MojElektromobil

Na Slovensku máme podľa dát z konca tretieho štvrťroka 2023 k dispozícii 1 748 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených v celkovo v 724 lokalitách. Napriek tomu, že v medziročnom porovnaní sme dosiahli nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít, tempo výstavby verejných nabíjacích bodov na Slovensku zaostáva za európskym priemerom. Informovala o tom Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá poukazuje na najväčší problém slovenskej nabíjacej infraštruktúry – nízka dostupnosť v blízkosti medzinárodných cestných koridorov.

Rozvoju slovenskej nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá síce pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, avšak aj napriek týmto aktivitám výrazne zaostávame za stavom vo vyspelých západných krajinách. Zatiaľ čo v ich prípade má počet nabíjacích staníc rásť priam exponenciálne, na Slovensku nové lokality vyrastajú len pozvoľna.

„Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna,“ konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.

SEVA poukazuje aj na skutočnosť, že nabíjacie lokality sú po celom Slovensku rozložené pomerne rovnomerne, ale len v prípade, že sa na stav pozeráme z pohľadu vyšších územných celkov. Stále totiž platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú. Najviac ale máme zaostávať v prípade ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach, najmä v kritických oblastiach ako sú diaľničné koridory.

„Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozorňuje Patrik Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach ako sú diaľničné koridory.“

Situácia by sa v dohľadnej dobe mohla zlepšiť. Súčasťou schváleného Akčného plánu rozvoja elektromobility je totiž aj opatrenie s cieľom vybudovať národnú sieť ultrarýchlýchlonabíjacích bodov (UFC). Konkrétne ide o výstavbu najmenej 228 ultrarýchlych nabíjacích bodov pozdĺž koridorov TEN-T.

Náš tip
Slovensko spúšťa dotácie na nabíjacie stanice pre elektromobily aj pre firmy. Rozdelí 6 miliónov €
3. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+