MojElektromobil

Na to ako sa nabíjacia infraštruktúra vyvíjala v roku 2022 sme sa mohli pozrieť vďaka štatistikám, ktoré zverejnila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Bližší pohľad na verejné nabíjacie siete poskytli vo svojich zhrnutia uplynulého roka aj prevádzkovatelia ejoin, GreenWay a ZSE Drive.

Spomínaní prevádzkovatelia najväčších slovenských nabíjacích sietí pre elektromobily majú za sebou množstvo noviniek, no to sú veci, ktoré už môžeme využívať. Čo však pripravujú na najbližšie obdobie? Aké sú plány ejoin, GreenWay a Ionity na rok 2023?

Doplnené o plány ZSE Drive.

✅ Nemali by ste prehliadnuť:

TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou.  Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk

Ionity

Skôr než sa pustíme do informácií priamo od prevádzkovateľov ejoin a GreenWay, pristavme sa ešte v sieti IONITY. Tá patrí v Európe medzi najväčšie, no na Slovensku má zatiaľ len veľmi minimálne pokrytie. Pohľad na mapu nabíjacích staníc Nabijame.sk prezrádza, že ide o jedinú lokalitu – čerpaciu stanicu Shell Senec.

Ako ale nedávno zistil známy elektromobilový nadšenec Milan Bahna z youtube kanálu Elektromobil nabíjacia sieť IONITY by sa na Slovensku mala počas najbližšieho roka rozrásť o nové lokality.

Dlhodobejším plánom je pokrytie severnej (cez Žilinu) a južnej (cez Zvolen) trasy z Bratislavy do Košíc. Počíta sa so vzdialenosťou 70 až 80 km medzi stanicami, čo znamená, že by malo ísť o 8 až 9 lokalít pre pokrytie.

V ideálnom prípade by počas najbližšieho roka mohli byť do prevádzky uvedené 3 až 4 takého lokality, kde budú osadené viac ako dva nabíjacie stojany. Reálne má ísť o šesťstojanové nabíjacie huby.

ZSE Drive

Informácie o svojich plánoch poskytol aj prevádzkovateľ najhustejšej slovenskej siete nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá, ZSE Drive. Ako sa ukazuje, v pláne toho má skutočne dosť. Okrem budovania nabíjacích staníc na hlavných ťahoch či pridania nových nabíjacích staníc pri prevádzkach rýchleho občerstvenia sa chystá pustiť aj do zlepšenia stavu nabíjacej infraštruktúry v krajských a okresných mestách s nedostatočným pokrytím. Prekvapením môže byť príprava na uvedenie nabíjacích staníc s výkonom 400 kW. Čo všetko teda ZSE Drive chystá na rok 2023?

  • Pokračuje v budovaní ultrarýchlych nabíjacích hubov s výkonom 4 x 150 kW z projektu Connect-E, ktoré zlepšia možnosti nabíjania na hlavných ťahoch (diaľnice, rýchlostné cesty, cesty I. triedy) Spolu v rámci tohto programu pribudne 14 nových ultranabíjacích hubov s nabíjaním 4 x 150 kW v každom nabíjacom hube.
  • Vďaka úspešnej spolupráci s McDonalds vybuduje nabíjacie stanice v úplne nových plánovaných lokalitách McDonalds, ktoré sa budú otvárať v priebehu roka 2023
  • Rozšíri dostupnosť v krajských mestách s nedostatočným pokrytím (B. Bystrica, Žilina, Nitra, Trenčín)
  • Zlepší pokrytie okresných miest, hlavne nedostatočne pokrytý juh Slovenska (Levice, Komárno, Štúrovo, Šahy, Rimavská Sobota, Lučenec)
  • Platí, že ZSE sa zameriava primárne na budovanie ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom 150 – 300 kW
  • Pripravuje uvedenie aktuálne najrýchlejšieho typu nabíjacích staníc s výkonom 400 kW
  • Pripravuje unikátne riešenie pre majiteľov fotovoltiky (od ľubovoľného dodávateľa) s možnosťou odobrať doma vyrobenú energiu vo verejnej sieti
  • Rozšíri možnosti aktuálneho fleet portálu pre fleet manažérov, vrátane umožnenia kompenzácie domáceho nabíjania zamestnancom so smart wallboxom
Foto: Radovan Hlôška

ejoin

Prevádzkovateľ nabíjacie siete ejoin GO nám prezradil svoje plány na rok 2023. Do svojej siete plánuje inštalovať nové nabíjacie stanice z aktualizovaného portfólia, pričom jednou z priorít je rozširovaní lokalít s nabíjacím výkonom nad 100 kW, a to nie je všetko. Odpovede na otázky poskytol Tomáš Kuník, obchodný zástupca spoločnosti ejoin.

K dispozícii máme malé DC stanice s výkonom od 30 do 40 kW, ale tiež výkonné DC stanice s výkonom do 240 kW. Kompaktné DC stanice sú nainštalované už v mnohých obciach a mestách po celom Slovensku, výkonné DC stanice sme zatiaľ dodávali našim partnerom, no už čoskoro budeme inštalovať prvé kusy do verejnej nabíjacej siete ejoin GO. Rozširovať lokality s nabíjacím výkonom nad 100 kW je zároveň jedna z našich priorít pre rok 2023. Rozpracované máme desiatky nových zaujímavých miest, pričom aj mnohé už existujúce lokality sú pripravené na inštaláciu nových ultra-rýchlych DC staníc.

V už aktuálnom roku tiež plánujeme rozširovať zoznam nabíjacích staníc tretích strán dostupných v rámci mobilnej aplikácie, a to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Veľmi intenzívne pracujeme aj na ďalších funkciách pre mobilnú aplikáciu, ktoré celkovo zlepšia používateľský zážitok a zároveň zjednodušia nabíjanie.

Nabíjacie stanice ejoin | Foto: ejoin

GreenWay

Na rok 2023 má veľké plány aj prevádzkovateľ nabíjacej siete GreenWay. Tento rok dokonca považuje za kľúčový pre rozvoj slovenskej elektromobility. Podrobnosti nám prezradil Boris Bukovský, PR Specialist spoločnosti GreenWay Infrastructure.

Rok 2023 bude z pohľadu rozvoja elektromobility na Slovensku úplne kľúčový. Okrem vlastných investičných projektov sa pripravujeme aj na vyhlásenie ďalších výziev na rozširovanie nabíjacej infraštruktúry, či už z Plánu obnovy, prostriedkov Ministerstva hospodárstva, programu Expand-E a ďalších. Budú určené nielen podnikateľom, ale aj samosprávam. My sme s našimi skúsenosťami a postavením na trhu pripravení tieto výzvy zvládnuť a pomôcť napríklad aj okresným mestám, ktoré čaká už v najbližších mesiacoch neľahká úloha posunúť lokálnu nabíjaciu infraštruktúru s pomocou dotácií na vyššiu úroveň.

Predpokladáme, že dopredu sa pohnú aj plány na budovanie nabíjacích staníc v blízkosti slovenských diaľnic. Akčný plán Ministerstva hospodárstva má v tomto smere nastavené ambiciózne ciele, pri ktorých dosahovaní vieme byť takisto užitoční. Do leta 2025 má u nás pribudnúť viac ako 3000 nabíjacích staníc, preto veríme, že sa budeme môcť dovtedy pochváliť desiatkami ďalších realizovaných projektov.

Kým v počiatkoch rozvoja elektromobility na Slovensku boli lídrami individuálni nadšenci technológií a ľudia s pozitívnym vzťahom k ochrane životného prostredia, postupne bude „drajvovaný” najmä dvoma hlavnými motormi: očakávaným postupným prechodom firiem na elektrický fleet a európskou legislatívou.

V tej prvej oblasti sme stáli pri zrode konzorcia firiem EES (E-MOBILITY EKOSYSTÉM), ktoré dokážu spoločnými silami zabezpečiť plynulý prechod firemnej flotily smerom k elektromobilite. Elektrifikácia firemného vozového parku je náročná úloha, ktorej riešenie si vyžaduje spoluprácu viacerých partnerov – odborníkov na jednotlivé oblasti ekosystému ako napríklad financovanie, infraštruktúra, udržateľnosť, energetické zdroje či finančná efektívnosť celého procesu. Financovanie, infraštruktúra, energetické zdroje, správa, telemetria aj rozúčtovanie nákladov – všetkými krokmi pri zavádzaní EV fleetu prevedú firmy tí najlepší odborníci z firiem, ktoré sú lídrami v oblasti elektromobility na slovenskom trhu.

V Bruseli je pri formovaní európskych politík počuť hlas zo strednej a východnej Európy najmä vďaka nášmu aktívnemu členstvu v iniciatíve ChargeUp Europe ako aj ďalších odborných a politických komisiách. Snažíme sa zabrániť tomu, aby vznikla dvojrýchlostná Európa a aby sme mali férové podmienky pri podpore rozvoja infraštruktúry.

✅ Nemali by ste prehliadnuť:

TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 28. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou.  Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk

Elektrický ťahač na nabíjacej stanici GreenWay | Foto: GreenWay
23. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+