MojElektromobil

Na Slovensku máme podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) k 30. septembru 2024 k dispozícii 2 223 verejných nabíjacích bodov (konektorov) rozmiestnených v celkovo na 884 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 562 kW.

Pre porovnanie, pred rokom to bolo 1 748 verejných nabíjacích bodov situovaných v celkovo v 724 lokalitách. Ak by sme sa pozreli na vývoj v aktuálnom roku, zistíme, že za ostatné 3 mesiace na Slovensku pribudlo 65 verejných nabíjacích bodov a 23 nabíjacích lokalít. 

Čo sa týka rozloženia nabíjacích bodov podľa ich výkonu, nedošlo k žiadnym výrazným zmenám. Realizovaná však bola jedna formálna úprava. Aj naďalej ale platí, že približne dve tretiny všetkých nabíjacích bodov patrí do kategórie „normálnych“ bodov s výkonom 22 kW (AC) a približne jednu pätinu tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Kategória ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom od 150 kW má už 13 % zastúpenie a necelé 1 % tvoria nabíjacie body s výkonom aspoň 350 kW.

Za výraznejším rastom podielu nabíjacích staníc s výkonom na 150 kW stojí naznačovaná formálna zmena:

V metodike o verejnej nabíjacej infraštruktúre, ktoré SEVA zverejňuje na kvartálnej báze, boli upravené kategórie nabíjacích bodov podľa výkonu. Kým doteraz boli v najvyššej kategórii zaradené nabíjacie body s výkonom najmenej 300 kW, podľa definície vyplývajúcej z európskej smernice Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), je teraz táto hranica posunutá na 350 kW. V dôsledku toho niektoré body „klesli“ o kategóriu nižšie. Preto je v kategórií 150+ kW badateľný silný rast, zatiaľ čo v najvyššej kategórii došlo k poklesu.

  • Počet nabíjacích staníc bodov 2 223 ks
  • AC nabíjacie body do 22 kW – 1 421 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom 50 kW – 496 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom nad 150 kW – 278 ks
  • Ultrarýchle nabíjacie body s výkonom nad 350 kW – 26 ks

Mohlo by vás zaujímať:

SEVA hodnotí: Výstavba spomalila

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) v tlačovej správe uvádza, že výstavba verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku mierne spomalila. Dôvodom má byť najmä nízky počet elektromobilov na našich cestách, čo znamená aj nižšiu mieru využitia nabíjačiek. V pozadí spomalenia môže byť ešte jeden aspekt – pravdepodobne súvisí aj s prípravami na budovanie nových staníc z Plánu obnovy a odolnosti.

Asociácia upozorňuje aj na to, že Slovensko sa prvýkrát objavilo v pravidelnom hodnotení pripravenosti jednotlivých krajín na prechod k elektromobilite – tzv. index eReadiness 2024 od globálnej poradenskej spoločnosti PwC. Z 27 hodnotených krajín je od nás horšia len Južná Afrika. Dôvodom takéhoto hodnotenia však nie je primárne stav rozvoja nabíjacej infraštruktúry:

„S celkovým hodnotením na úrovni 1,8 bodu Slovensko skončilo na predposlednom mieste spomedzi všetkých skúmaných krajín, v rámci Európy posledné.“

Dôvodom je najmä nízke hodnotenie existujúcej infraštruktúry a vládnych stimulov pre elektromobilitu. Spomedzi sledovaných európskych krajín majú iba Nórsko a Holandsko v tejto kategórii rovnako nízke hodnotenie ako Slovensko, čo znamená, že v týchto troch krajinách aktuálne neexistujú žiadne vládne opatrenia na podporu elektromobility. Obe tieto krajiny sú však v rozvoji elektromobility výrazne ďalej ako Slovensko a od používania áut so spaľovacími motormi odrádzajú.

Slovensko by však mohlo v indexe eReadiness dosiahnuť lepšie výsledky už na budúci rok. Vláda a parlament v rámci balíčka ekonomických zákonov nedávno prijala opatrenie, vďaka ktorému bude využívanie elektromobilov vo firmách výhodnejšie pre zamestnancov aj zamestnávateľov. Súčasne bolo schválený aj opatrenie zamerané na jednoduchšie zúčtovanie nabíjania služobných vozidiel na domácich nabíjačkách zamestnancov.

Zdroj: SEVA

Náš tip
Tesla Model Y prichádza v sedemmiestnej verzii. Dokonca aj na Slovensko
15. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+