľ jednu nabíjaciu stanicu.
Sieť Ionity, ktorá je spoločným projektom niekoľkých európskych a svetových automobiliek, si tak berie príklad z nabíjacej siete Tesla Supercharger. Tá používa koncept Plug&Charge odkedy existuje (2012). Jednotné nabíjanie pre elektromobily rieši aktuálne aj Európska komisia po iniciatíve českého europoslanca Tomáša Zdechovského.
“IONITY je liekom pre strach z dojazdu (elektromobilov). Len v roku 2020 sieť Ionity pridala po Európe 123 vysokovýkonných nabíjacích bodov s celkovým počtom 328 staníc. To je nárast o 38% za jeden rok. Tento rast bude pokračovať, ide však o viac než len čísla.
Aby sme predišli nežiadúcemu čakaniu na nabíjanie, inštalujeme v priemere štyri nabíjacie stojany na každej stanici. Poskytnutím výkonu až 350 kW umožňujeme nabíjanie rýchlejšie ako kdekoľvek inde. Nielen to, v rukáve máme ďalšie eso – Plug&Charge.
Plynulosť celkového procesu nabíjania hrá rovnako dôležitú rolu ako rýchlosť nabíjania. Technológia Plug&Charge umožňuje používateľovi jednoducho prísť k nabíjacej stanici, zapojiť kábel, pričom sa ihneď spustí nabíjanie. Všetko ostatné vyrieši vozidlo a nabíjačka, vrátane platby.”
Je to zložitejšie, ako sa zdá
Ionity na webe vysvetľuje, že koncept Plug&Charge nie je tak jednoduchý, ako by sa mohlo zdať. Väčšina nabíjacích staníc na svete dnes nepoužíva túto technológiu. Pre výrobcu, ktorý vyvinul nabíjaciu sieť a má len pár modelov elektrických vozidiel, je jednoduché nastaviť kompatibilitu áut s nabíjacími stanicami.
Problém nastáva, keď nabíjacie stanice a softvér v nich vyvíja jedna spoločnosť a rôzne elektromobily od rôznych výrobcov majú inak naprogramovanú túto komunikáciu v rámci protokolu OCPP. Je potrebné autorizovať používateľa, následne overiť platobnú metódu a potom spustiť nabíjací proces do vozidla.
Údaje o platbe dnes majú ľudia uložené v mobile alebo v peňaženke. IONITY vidí plošné riešenie jednoduchého nabíjania v priemyselnom štandarde PKI – public key infrastructure. Ide o súbor pravidiel, úloh, hardvéru a softvéru, ktoré zabezpečujú ochranu citlivých digitálnych údaje medzi dvomi nezávislými stranami.
Chýbajúce PKI je stále hlavným dôvodom, prečo elektromobily nie sú kompatibilné s rôznymi nabíjacími stanicami. Porsche Taycan má vytvorenú Plug&Charge kompatibilitu so sieťou Ionity, no nemá s inými poskytovateľmi nabíjania. Väčšina elektromobilov vôbec nemá Plug&Charge so žiadnou nabíjacou sieťou.
Elektromobilita a Plug&Charge je však stále na začiatku vývoja a rovnaký problém budú riešiť úplne nové elektromobily, ktoré automobilky predstavia v najbližších rokoch. Vznikajú však rôzne iniciatívy a projekty, ktoré plánujú nabíjanie elektromobilov maximálne zjednodušiť.