MojElektromobil

Európska únia už roky hľadá rôzne spôsoby ako podporiť rozvoj elektromobility. Aktuálne sa očakáva, že po roku 2035, kedy by mal do platnosti vstúpiť zákaz predaja aut so spaľovacími motormi, bude na cestách jazdiť skutočne masívny objem elektrických áut. Pre ich pohodlné využívanie bude samozrejme potrebná rozsiahla nabíjacia infraštruktúra. A to je jedna z vecí, ktorá sa do istej miery aktívne rieši už dnes. Minimálne jej základy.

Ako informuje portál RideApart, júnové zasadnutie Rady EÚ v tomto smere prinieslo zaujímavý návrh. Prezentovaný bol nový legislatívny návrh, ktorý by po formálnom prijatí členské štáty Európskej únie zaväzoval k intenzívnemu budovaniu nabíjacej infraštruktúry pre elektrické autá.

Nabíjacie stanice každých 60 kilometrov

Konkrétne sa spomína to, že nabíjacie stanice by v rámci hlavnej európskej cestnej siete od seba nesmeli byť vzdialenejšie ako 60 kilometrov. Inak povedané, vzdialenosť medzi akýmikoľvek dvomi nabíjacími stanicami nemôže byť väčšia ako 60 kilometrov. Drobný problém je v tom, že návrh sa žiadnym spôsobom nevenuje praktickej otázke. To znamená, že každý z 27 členských štátov EÚ by sa s prijatým legislatívnym návrhom musel vysporiadať takpovediac na vlastnú päsť.

Hlavnou myšlienkou v pozadí predloženého návrhu je vybudovanie celoeurópskej kostrovej siete nabíjacích staníc pre elektromobily. V podstate by spoločnými silami a pričinením každého členského štátu vznikol solídny základ bez ohľadu na to, ako vyzerajú plány súkromných spoločností, ktoré stoja v pozadí nabíjacích sietí.

Ak návrh prejde hlasovaním a vstúpi do platnosti, tak členské štáty budú podmienku musieť pri všetkých transeurópskych trasách splniť do roku 2025. Následne, do roku 2030 budú musieť rovnakým spôsobom pokryť aj úplne celú európsku sieť, teda efektívne všetky cesty na svojom území.

Okrem zámeru eliminovať pomyselné “hluché miesta” sa počíta aj s tým, že nabíjacie stanice prejdú štandardizáciou. Používané budú univerzálne nabíjacie adaptéry, ako aj jednotný platobný systém, čím sa výrazne zlepší celková používateľská skúsenosť. Povedané ľudskou rečou, elektromobil by bolo možné nabíjať na ľubovoľnej nabíjacej stanici bez ohľadu na to, u ktorého prevádzkovateľa je zákazník zaregistrovaný, a bez ohľadu na to, akú má “prípojku”.

Kľúčová podmienka

Možno si poviete, že pokrytie nabíjacími stanicami predsa nebude žiaden problém. Pohľad do mapy nabíjacích staníc ukazuje, že prítomnosť nabíjacej stanice každých 60 kilometrov máme prakticky v malíčku aj na Slovensku. Návrh z dielne Európskej únie má ale jednu silnú požiadavku – nabíjacia stanica musí mať výkon minimálne 150 kW, a to už je úplne iný príbeh.

Na druhú stranu, tých 60 kilometrov nemusí byť žiadnou rozprávkovou hodnotou. Napríklad IONITY svoju sieť už samo od seba buduje na princípe, že nabíjacia stanica pripadá na každých 100 až 120 kilometrov. Na Slovensku to zatiaľ neplatí, ale všeobecný princíp je taký.

Mimochodom, niečo podobné zamýšľa aj priamo Slovensko v rámci takzvaného akčného plánu. Ide o vybudovanie slovenskej národnej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc. U nás sa počíta s približne 40 lokalitami a 228 nabíjacími bodmi. Spomínaný zámer Európskej únie je pochopiteľne v úplne iných číslach.

Stav zámeru k októbru 2022

Európsky zámer pre posilnenie nabíjacej infraštruktúry bol vo forme počiatočného návrhu prijatý zo strany Výboru pre dopravu a cestovný ruch. Európsky parlament o tom informuje priamo na svojom webe.

Európsky parlament sa predbežne zhodol na stanovení povinného minima pre stav infraštruktúry pre alternatívne pohony a členským štátom dal za úlohu do roku 2024 pripraviť stratégiu pre dosiahnutie nových cieľov.

Z pohľadu elektromobility je v tejto súvislosti kľúčová informácia, že nabíjacie stanice pre osobné vozidlá sa na hlavných cestách EÚ budú musieť povinne nachádzať prinajmenšom každých 60 kilometrov, a to už do roku 2026.

V prípade elektrickej nákladnej a autobusovej dopravy platí rovnaká požiadavka, akurát s tým rozdielom, že nabíjacie stanice budú musieť byť umiestnené len na takzvaných “TEN-T koridoroch”, čo je Transeurópska dopravná sieť, teda v podstate najdôležitejšie cestné spojenia Európy. Súčasne platí, že nabíjacie stanice pre elektrickú nákladnú dopravu majú byť nasadzované rýchlejšie. Od roku 2028 sa majú na bezpečných a chránených parkoviskách pre nákladné vozidlá nachádzať dve nabíjacie stanice. Pôvodne sa hovorilo o roku 2031 a jednej nabíjacej stanici.

Ďalším z predostretých zámerov je zjednodušenie platieb za využívanie nabíjacích staníc. Podľa zámeru Európskeho parlamentu majú byť na všetkých nabíjacích staniciach povinne umiestnené informácie o jednotkovej cene za 1 kWh energie (pri vodíku za 1 kg), stanice majú byť cenovo dostupné, využiteľné pre vozidlá všetkých značiek a cenové informácie majú byť ľahko porovnateľné naprieč ponukou všetkých prevádzkovateľov.

Dáta od prevádzkovateľov nabíjacích staníc by od roku 2027 mali povinne obsahovať aj informáciu o aktuálnej obsadenosti, čakacích lehotách či všetky podrobnosti o cenách. Tieto informácie by mali byť umiestnené v centrálnom systéme, akejsi celoeurópskej databáze nabíjacích bodov. Celkovým cieľom je zjednodušenie nabíjania pre majiteľov elektromobilov a súčasne vytvorenie férových konkurenčných podmienok pre operátorov nabíjacích sietí.

Návrh sa netočí len vyslovene o nabíjacích staniciach pre batériové elektromobily. Európsky parlament chce obdobným spôsobom zahustiť aj infraštruktúru pre vodíkové elektromobily. Aktuálne hovorí o tom, že na hlavných európskych cestách majú byť vodíkové čerpacie stanice rozmiestnené prinajmenšom každých 100 kilometrov. Cieľom pre splnenie tejto požiadavky je nateraz rok 2028. Pôvodne návrh uvádzal stanicu na každých 150 kilometrov s cieľom na rok 2031.

Náš tip
Akčný plán 2.0: Takto Slovensko v najbližších rokoch podporí elektromobilitu
10. októbra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+