V roku 2020 sa na Slovensku prvé mestá začali zaujímať o možnosť nasadiť systém pre nabíjanie elektromobilov zo stĺpov verejného osvetlenia. Jedným z nich bol Dolný Kubín, kde takéto riešenie bolo nasadené počas roka 2021 pod taktovkou spoločnosti PEMA.
Išlo o testovací projekt, ktorý mal, podľa informácií z tých časov, ponúkať bezplatné nabíjanie počas obdobia 3 rokov. Po skončení tohto obdobia bolo naplánované vyhodnotenie projektu a mesto sa malo rozhodnúť, či si toto riešenie ponechá alebo ho firma demontuje a všetko vráti do pôvodného stavu.
Nabíjanie elektromobilov zo stĺpov verejného osvetlenia
Nabíjanie elektromobilov zo stĺpov verejného osvetlenia je rozhodne zaujímavou možnosťou, má však aj svoje mínusy. Tým prvým je, že konektor nabíjania je v osvetlení veľmi ľahko prehliadnuteľný, takže široká verejnosť si prítomnosť nabíjačky pre elektromobily ani nemusí všimnúť.
Ďalšou vecou je nutnosť využívať vlastný nabíjací kábel a do tretice je tu skutočnosť, že riešenie v sebe musí mať integrované prvky pre balansovanie dostupného výkonu, čo v preklade znamená asi toľko, že nabíjací výkon môže v závislosti na okolnostiach výrazne kolísať – napríklad 9 kW výkon namiesto potenciálnych 22 kW.
Za zmienku stojí, že na využívanie stĺpov verejného osvetlenia za účelom nabíjania elektromobilov sa na Slovensku venuje napríklad ja firma SEAK. Tá napríklad v roku 2021 svoj systém nasadzovala v Sabinove.
Systémy, ktoré umožňujú stĺpy verejného osvetlenia využívať na nabíjanie elektromobilov sú spravidla veľmi sofistikované a ponúkajú toho omnoho viac, najmä z oblasti “Smart city”. My sa však trochu pozrieme na elektromobilové gro. Od spustenia projektu v Dolnom Kubíne ubehol už nejaký ten čas a dáta zverejnil portál MY Orava.
Skúsenosti z Dolného Kubína
Ako to teda dopadlo v tom Dolnom Kubíne? Počas prvého roka, kedy bolo nabíjanie poskytované bezplatne, malo mesačne v priemere prebehnúť 71 nabíjaní. Po tom, čo došlo k spoplatneniu služby tento počet klesol len na 17 nabíjaní mesačne. Situácia sa mala ešte viac zhoršiť po zvýšení cien elektrickej energie (“energetická kríza”), čo sa prirodzene pretavilo do vyšších cien predmetného nabíjania – zdraželo = ešte menej zákazníkov.
Koľko presne nabíjaní prebieha po poslednom zvýšení ceny nebolo v článku uvedené. Podľa portálu Charge.sk, cez ktorý prebieha aktivácia AC nabíjania z verejného osvetlenia v Dolnom Kubíne, je za 1 kWh energie účtovaná suma 0,29 €, čo sa dá označiť za štandard pri AC nabíjaní. Očakávania sú aktuálne také, že ceny sa postupne zlepšia a využívania stĺpikov na nabíjanie elektromobilov v Dolnom Kubíne narastie.
Nedostatočná infraštruktúra?
Čo ale zaujalo trochu viac, je to, že portál ďalej píše v podstate to, že zatiaľ čo v roku 2021 Dolný Kubín patril medzi priekopníkov v elektromobilite, dnes to už nie je celkom tak a majitelia elektromobilov na Orave majú veľmi obmedzené možnosti nabíjania. Uvádza, že v regióne je len 12 nabíjacích staníc.
Dodáva, že Slovensko zaostáva v nákupe elektromobilov a medzi “najčastejšie dôvody, ktoré brzdia Slovákov v prechode na elektrické autá patria nedostatočná infraštruktúra dobíjacích staníc, vysoká cena elektromobilov a chýbajúce benefity zo strany štátu”.
Článok “Elektromobily pribúdajú rýchlejšie ako nabíjacie stanice, na Orave ich je len dvanásť” preto chtiac-nehatiac otvára už tradičnú otázku: Je na Slovensku dostatočná nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily?
Prevádzkovatelia nabíjacích staníc sa pri tejto otázke celkom zhodujú na tom, že slovenská nabíjacia infraštruktúra nie je brzdou ďalšieho rozvoja elektromobility. Dokonca hovoria priamo o tom, že je predimenzovaná, čo na Salóne Elektromobilov 2022 zaznelo z úst Petra Badíka, CEO GreenWay Infrastructure.
Na Slovensku máme v prevádzke 1576 nabíjacích bodov [dnes už 1660], čo je vzhľadom na počet elektromobilov na našich cestách plne dostačujúce. Peter Badík za GreenWay uvádza, že Slovensko je priam prestavané nabíjací stanicami a na jedno DC nabíjacie miesto pripadá približne 20 elektromobilov. V Poľsku je to približne 50 elektromobilov a odzrkadľuje sa to aj na ich využívaní, ktoré je na Slovensku približne polovičné. Vo Francúzsku na jedno DC nabíjacie miesto vychádza 200 elektromobilov.
Podobne to hodnotia aj rôzne analýzy, ktoré porovnávajú stav naprieč rôznymi krajinami. Napríklad analýza ChargeUp Europe z roku 2022, v rámci ktorej sa Slovensko stalo európskym lídrom v pomere kapacity nabíjačiek a počtu evidovaných elektromobilov. Inštalovaná kapacita nabíjacích staníc v pomere k elektromobilom je na Slovensku až päťkrát vyššia než celoeurópsky priemer. Na každé elektrické auto u nás pripadá až 16 kW inštalovaného výkonu, zatiaľ čo priemer v štátoch EÚ je 2,9 kW.
Druhou vecou je, že Slovensko má síce z európskych krajín najviac nabíjacích miest vzhľadom na počet elektromobilov, no napriek tomu stále existujú miesta (regióny), kde by bolo vhodné zlepšiť pokrytie. Či je 12 nabíjacích staníc na Oravu málo alebo veľa musí posúdiť niekto iný, no menej než 17 nabíjaní mesačne pri nabíjacích bodoch zo stĺpov verejného osvetlenia nevyzerá ako príliš vysoké vyťaženie.
Nech už je to akokoľvek, Orava má priestor ako pridať nové nabíjacie stanice. Od konca apríla 2023 je spustená “Výzva na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre územnú samosprávu a nimi zriadené organizácie”, kde je alokovaných niečo cez 10 miliónov €. Práve na nabíjacie stanice.
A nie je to tak, že by na to samosprávy boli úplne samé. Pomocnú ruku verejne podala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá zverejnila aj podrobný manuál “Odporúčaný postup pre samosprávy pri výstavbe nabíjacích staníc spolufinancovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR”. Ak má Orava skutočne taký veľký problém s nedostatkom nabíjacích bodov, tak lepšia šanca ako to riešiť momentálne asi nie je.