Elektromobilita je budúcnosťou automobilového priemyslu, minimálne tou blízkou. Uvedomujú si to jednotlivé krajiny, automobilky a pomaly sa k nej dostávajú aj bežní ľudia. V zásade platí pravidlo, že vyspelejšie krajiny prechádzajú na elektromobilitu najrýchlejšie, tie menej vyspelé pomalšie. Z krajín Európskej únie patrí Slovensko bohužiaľ na absolútny chvost.
Prípady vandalizmu sú zriedkavé, no pribúdajú
Medzi ľuďmi sa nájde množstvo nadšencov, ale aj odporcov elektromobility. Na tom nie je nič zlé, býva to tak pri začiatkoch každej novej technológie. Problém nastáva vtedy, keď sa niektorí jedinci rozhodnú, že elektromobilistom znepríjemnia život. V minulosti sme už viackrát informovali o rôznych druhoch vandalizmu, ktorý sa spájal s nabíjacími stanicami. Toto sa môže udiať v každej krajine. Portál Insideevs napríklad spomína viacero prípadov, kedy si vandali zobrali za ciele nabíjačky.
Existujú aj rôzne videá, na ktorých je viditeľné, ako prerezávajú či dokonca strihajú káble. A tu nastáva problém. Vandali si totiž neuvedomujú, že takéto správanie ich môže stáť nielen peniaze či slobodu, ale aj život. Elektromobily majú dnes veľké akumulátory, na ktorých nabíjanie sa používa vysoký výkon. Tie najlepšie dnes bežne presahujú výkon 200 kW, vďaka čomu nabíjanie trvá len pár minút.
Odhady, koľko elektriky je potrebné na zabitie človeka, sa síce v mnohom líšia, no faktom je, že bežná vysokovýkonná DC nabíjačka by s tým nemala absolútne žiadny problém. Stačí len jediná chyba a je po všetkom. Naozaj sa takýto typ vandalizmu oplatí? Aký konkrétny prínos to má pre spoločnosť?
Ohrozenie života
Rôzne výstražné oznamy v okolí nabíjačiek tam nie sú ani zďaleka len tak náhodou. Dáta hovoria o tom, že napríklad napätie takých 50 V sa považuje za bezpečné. No bežná 230 V zásuvka v domácnosti už nie. A nabíjanie elektromobilov na tomto napätí prakticky len začína. Áno, elektrické vozidlá je možné nabíjať aj pomocou bežnej zásuvky, v ktorej máte zapojený napríklad kávovar. Je to síce najpomalšia možnosť, ale ide to.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Na Slovensku sa spustila výroba batérií do elektromobilov. Plánujú aj najmodernejšiu továreň na svete
- Európske clá na čínske elektromobily budú ešte vyššie, než sa čakalo – až do 38 %
- Vyhodnotenie testov spotreby – ktorý elektromobil má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
Dnešné elektromobily fungujú väčšinou na 400 V systéme, na trhu sú ale aj moderné 800 V elektromobily. A to už je naozaj dosť vysoké napätie. Rýchle jednosmerné nabíjačky dnes môžu pokojne mať až 1000 V. O téme architektúry elektromobilov a na akom napätí pracujú sa podrobnejšie dočítate v článku 800 V alebo 400 V architektúra. Aké sú výhody a nevýhody?
Post by @vantazachView on Threads
Zaujímavý prípad zachytili kamery v USA, kde sa na Superchargeri nabíjal elektromobil značky Tesla. Vandal si pravdepodobne nevšimol, že jeho majiteľ sa nachádza vo vnútri vozidla. Prišiel k nabíjačke a snažil sa prerezať kábel. Na videu je po jeho pokuse vidieť iskry, ktoré z kábla vytreskli ako prúd vody. Vandal sa tak zľakol nielen človeka, ktorý okamžite z vozidla vystúpil, ale aj toho, aké svetelné divadlo spôsobil samotný kábel.
Väčšinou sa káble na nabíjacích staniciach ničia buď z rozmaru alebo z nenávisti k elektromobilom. Nájdu sa však aj prípady, kedy ide zlodejom vyslovene o meď, ktorá sa nachádza vo vnútri. Naozaj sa to oplatí, ak zoberieme do úvahy fakt, že cena kilogramu medi sa vo výkupe na Slovensku pohybuje niekde na cene 7 € za kilogram?
Ako je to na Slovensku?
Približne v lete minulého roka prebehli médiami informácie o tom, že v susednej Českej republike si vandali zobrali na mušku nabíjacie stanice pre elektromobily. Útoky na nabíjacie stanice v našej oblasti síce nie sú častým javom, no párkrát k nim došlo. Nejde pritom o lacné zariadenie, pri poškodení sa ceny opráv pohybujú v tisíckach eur.
Na Slovensku sme na tom v porovnaní so zahraničím lepšie a prípady vandalizmu, až na menšie poškodenia, sa u nás prakticky nevyskytujú, zhodujú sa najväčší slovenskí poskytovatelia nabíjania pre elektromobily. Zaujímavé ale je, že skôr sa spomína sabotáž vo forme úmyselného stláčania núdzového tlačidla STOP pre zastavenie nabíjania. Viac o tejto téme nájdete v článku V Česku sa vandali pustili do nabíjacích staníc. Aká je situácia na Slovensku?