Pri prechode na bezemisnú dopravu sa často musia meniť aj nariadenia a zákony s tým spojené. Tentokrát prichádza Európsky parlament so súborom pravidiel, ktoré majú zlepšiť efektivitu nabíjania pre používateľov elektromobilov. Jedno z nich sa má týkať platieb za nabíjanie a druhé dostupnosti nabíjacích staníc, informuje Electrek.
Nátlak na nabíjaciu infraštruktúru v poslednej dobe stúpa, aj vďaka tomu, že záujem a celkové predaje elektromobilov rastú. Inak tomu nie je ani na území Európskej únie, a preto sa rozhodli, že používateľom spríjemnia ich používanie. Aj kvôli snahe o splnenie “Fit for 55” balíku, ktorý hovorí o 55 % redukcii emisií do roku 2030, sa ustanovili rýchlosti a vzdialenosti medzi nabíjacími stanicami.
Po novom tak postupne musia začať platiť tieto pravidlá:
- do roku 2026 musí byť každá nabíjacia stanica (na úseku základnej siete – viď mapa) vybavená minimálne jednou nabíjačkou s rýchlosťou 400 kW, a to na každých maximálne 60 kilometroch
- do roku 2028 musí byť každá nabíjacia stanica (na úseku základnej siete – viď mapa) vybavená minimálne jednou nabíjačkou s rýchlosťou 600 kW, a to na každých maximálne 60 kilometroch
- pre nákladné vozidlá a kamióny musia existovať nabíjačky s výkonom 1,4 – 2,8 MW minimálne každých 120 km
Do roku 2027 má prísť únia s verejnou databázou všetkých takýchto nabíjacích staníc. Zobrazovať sa má ich dostupnosť, čakacie časy a ceny bez ohľadu na sieť. Okrem toho sa v nariadeniach hovorí aj o pravidlách platby za nabíjanie. Po novom si má používateľ nabíjacej stanice dokázať zaplatiť aj platobnou kartou, prípadne bezkontaktným zariadením. Ceny tiež musí vedieť samotný zákazník už dopredu.
Lepšia využiteľnosť staníc aj v UK
Ako ďalšie komisia preberala aj návrh pre obmedzenie skleníkových plynov z námornej dopravy. Do roku 2050 by sa malo znížiť až o 80 %. Spojené kráľovstvo chce nariadiť až 99 % spoľahlivosť nabíjacích staníc. Po vzore Holandska chce aj UK zvýšiť na maximum dostupnosť a spoľahlivosť staníc. Podľa štatistík v roku 2017 mali až 15 % staníc mimo prevádzky. V roku 2019 sa toto číslo znížilo na 8 % ale stále to vláde nestačí.
Tieto pravidlá Spojeného kráľovstva ešte neboli oficiálne prijaté, ale keď budú, bude trvať minimálne jeden rok, kým vstúpia do platnosti. Každá stanica musí mať zriadenú 24-hodinovú asistenčnú linku. Spojené kráľovstvo by tak mohlo dostať svoje pravidlá pred EÚ, ak vláda bude konať dostatočne rýchlo.