MojElektromobil

Ultrarýchla európska nabíjacia sieť Ionity spúšťa jednoduché a komfortné nabíjanie Plug&Charge po vzore siete Tesla Supercharger. Zaviesť tento štandard nie je vôbec jednoduché.

Nabíjacia sieť Ionity

Prechod zo spaľovacieho automobilu na elektrické si dnes vyžaduje viacero kompromisov. Jedným z nich je komplikované nabíjanie, pričom sa musí používateľ u každého poskytovateľa nabíjania registrovať a autorizovať sa RFID kartou, čipom, alebo mobilnou aplikáciou. Európska nabíjacia sieť Ionity oznámila, že prichádza s najjednoduchším možným nabíjaním Plug&Charge (zasuň a nabíjaj). Ionity má na Slovensku zatiaľ jednu nabíjaciu stanicu.

Sieť Ionity, ktorá je spoločným projektom niekoľkých európskych a svetových automobiliek, si tak berie príklad z nabíjacej siete Tesla Supercharger. Tá používa koncept Plug&Charge odkedy existuje (2012). Jednotné nabíjanie pre elektromobily rieši aktuálne aj Európska komisia po iniciatíve českého europoslanca Tomáša Zdechovského.

Nabíjacie stanice Ionity v stredná Európe a na Slovensku (Zdroj: Ionity.eu)
Nabíjacie stanice Ionity v strednej Európe a na Slovensku (Zdroj: Ionity.eu)

“IONITY je liekom pre strach z dojazdu (elektromobilov). Len v roku 2020 sieť Ionity pridala po Európe 123 vysokovýkonných nabíjacích bodov s celkovým počtom 328 staníc. To je nárast o 38% za jeden rok. Tento rast bude pokračovať, ide však o viac než len čísla.

Aby sme predišli nežiadúcemu čakaniu na nabíjanie, inštalujeme v priemere štyri nabíjacie stojany na každej stanici. Poskytnutím výkonu až 350 kW umožňujeme nabíjanie rýchlejšie ako kdekoľvek inde. Nielen to, v rukáve máme ďalšie eso – Plug&Charge.

Plynulosť celkového procesu nabíjania hrá rovnako dôležitú rolu ako rýchlosť nabíjania. Technológia Plug&Charge umožňuje používateľovi jednoducho prísť k nabíjacej stanici, zapojiť kábel, pričom sa ihneď spustí nabíjanie. Všetko ostatné vyrieši vozidlo a nabíjačka, vrátane platby.”

Nabíjacie stanice Ionity v Európe (Zdroj: Ionity.eu)
Nabíjacie stanice Ionity v Európe (Zdroj: Ionity.eu)

Je to zložitejšie, ako sa zdá

Ionity na webe vysvetľuje, že koncept Plug&Charge nie je tak jednoduchý, ako by sa mohlo zdať. Väčšina nabíjacích staníc na svete dnes nepoužíva túto technológiu. Pre výrobcu, ktorý vyvinul nabíjaciu sieť a má len pár modelov elektrických vozidiel, je jednoduché nastaviť kompatibilitu áut s nabíjacími stanicami.

Problém nastáva, keď nabíjacie stanice a softvér v nich vyvíja jedna spoločnosť a rôzne elektromobily od rôznych výrobcov majú inak naprogramovanú túto komunikáciu v rámci protokolu OCPP. Je potrebné autorizovať používateľa, následne overiť platobnú metódu a potom spustiť nabíjací proces do vozidla.

Údaje o platbe dnes majú ľudia uložené v mobile alebo v peňaženke. IONITY vidí plošné riešenie jednoduchého nabíjania v priemyselnom štandarde PKI – public key infrastructure. Ide o súbor pravidiel, úloh, hardvéru a softvéru, ktoré zabezpečujú ochranu citlivých digitálnych údaje medzi dvomi nezávislými stranami.

Elektromobily na nabíjacej stanici Ionity (Foto: Ionity.eu)
Elektromobily na nabíjacej stanici Ionity (Foto: Ionity.eu)

Chýbajúce PKI je stále hlavným dôvodom, prečo elektromobily nie sú kompatibilné s rôznymi nabíjacími stanicami. Porsche Taycan má vytvorenú Plug&Charge kompatibilitu so sieťou Ionity, no nemá s inými poskytovateľmi nabíjania. Väčšina elektromobilov vôbec nemá Plug&Charge so žiadnou nabíjacou sieťou.

Elektromobilita a Plug&Charge je však stále na začiatku vývoja a rovnaký problém budú riešiť úplne nové elektromobily, ktoré automobilky predstavia v najbližších rokoch. Vznikajú však rôzne iniciatívy a projekty, ktoré plánujú nabíjanie elektromobilov maximálne zjednodušiť.

21. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+