Výstavba nových nabíjacích staníc patrí medzi ostro sledované témy. Veď práve dostatočná infraštruktúra je kľúčová pre pohodlné používanie a ďalší rozvoj elektromobilov, ale aj plug-in hybridov. Prevádzkovatelia nabíjacích sietí a samosprávy preto pracujú na budovaní nových nabíjacích staníc, k čomu prispieva aj podpora zo strany štátu.
Na to aký je momentálny stav nabíjacej infraštruktúry na Slovensku sa pozeral Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Tá v tlačovej správe uvádza, že na Slovensku máme už viac ako tisíc verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, čo je síce pomerne pekné číslo a používanie elektromobilov sa stáva dostupnejším a pohodlnejším, no súčasne je stále nutné pracovať na ďalšom rozvoji.
Začiatkom roka 2022 sme na Slovensku prekonali tisícku verejných nabíjacích bodov. SEVA eviduje 1 020 nabíjacích bodov celkovo v 430 lokalitách. Takmer tri štvrtiny (739 ks) z nich je bežných 22 kW bodov na striedavý prúd (AC) a takmer jednu štvrtinu (222 ks) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Zvyšných 59 kusov sú ultrarýchle DC nabíjačky.
Počet nabíjacích staníc na Slovensku k 31. januáru 2022
Nabíjacie lokality (celkom) | 430 |
Nabíjacie body (celkom) | 1 020 |
bežné AC 22 kW nabíjanie | 739 |
rýchle DC 50 kW nabíjanie | 222 |
ultrarýchle DC 150+ kW nabíjanie | 49 |
ultrarýchle DC 350 kW nabíjanie | 10 |
Očakávaná podpora elektromobility cez Plán obnovy
SEVA vo svojom prehľade jednoducho poukazuje na súčasný stav a uvádza, že ako krajina sme stále iba v úvodnej fáze budovania siete a vzhľadom na očakávaný rast elektrifikácie cestnej dopravy potrebujeme v rýchlosti výstavby pridať. Dôležitým impulzom pre ďalší rozvoj bude podpora nabíjacej infraštruktúry z Plánu obnovy.
Dotácie na vybudovanie verejne prístupných nabíjacích staníc pre elektromobily boli naposledy vyhlásené ešte koncom roka 2020 a na ich základe má vyrásť 241 verejných nabíjacích staníc. Aktuálne sa čaká na ďalšiu podporu. Ministerstvo hospodárstva SR ešte na Salóne elektromobilov 2021 uviedlo, že v rámci plánu na podporu elektromobility pre roky 2021 až 2027 počíta s investíciami do budovania nabíjacích bodov pre elektromobily a vodíkových staníc vo výške 52 miliónov €. Treba však povedať, že ešte nešlo o finálnu podobu plánu.
Aktuálne informácie zo strany Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) uvádzajú, že v Pláne obnovy je takmer 46 miliónov € alokovaných práve pre výstavbu nabíjacej infraštruktúry pre nabíjateľné elektrické vozidlá. Spadá sem napríklad výstavba ultrarýchlych nabíjacích staníc na diaľniciach a podpora verejných nabíjacej infraštruktúry na úrovni miest a firiem. V rámci Plánu obnovy sa počítalo s vybudovaním 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc, približne 500 DC nabíjacích staníc, 2600 AC nabíjacích staníc a troch vodíkových plniacich staníc.
„Nárast počtu nabíjacích bodov je kľúčová vec pre akceptáciu elektromobilov ako zelenej alternatívy v osobnej cestnej doprave. Dnešnou realitou vo všetkých významných automobilkách je prechod na výrobu elektromobilov, z ktorých sa do roku 2030 stane dominantný pohon. Presvedčiť ľudí, aby prešli na klimaticky šetrnú elektromobilitu, môžeme len vtedy, ak zabezpečíme, že sa budú môcť rýchlo a jednoducho nabíjať, nech sú kdekoľvek.“, uvádza Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Nesmieme zaspať
Hoci počet všetkých nabíjacích staníc medziročne stúpol o 37%, musíme výrazne pridať vo výstavbe všetkých typov nabíjania. Potvrdzuje to aj Jaroslav Hercog, člen výkonného výboru SEVA a riaditeľ ŠKODA AUTO Slovensko.
„Pripravenosť na nástup elektromobility a verejná podpora u nás výrazne zaostáva za väčšinou rozvinutých krajín v EÚ. Aj keď sa budovanie infraštruktúry nabíjania postupne rozbieha a Plán obnovy počíta s jej ďalším rozširovaním, stále nízka miera pokrytia Slovenska je jednou z najväčších prekážok pri rozhodovaní našich zákazníkov o plynulom prechode na tento alternatívny pohon.“, uvádza Hercog.
Na stav slovenskej elektromobility pred časom Jaroslav Hercog upozornil aj prostredníctvom blogového príspevku priamo na našom webe.
Uľahčením pre prevádzku nabíjacích staníc má byť aj nová jednoduchšia regulácia taríf pre nabíjanie, ktorej zavedenie SEVA pred vyše rokom navrhla Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
Nová vyhláška URSO od 1. januára 2022 umožnila efektívnejšiu štruktúru taríf pre nabíjanie elektromobilov. Vyhláška zavádza možnosť väčšej variabilnej zložky distribučnej tarify pri nabíjaní elektromobilov tak, aby prevádzkovateľ nabíjacej stanice zaplatil vo väčšej miere podľa skutočne preneseného množstva elektriny.
„Táto pomerne detailná technická regulácia výrazne zjednoduší prevádzku nabíjačiek. Prevádzkovatelia distribučných sústav už aj na základe našich návrhov prinášajú nové typy sadzieb pre nabíjacie stanice aj domácnosti.“, objasňuje Križanský.